• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitrekenen van aantal gezinnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rublic

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Berichten
5
Beste allemaal,

Ik ben bezig met een excel bestand en wil ik graag het volgende weten:

Ik heb een lijst van 1000 personen, maar sommige wonen op hetzelfde adres (Dus 1 gezin)
Dus wat ik eigenlijk wil weten is het aantal verschillende adressen, want daarmee heb ik direct het aantal gezinnen.

Is er een manier om te tellen hoeveel verschillende adressen er zijn onder deze 1000 personen?

Alvast bedankt
 
Zo'n soort vraag is op dit forum al vaker gesteld.
Als je de zoekfunctie gebruikt vind je vast wel een goed antwoord.
 
Ik heb het niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag. Mocht jij wel een soortgelijk topic kunnen vinden houd ik mij graag aanbevolen.
 
Als het om een eenmalig actie gaat, kun je dat filteren.
Tellen hoe vaak unieke waarden voorkomen

excel help:
Als de kolom bijvoorbeeld 1,2,2,2 bevat, is het resultaat 2 unieke waarden in de kolom.

Wijs Filter in het menu Data aan en klik vervolgens op Uitgebreid filter.
Klik op Kopiëren naar een andere locatie in het dialoogvenster Uitgebreid filter.
Verwijder alle gegevens uit het vak Lijstbereik of klik op het vak en klik vervolgens op de kolom waarvoor u de unieke gegevens wilt tellen.
Als u een kolomlabel hebt, verwijdert u alle gegevens uit het vak Criteriumbereik of klikt u in het vak en klikt u vervolgens op de kolomlabel voor de kolom met gegevens.
Verwijder alle gegevens uit het vak Kopiëren naar of klik op het vak en klik vervolgens op een lege kolom waar u de unieke gegevens naartoe wilt kopiëren.
Schakel het selectievakje Alleen unieke records in en klik op OK.
Selecteer de lege cel onder de laatste cel in het bereik.
Klik op de werkbalk Standaard op de pijl naast AutoSom en klik vervolgens op Aantal.
Druk op Enter.
 
Ik heb het niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag. Mocht jij wel een soortgelijk topic kunnen vinden houd ik mij graag aanbevolen.
Dan heb je niet goed gezocht.
Ik geef in als zoekopdracht: aantal uniek
en het is al prijs.
 
Wanneer je de filter optie niet wil gebruiken en met aantal.als aan de gang
Kan je die beter zo uitbreiden
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B2:$B$1000;B2)>1;0;1)

door deze formule door te trekken worden alleen de laatste gelijke waardes steeds geteld,
met som(kolom) heb je dan alle unieke waarden opgeteld.
zie bijlage
Hier moet trouwens een mooiere formule voor zijn, maar die weet ik op dit moment niet.
iemand anders w.s wel:)

mvg leo
 

Bijlagen

  • Adressen(2).zip
    2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Om het aantal unieke gegevens te berekenen kan je de volgende formule gebruiken:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A1:A10;A1:A10;0);VERGELIJKEN(A1:A10;A1:A10;0))>0;1))

Het bereik waarin je het aantal unieken wilt berekenen is "A1:A10"

Hoop dat je hier iets mee kan!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan