• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitzonderlijk hoge orders uitsluiten uit afzet kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmorgen,

Op mijn werk gebruiken we bestellijsten (Excel), waarin we afzetcijfers van onze artikelen gebuiken om nieuwe orders te maken. Nu komt het voor dat we (uitzonderlijk) hoge aantallen verkopen, waardoor een 'normale' bestelling scheef gaat lopen.

Ik was van plan om op een apart tabblad een lijstje bij te houden, waarop de uitzonderlijke aantallen genoteerd staan op datum. Deze wil ik dan graag (via verticaal zoeken bijvoorbeeld), uit de de afzetkolommen filteren.

Uitgewerkt in een voorbeeld:
Bekijk bijlage Voorbeeld_uitzonderlijk_hoge_orders_uitsluiten.xlsx

Tabblad 1:
- kolom A is het artikelnummer (om te gebruiken voor verticaal zoeken)
- Omschrijving van het artikel (niet relevant)
- Kolom C is de eerste afzet kolom waar we mee rekenen (waarbij in cel C1 en C3 de van/tot datum staat)
- Kolom D is de 2e afzet kolom waar we mee rekenen (waarbij D1 en D3 de van/tot datum is)

De afzetcijfers worden via een Query uit onze database ingelezen in de bestellijsten.

Tabblad 2 ('uitzonderlijke orders'):
- Kolom A is het artikelnummer
- Kolom B is het uitzonderlijke aantal dat verkocht is
- Kolom C is de datum waarop het uitzonderlijke aantal verkocht is

Al met al hebben we in dit voorbeeld dus:
- op 01-02-2018 100x artikel 10 verkocht. Deze moet dan dus eigenlijk uit het eerste tabblad in Cel C5 eruit gefilterd worden. (in beide tabbladen geel gemarkeerd)
- op 01-02-2018 30x artikel 16 verkocht. Deze moet dan dus eigenlijk uit het eerste tabblad in Cel D8 eruit gefilterd worden. (in beide tabbladen groen gemarkeerd)

Mijn idee is nu om in zowel kolom C als D een formule te zetten, die met behulp van verticaal zoeken (in tabblad 2) kijkt of er uitzonderlijke aantallen zijn, die binnen de datum range vallen en er uit gefilterd moeten worden.

Wie o wie kan me hier mee helpen?

Heel verhaal, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

Groet,
Jelle

ja, dat lijkt er zeer zeker op. Ik ben best wel bekend met formules, maar vermoed dat het wel wat tijd gaat kosten om deze uit te pluizen :)

Toch nog een extra vraag;
Het kan ook voorkomen dat zo'n uitzonderlijk hoog aantal 2 keer (of vaker) voorkomt in een kwartaal. Valt dat ook nog toe te voegen in de formule, zodat hij die waarden dan bij elkaar op telt?

dank!

Gebruik het kwartaal om de kolom te bepalen:

PHP:
="Q"&QUOTIENT(MONTH(C2);3)+1&YEAR(C2)

bedankt voor het meedenken. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik niet weet wat je bedoelt. Zou je het in een voorbeeldbestand kunnen zetten, zodat ik het vanuit daar kan ontleden?

Thanks!

Zo beter?

Code:
=SUMPRODUCT(('Uitzonderlijke orders'!$A$2:$A$100=$A5)*('Uitzonderlijke orders'!$C$2:$C$100>C$1)*('Uitzonderlijke orders'!$C$2:$C$100<=C$3)*('Uitzonderlijke orders'!$B$2:$B$100))

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan