uitlijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.
oh, Buffy, misverstand bij jou :

de uitleg over de tabjes was niet voor jou, maar voor Sanrichz.

Zonder uitleg heeft 'ie wel een leuke bijlage, maar zou die nog niet geweten hebben hoe 't tot stand kwam..........

en wellicht nog reagerend op jouw stelling dat wanneer delen van een document een andere paginaopmaak hebben :

daarvoor hebben we sectie's binnen Word, om te voorkomen dat er allerlei "vreemde" dingen gebeuren met andere alinea / pagina-opmaak attributen ?

Weet ik natuurlijk ook, dat van die secties.;) 't Hangt er ook maar vanaf om wat voor document het gaat en wat er nog mee moet gebeuren, natuurlijk. (Tabs zijn vaak lastig als de opmaak later nog weer gewijzigd wordt.)

Waar we het ongetwijfeld over eens zullen zijn is dat de methode die de vraagsteller eerst volgde, met allerlei gewone tabs en spaties proberen de rijtjes netjes onder elkaar te krijgen, beslist niet de juiste is. Dat wordt een knoeiboel.

Sanrichz, vinden die zgn. 'Wordfreaks' zichzelf 'Wordfreaks'? Dan hebben zij nog heel wat te leren...
En, nogmaals, Word heeft prachtige opties in huis voor het genereren en opmaken van inhoudsopgaven en indices. Verdiep je er maar eens in. Dan kunnen die zgn. Wordfreaks straks nog eens iets van jóu leren!

het is gelukt!!!!

Bedankt voor jullie hulp. Ik ga het met de tabinstelling doen. Het moet een zo plat mogelijke tekst blijven.

Ik dacht wel dat het moest kunnen maar je moet er maar opkomen he?

Ik dacht echt dat ik zelf ook wel handig was met word maar dat valt toch tegen. Die wordfreaks zijn mijn collega's. Moet je nagaan, we werken de hele dag met Word, toch tijd voor een herhalingscursus!

Jullie hebben me in elk geval uit de brand geholpen. Bedankt!

Hi Buffie,

Over dat uitvullen, heb bijv. tig pagina's uitgevuld staan, ziet er keurig uit (al zeg ik hetzelf...) maar het komt wel eens voor dat in een laatste regel van een sectie met maar paar woordjes met vreemde grote gaten uit elkaar staan geen gezicht, vanwege dat uitvullen natuurlijk.

Ik selecteer die ene regel dan pats..links lijnend, staat ineens alles van mijn oevre links lijnend, was natuurlijk ook niet de bedoeling.

Is daar een foefje voor?

J.

Geplaatst door joanne
Hi Buffie,

Over dat uitvullen, heb bijv. tig pagina's uitgevuld staan, ziet er keurig uit (al zeg ik hetzelf...) maar het komt wel eens voor dat in een laatste regel van een sectie met maar paar woordjes met vreemde grote gaten uit elkaar staan geen gezicht, vanwege dat uitvullen natuurlijk.

Ik selecteer die ene regel dan pats..links lijnend, staat ineens alles van mijn oevre links lijnend, was natuurlijk ook niet de bedoeling.

Is daar een foefje voor?

J.

Om die gaten te voorkomen moet je Woordafbreking gebruiken.

Joanne,

je moet bij het toepassen van opmaak binnen Word een heel erg belangrijk "iets" in de gaten houden :

Word "onthoudt / slaat de alineaopmaak" op in het LAATSTE alineateken van een alinea, m.a.w. als jij in jouw voorbeeld ervoor zorgt dat er (bijv.) een harde return tussen de vorige alinea staat en de alinea die jij wilt aanpassen (als enigste), dan kun je zonder problemen die laatste zin / die ene alinea aanpassen, zonder dat je hele tekst opeens links uitgelijnd wordt.

Experimenteer maar eens met het zogenaamde laatste alineateken, ja zal zien dat er een "wereld" voor je open gaat (een wereld van begrip waarom Word altijd "raar" deed en waarom het nu WEL doet wat jij van 't progje wilt ;) :D )

Toch zou ik nóóit de laatste zin van een alinea anders gaan uitlijnen dan de rest van die alinea. Is ook nauwelijks te doen trouwens, bij de teksten van honderden pagina's waarmee ik veelal werk. Automatische woordafbreking goed instellen en het wordt precies zoals Joanne het wil...;)

(Da's trouwens niet mogelijk : alleen de laatste zin van een alinea anders uitlijnen. Uitlijnen -middels de buttons- gaat alleen per HELE alinea en kan niet op 1 of meerdere geisoleerde zinnen binnen 1 en dezelfde alinea)

Ik ben het een heel eind met je eens, alleen ik snap het probleem niet in de relatie tot de honderden pagina's..... :confused:

Als je namelijk de uitlijnbutton op "uitlijnen" hebt staan, zoals Joanne dat kennelijk heeft en je begint met document op pagina 1 regel 1 en je begint te typen, dan ZIE je een keer het verschijnsel optreden (paar grote woorden met veel witruimte ertussen). Wat is dan het probleem om voor die ene alinea op het "links uitlijnen" teken te klikken. Bij het begin van de volgende alinea klik je weer op de "uitlijnen" button en als gaat weer gewoon verder.
Vervolgens typ je en typ je en je document groeit en groeit, maar het probleem dat je beschrijft mis ik?

TENZIJ jij bedoelt dat er in een document van vele honderden pagina's vele tientallen van die regels voorkomen met witruimten ertussen, die je ACHTERAF wilt gaan "oplossen", dan ben ik het met je eens.
Echter, de vraag van Joanne sloeg op 1 (laatste) regel.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
TENZIJ jij bedoelt dat er in een document van vele honderden pagina's vele tientallen van die regels voorkomen met witruimten ertussen, die je ACHTERAF wilt gaan "oplossen", dan ben ik het met je eens.
Echter, de vraag van Joanne sloeg op 1 (laatste) regel.

Dat bedoel ik dan ook. Dat 'achteraf oplossen' is dus precies wat ik vaak moet doen als ik manuscripten redigeer.

Oke..

Bedankt.

Woordafbreking of harde return dus.

J:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan