• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke aantallen per code

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders1983

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2019
Berichten
50
Hallo mensen,

Ik heb een tabel met 5 kolommen aan data:

datum
plaatsnaam
aantal personen
naam persoon
code

Ik wil data halen uit deze tabel door middel van formules. Waar het om gaat is dat ik wil weten hoeveel unieke codes er zijn op basis van bepaalde voorwaardes.

Met sommen.als en aantallen.als kan ik op weg komen, maar voor unieke codes wordt het wat ingewikkeld. Ik zag eerder een topic met interval en matrix formules. Maar daar kwam ik niet uit

Wat ik wil weten is bijvoorbeeld hoeveel unieke boekingscodes er voor Amsterdam in Februari en Maart gezamenlijk.
 

Bijlagen

  • unieke aantallen per code.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 70
Draaitabelletje doet wonderen.

Succes!
 

Bijlagen

  • unieke aantallen per code.xlsx
    20,9 KB · Weergaven: 28
Een draaitabel is inderdaad een eerste gedachte, maar unieke waardes kan ik er niet in terugvinden. Wel totaal aantal codes (per datum en plaats).

Ik zoek juist een formule om data uit de tabel te halen.

Op basis van een aantal voorwaardes. In dit geval:


wat kolom
aantallen Unieke codes E
als Amsterdam B
als en groter dan 1-2-2019 A
als en kleiner dan 31-3-2019 A
 
In dit geval is de uitkomst 5 (5 unieke codes), en er zijn 6 regels (1 code komt 2 keer voor). Maar hoe zie de formule er uit?
 
In de draaitabel kun je de unieke waarden zien onder de rij "codes". Daar zie je dat er daadwerkelijk 5 worden weergegeven voor Amsterdam in de periode februari en maart.
Waarom wil je dan per se een formule als ik vragen mag?:p
 
Laatst bewerkt:
matrixformule, ingeven met CTRL SHIFT ENTER
Code:
=SOM((B2:B80=$H$18)*(A2:A80>=$H$19)*(A2:A80<=$H$20)*ALS.FOUT(1/AANTALLEN.ALS(B2:B80;B2:B80;E2:E80;E2:E80;A2:A80;"<="&$H$20;A2:A80;">="&$H$19);0))
 
OK. De uitkomst klopt. Moet nog even tijdje uitpluizen hoe de formule exact in elkaar zit. Maar bedankt!
 
He cow,

Ik ben nieuwsgierig hoe je die unieke waarde functie hebt ingevoegd bij waardeveldinstellingen.
Iets met OLAP gok ik

Gr
Jim
 
Laatst bewerkt:
@JimVeerman, Het is een standaard mogelijkheid in nieuwere versies van Excel. Het heet Distinct count en is in te stellen in het waardeveld van de draaitabel.
 
matrixformule, ingeven met CTRL SHIFT ENTER
Code:
=SOM((B2:B80=$H$18)*(A2:A80>=$H$19)*(A2:A80<=$H$20)*ALS.FOUT(1/AANTALLEN.ALS(B2:B80;B2:B80;E2:E80;E2:E80;A2:A80;"<="&$H$20;A2:A80;">="&$H$19);0))


Bedankt voor deze formule. Hoe ziet de formule er uit als er gezocht moet worden naar een concrete datum (bijvoorbeeld 1-2-2019) en niet naar een formule zoals deze met zowel een kleiner als en een groter dan voorwaarde?
 
Daarvoor hoeft de formule niet te worden omgebouwd. Kies eenvoudigweg begin- en einddatum gelijk.
 
Als goed alternatief voor formules kun je ook Advanced Filter gebruiken.
Zie werkblad Filter1
Met een button kun je de macro uitvoeren, dat is gemakkelijker dan handmatig uitvoeren.
Voor de grap een Engels gesproken resultaat toegevoegd (die kun je On en Off zetten) ;)
 

Bijlagen

  • unieke aantallen per code.xlsb
    22,2 KB · Weergaven: 34
Weinig reacties meer na 4-juni
Volgens mij kan dit topic op Opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan