uitnodiging + resultaat per mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

hfoppen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 nov 2000
Berichten
1.056
Hoi,

ik wil een script maken, welke naar de mensen in mijn database een mail stuurt met een uitnodiging voor een bepaald evenement. In de mail staan een tweetal links, nl. "Ik kom wel" en "Ik kom niet".

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Een stap erna, is dat op een bepaalde pagina het volgende komt:

Klantnaam Ik kom wel Ik kom niet
Klant 1 - x
Klant 2 x -
Klant 3 x -
Klant 4 - -

x = keuze gemaakt; 2 x - wil zeggen dat er nog geen keuze is gemaakt..

Hopelijk kunnen jullie me iig op weg helpen!!
 
De meest eenvoudige manier waar ik zo snel op kom, is het aanmaken van twee extra tabellen (in het geval er vaker een evenement voorkomt).

Tabel 1 > Evenemten
Tabel 2 > Koppeltabel tussen Evenementen tabel en gebruikersinfo.

Als eerste maak je een evenement aan in tabel 1..
Zodra je een x aantal personen een email stuurt met uitnodiging, zet je deze in de koppeltabel met een waarde (bv 0) als nog niet gereageerd.
Zodra er gereageert is, zet je de waarde op ik kom wel (bv 1) of ik kom niet (bv 2)

Het uitlezen is dan makkelijk. Je vraagt per evenemt de koppeltabel op, waarbij de evenementnaam (via het unieke ID natuurlijk) op te vragen is uit de evenemtentabel en de gegevens van de personen uit de andere tabel. De koppeltabel geeft dan snel weer of iemand wel komt/ niet komt of nog niet heeft gereageerd (dus 1, 2 of 0 heeft)

Het zal vast anders kunnen, maar dit zou mijn oplossing zijn
Hoop dat je er wat aan hebt

(en er van uitgaande dat je redelijk bekend bent met MySQL/ PHP)
 
kom er niet helemaal uit

Ik heb een drietal tabellen aangemaakt:

PHP:
CREATE TABLE `event` (
  `id` int(3) NOT NULL auto_increment,
  `omschrijving` text NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=1 ;

PHP:
CREATE TABLE `gebruikers` (
  `id` int(3) NOT NULL auto_increment,
  `naam` tinytext NOT NULL,
  `bedrijf` tinytext NOT NULL,
  `adres` tinytext NOT NULL,
  `postcode` tinytext NOT NULL,
  `woonplaats` tinytext NOT NULL,
  `telefoonnummer` tinytext NOT NULL,
  `email` tinytext NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=1 ;

PHP:
CREATE TABLE `event-gebruikers` (
  `eventid` int(3) NOT NULL default '0',
  `gebruikersid` int(3) NOT NULL default '0',
  `inschrijving` int(2) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`eventid`,`gebruikersid`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;

Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik nu de rest moet doen...hoe kan ik een mail sturen om ze uit te nodigen?? Hoe registreer ik dit in de db?

Iemand die me een beetje op weg kan helpen??
 
Niemand die een oplossing voor me weet??
 
Uhm... Je schrijft een script dat de personen één voor één uitleest, een mail maakt met daarin telkens de uitgelezen naam, met het persoonlijke linkje, en die dan verzendt. Dat script test je met wat voorbeeldadressen, en laat je vervolgens draaien op de echte tabellen.

Verdiep jezelf in de mailfuncties van PHP. :)

Dan kan er in de mail een code staan om te bevestigen.

http://jouwsite.com/setstate.php?user={uitgelezen_gebruikersnaam}&state=1

Zorg dat er een php-bestand (in dit geval "setstate") klaar staat om de gegevens uit de link uit te lezen en terug aan te passen in de tabel.

De uitgelezen gebruikersnaam moet wel versleuteld in de URL staan, anders kan iedereen elkaars status zomaar aanpassen als ze de url lichtjes aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Oja, crap... sorry voor het late antwoord...

Als eerst zou ik even de eenvoudige statements van SQL leren kennen..
(select, update, insert) sowiesow te vinden op www.mysql.com (http://dev.mysql.com/usingmysql/php/)

Daarnaast is het makkelijk om een aantal personen en opdrachten in je database te zetten...


Voor je mailfunctie zal je de volgende stappen moeten doen:
- gegevens klanten opvragen
- gegevens evenement opvragen
- vervolgens mail() >> http://nl3.php.net/manual/en/function.mail.php
- tegelijk met het versturen van je mail doe je een insert-statement op je database waarbij je het evenement en je klant koppelt in de database (met 2x een - bij Wel en Niet)

in de mail zal je dan wel een link moeten maken naar je server, waarop ze moeten klikken. De link zal dan naar een pagina gaan die hun waarde (wel/niet) veranderd...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

De volgende stap, het uitlezen van een tabel is niet zo heel moeilijk lijkt mij =)
 
Bedankt voor de reacties, ik ga eens verder stoeien. Als ik hulp nodig heb, dan post ik hier wel ff het script. Heb ik de tabellen wel goed gemaakt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan