Hallo Japsur,
Die link die je hierboven gaf heb ik zojuist gelezen. De inhoud van die link staat hieronder trouwens nog een keer, deels ervan dan.
Geplaatst door Japsur
Volgens mij begrijpen jullie mij iets verkeerd. Ik wil per naam een klassering hebben, dus degene die bovenaan staat krijgt nummer 1, de 2e van boven, nummer 2 etc tot onderaan.
Met VBA ben ik een totale nieuweling.
De klassering voor de naam v.e. bepaald persoon in een record wordt toch al door het veld met het type autonummering bepaald?
Het apart invoeren v.d. klassering lijkt mij dus overbodig.
Het allereerste record (wat de naam van die persoon ook moge zijn)
krijgt als klassering 1, het tweede record 2 ......enz tot het einde van je database.
Met andere woorden: Dat gegeven, de klassering, maak je in een Formulier(Form) zichtbaar door bijvoorbeeld een label-control in dat formulier te relateren aan dat numeriek ID-veld(gegevenstype:autonummering) in de desbetreffende tabel. Ik neem aan dat je voor het zichtbaar maken v.d. namen ook al een control(een label of een textbox) op het formulier hebt staan. Zo ook moet je nu een control op het formulier plaatsen, dat de klassering weergeeft van het actuele record, dat is het record wat op dat moment op het formulier zichtbaar is.
Zelfs het plaatsen v.e apart control op het formulier ten behoeve van de klassering is eigenlijk niet eens nodig, ergens onderaan op het formulier bij de navigatiebalk staat toch ook al het record-id dat in feite de klassering die bij dat record hoort weergeeft?
Het kan best zijn, dat ik je verhaal over die klassering niet goed begrepen heb. Of bedoel je misschien dat de klassering pas wordt toegepast/bepaald nadat de records op naam zijn gesorteerd?
In dat geval kun je dan de statement RecorCount(althans in VB) gaan toepassen. De waarde v.d. RecorCount maak je op het formulier middels een control weer zichtbaar
Dennis.
ps. Wel moet ik eerlijk zeggen, dat ik mij niet vootdurend op dit Forum kan vertoefen i.v.m. tijgebrek. Ik kan dan ook geen snelle reactie op je eventuele respons gaan geven. Maar, ik ben hier gelukkig niet de enige die je kan helpen.
(maak zoveel typfouten, heb alweer moeten corrigeren)