uitzonderingen maken in klassemodule

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeonieK12

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Besten,

ik heb een formulier met 20 textboxen, waarin alleen een waarde tussen de 1 en 5 ingevuld mag worden. Nu ben ik al aan het zoeken en googlen geweest en heb gevonden dat de invoercheck dmv een klassemodule gedaan kan worden. In het zelfde formulier heb ik ook een tekstbox waarin inderdaad tekst (een naam) ingevuld moet worden. Kan ik deze textbox bijvoorbeeld buiten de klasse module houden, zonder er een ander control-type voor te moeten gebruiken? Of moet ik voor de 21 tekstboxen afzonderlijk de invoercontrole declareren?

Alvast bedankt.

Eén checkroutine maken en deze aanroepen vanuit elke tekstbox Exit event moet toch ook lukken?
Ik heb één form gemaakt met 2 tekstbox controls en 1 label control voor de foutmelding.

Code:
Option Explicit

Private Function CheckInput(MyVal As Long, MyControl As Object) As Boolean

If MyVal > 0 And MyVal < 6 Then
        CheckInput = True
        Label1.Caption = "Correcte ingegeven."
    Else
        CheckInput = False
        Label1.Caption = "Foutieve waarde ingegeven!"
        MyControl.Value = ""
    End If
End Function

Private Sub TextBox1_Exit(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)

Cancel = Not CheckInput(TextBox1.Value, TextBox1)

End Sub

Private Sub TextBox2_Exit(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)

Cancel = Not CheckInput(TextBox2.Value, TextBox2)

End Sub

Je kunt het zonder invoercontrole realiseren door 20 comboboxen (style: dropdownlist) te gebruiken die je op de volgende manier vult:

Code:
Private Sub Userform_Initialize()
   for j=1 to 20
     Me("combobox" & j).list=[row(1:5)]
   next
End Sub

Als je meer wil weten van het gebruik van een klassemodule voor de invoercontrole van userformelementen zie dan hier:
http://www.snb-vba.eu/VBA_Userform_invoercontrole.html

Laatst bewerkt:
mcs51mc en SNB,

hartelijk dank voor de reacties. Ik ga eens even kijken en stoeien welke voor mij het handigst is. @SNB; die link had ik inderdaad al gevonden en al geprobeerd daar wat mee te bouwen.

Besten,

nav de input ben ik aan het stoeien gegaan, maar er is komt inmiddels druk te liggen op oplevering van mijn project, dus ik laat de check achterwege ga verder met alles werkend krijgen. Wellicht dat ik er in de toekomst nog eens naar kan kijken bij bijv. optimalisatie en verbetering. Hartelijk dank zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan