• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomsten van een onderzoek eenvoudig analyseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

0signal

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2007
Ik heb een excel sheet met daarin onderzoeks resultaten op de volgende manier:

1 sekse | leeftijd | vraag1a | vraag 1b | vraag 2a | vraag 2b | rapport | enz
2 ..1.. | ....3... | ...4... | ....5... | ....3... | ....2... | ...9... | enz
3 ..1.. | ....3... | ...4... | ....5... | ....3... | ....2... | ...9... | enz
4 88888 | ..88888. | .88888. | ..88888. | ..88888. | ..88888. | .88888. | enz

Nog drie eigenschappen:
- een aantal records (rijen) zijn niet ingevuld, en hebben daarom de waarde 8888888 of 9999999.
- ik kan niets aan de sheet veranderen, alles moet via verwijzingen in een andere sheet, omdat de bron gegevens nog wel eens veranderen.
- in principe is het aantal rijen onbeperkt, hier moet dan ook rekening mee gehouden worden in de formules.

Nu wil ik bijvoorbeeld het gemiddelde rapport(cijfer) berekenen. Dat doe ik door
=SOM.ALS([data.xls]Antwoorden!CL:CL;"<100";[data.xls]Antwoorden!CL:CL)
te delen door
=AANTAL.ALS([data.xls]Antwoorden!CL:CL;"<100")
Dit wordt dan een gemiddelde waarbij 8888888 en 9999999 niet wordt meegerekend. En dit werkt, maar...
Hoe doe ik op deze wijze bijvoorbeeld de modus of mediaan? Iemand vertelde me dat je met een matrix functie kan werken, maar voor bijvoorbeeld het gemiddelde levert deze formule
=GEMIDDELDE(ALS([data.xls]Antwoorden!CL:CL<1000;[data.xls]Antwoorden!CL:CL;""))
het resultaat #GETAL op (ik heb de formule met CTRL-ALT-ENTER afgesloten, zoals moet bij een matrixformule). Hoe krijg ik dit werkend? Of ligt dat aan het feit dat rij één tekst bevat (maar waarom heeft hij dat bij bovenstaande dan niet)??

Daarnaast wil vragen naast elkaar leggen, zoals hoe hebben mensen met sekse "1" vraag 2a beantwoord. Maar ik krijg het niet duidelijk hoe ik dat kan doen. Een collega zei met een formule constructie als deze
=AANTAL(ALS($B$26:$B$34="1";ALS($C$26:$C$34="3";1;0);0))
zou dat moeten werken, die telt bijvoorbeeld alle velden waar sekse "1" is én waar vraag 2a "3" is. Maar dit werkt niet (hij geeft dan een som van resultaten oid).

Iemand dit weet hoe dit wel moet, of misschien een betere manier heeft? Of kan dit met een draaitabel (maar hoe, dat wordt bij mij een mega ding!)?

Als je een voorbeeldje mee stuurt is de kans dat je antwoord krijgt veel groter

Hierbij de sheets...

Ik heb de data.xls licht aangepast (open antwoorden + email eruit e.d.), maar de essentie is hetzelfde.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan