• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitzetten werkbladmenubalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenPaul

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 nov 2007
Ik heb een bestand met macro's gemaakt waarbij bij het opstarten de standaard menu en knoppenbalken uitgezet worden en mijn eigen menu en knoppenbalken worden aangezet. Alleen wil het nog niet lukken om zo de werkbladmenubalk uit te zetten. Dit is wel belangrijk om te voorkomen dat anderen het bestand kunnen gaan bewerken. Is dit mogelijk.

M.vr. gr. Jeroen-paul

Ongeveer, ja.
Ik heb deze macro geprobeerd, maar ik krijg een foutmelding voor de volgende regel:
Application.CommandBars("StandardOPE").Enabled = cbEnabled.

ALs ik de hele macro bekijk wordt het me niet duidelijk welk deeltje ik zou moeten overnemen om alleen die hoofdmenubalk weg te halen bij het opstarten en weer terug te zetten bij het afsluiten.

Ik zou je willen helpen door het te testen, maar werk hier momenteel met Excel 2007, en die werkbalken zijn vervangen door ribbons.

Wanneer ik nog eens met een andere Excel versie kan werken, test ik het even.

Kan je even duidelijk omschrijven wat je met hoofdmenubalk bedoelt? Is dat File, Edit, ... of is dat die met het save icoontje in?

Jeroen-Paul,

Ik vermoed dat ("StandardOPE") verwijst naar een eigen werkbalk, dus kijk eens of je die naam kunt wijzigen.

Na het testen van de aangegeven macro was mijn menubalk weg. Geen flauw idee hoe dat was terug te halen, maar met bijgaand bestand is het gelukt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Even uit het hoofd wat code geschreven die zou moeten tonen welke commandbars zichtbaar zijn in een bestand.
(Niet geteste code, maar vrij zeker dat hij het doet :))

Code:
[FONT="Courier New"]Sub Werkbalk()

Dim cb As CommandBar
Dim strToolBars As String

strToolBars = ""

For Each cb In Application.CommandBars
    If cb.Visible = True Then
        strToolBars = strToolBars & vbCrLf & cb.Name
    End If

Next cb
MsgBox strToolBars

End Sub[/FONT]

Dag Finch

Ik bedoel inderdaad de file, edit balk. Ik heb die laatste macro nog even getest, maar het is nog niet gelukt, bedankt in ieder geval. Ik ben echt helemaal nieuw in dit gebeuren, dus is het nog wel even puzzelen.

Gr. JeroenPaul

Ik heb even op het net gezet,en dit zou die menubalk verbergen:

Code:
[FONT="Courier New"]Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar").Enabled = False[/FONT]

Dit zou hem terug zichtbaar maken:

Code:
[FONT="Courier New"]Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar").Enabled = True[/FONT]

Bericht aan zij die hier niet veel kaas van gegeten hebben: deze codes (en soortgelijke codes die het "uitzicht veranderen" of dingen wegnemen die men normaal gezien niet weg wil hebben) uitvoeren op eigen risico.

Wim,

Had je dat niet eerder kunnen melden? ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan