• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitlijnen gegevens in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimstronks

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2006
Berichten
8
Ik heb het volgende probleem: Een excel bestand met ca. 22000 regels met o.a. een kolom Adres. In deze kolom is straatnaam, huisnummer en toevoeging opgenomen gescheiden door spaties.
Voorbeeld:
Adres
Jacob van Heemskerklaan 7
Vredenseweg 134 B
Burg. Burgerslaan 40a
Vredenseweg 12/1
Willinkstraat 4

Nu wil ik het huisnummer als volgt uitgelijnd hebben:
Huisnummer 1 t/m 9 uitvullen met 3 spaties
Huisnummer 10 t/m 99 uitvullen met 2 spaties
Huisnummer 100 en verder uitvullen met 1 spaties (Is natuurlijk al het geval)

De 2e wens is om de toevoeging eenduidig te maken namelijk huisnummer minteken en hoofdletter bijvoorbeeld
Vredenseweg 12/1 naar Vredenseweg 12-1
Burg. Burgerslaan 40a naar Burg. Burgerslaan 40-A

Wie kan mij hier mee helpen? Alvast heel erg bedankt!
 
Wat betreft het eerste deel van je tweede wens: Zoeken en vervangen gebruiken (Ctrl+H). Dus laten zoeken naar / en vervangen door -.
 
Het meest makkelijke is de slash vervangen door de liggende streep (-) Dat kan met zoeken en vervangen. De spaties toevoegen begrijp ik echter niet. Indien de lijst wordt gebruikt voor standaardbrieven is het geen porum op de envelop. Als je de kolom links uitlijnd heeft het geen zin. Wordt hij rechts uitgelijnd zit je weer met de toevoegingen.

Voor je tweede vraag is wel een programma te schrijven. Ik zal dit weekeinde een poging doen.
 
Het uitlijnen van de huisnummers willen we doen om bij het maken van bepaalde rapportages met een sortering op huisnummer niet alles door elkaar te krijgen. Zie voorbeeld:

De Hare 10
De Hare 100
De Hare 102
De Hare 104
De Hare 106
De Hare 108
De Hare 11
De Hare 110
De Hare 112
De Hare 114
De Hare 12
De Hare 15
De Hare 2
De Hare 25
De Hare 29
De Hare 33
De Hare 58
De Hare 68

Voor wat betreft het vervangen van leestekens anders dan spaties door andere leestekens is dit natuurlijk een mogelijkheid. Maar overal waar de toevoeging is gescheiden van het huisnummer met een spatie wordt het een beetje lastiger.
 
ik zou proberen om de gegegevens te splisen over meerdere cellen en daar de sortering op los te laten. Met de formule vind.spec() kun je zoeken op de spaties, met de formule deel() zou je de gegevens kunnen splisen.
 
Kun je misschien ca 100 regels uit de betreffende kolom en de kolomletter kopieren

vrgr Leo
 
Ik heb een macro geschreven die met de vijf adressen welke je hebt gegeven precies doet wat je verlangt. Voor dat ik het geef wil ik het toch eerst nog even testen met een hoop adressen uit de kolom in je bestand. Kopieer aub een flink aantal rijen uit de kolom naar een ander werkblad. en zet dat hier als bijlage.

vrgr Leo
 
Hallo Icodee,

Bij deze het testbestand met een paar honder adressen. Sommige huisnummers zijn reeds juist uitgelijnd. Het zou te gek zijn als jouw macro werkt!

mvgr,
Wim
 

Bijlagen

  • Test helpmij.zip
    10,9 KB · Weergaven: 26
Uitlijnen

Beste Wim,

In die 800 regels zaten toch nog meer problemen dan ik had uitgedokterd.
Vandaar dat het wat langer heeft geduurd.
Het programma is toegevoegd als bijlage.
het is een vba.bas bestand. Sla dit op in ; Programmas\Microsoft Office\Office 11\Macros.
Open vervolgens je workbook en toets Alt+F11.
Ga vervolgens naar menu Bestand en klik importeren. Je komt dan als het goed is direct in Macros of anders in Office 11
Selecteer Module1 en openen

Ik zou eerst een kopie maken op een ander blad en het daar uitvoeren.
Als die regels representatief zijn voor de rest van de kolom zal het geen problemen geven.

Succes
 

Bijlagen

  • Module1.rar
    1,3 KB · Weergaven: 30
Beste Icodee,

Jouw macro werkt! Althans voor wat betreft het uitlijnen. Fantastisch! Bedankt!

Voor wat betreft het reorganiseren van de huisnummer toevoeging denk ik dat ik dat maar handmatig ga doen. Er zitten nogal wat variaties in. Weet jij misschien een mogelijkheid om een kolom te sorteren op de karakters van rechts naar links i.p.v. links naar rechts. Hiermee wil ik gaan sorteren op de huisnummer toevoeging en dan handmatig e.e.a. wijzigen.

Groet, Wim
 
Uitlijnen

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt.

Je zult dan wat al eerder is voorgesteld de zaak moeten gaan verdelen over twee kolommen.

Straatnaam in kolom EEN en huisnummer in kolom TWEE daarna kun je met kolom TWEE doen en laten wat je wilt
Verder kun je dan ook de straatnamen valideren waardoor er in het vervolg geen foute invoer meer mogelijk is

Maar doe dit niet met Tekst naar Kollomen want dan ga je geheid fout.

Het probleem is dat je meer problemen hebt. Er zijn diverse invoeringen voor het zelfde adres
Je hebt alleen al in deze 800 regels ca 50 dubbele invoeringen Er zijn ook typefouten in de straatnaam. Er zijn er die veel op elkaar lijken waardoor je de indruk krijgt dat er een tyfout is gemaakt om dit op te lossen zou je mij de complete kolom moeten sturen. Ik laat je dan weten welke ik denk dat dubbel zijn, je moet dan alleen aangeven welke wel en welke niet.

Groeten , Leo
 
Laatst bewerkt:
Uitlijnen

Ik heb het werkblad dat je hebt gezonden aangepast. als je Alt+F11 toest zie je module 2.
Kun je zo exporteren naar Macros

Kijk ook even op Blad2. Maakt je werk een stuk makkelijker

Gr Leo
 

Bijlagen

  • test_Erick.rar
    10,1 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan