• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke aantallen zoeken + tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cold

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Berichten
132
Hoi,

In bijlage een bestand met de brondata en de gewenste resultaten (resultaat 1 en resultaat 2 is gewenst).

Mss even verduidelijken hoe het in elkaar zit :

Resultaat 1: Zou de unieke aantallen van de alfanumerieke waarde uit kolom A, gecombineerd met kolom B en kolom C moeten tellen en in een appart blok weegeven zoals in het voorbeeld. AANTAL.ALS lijkt me hier geen goede oplossing vanwege de 3 combinaties...

Resultaat 2: Aantal waardes van de codes uit kolom B. Niet zo lastig, al was het niet dat kolom B uit 100 verschillende codes kan bestaan. alle codes staan in hetzelfde excel bestand op een ander tabblad. Ik kan toch maar moelijk 100 vergelijkingen AANTAL.ALS maken ?! Moet toch eenvoudiger kunnen ....

Volgens mij moet dit kunnen met een draaitabel, maar helaas lukt het me niet om deze te maken dat ze aan het gewenste resultaat voldoet. Zou iemand hierbij kunnen helpen ? Evt 2 verschillende draaitabellen voor de 2 oplossingen is ook oké.

Moest het voorbeeld niet duidelijk zijn, dan geef ik graag extra uitleg !

Bedankt !
Cold
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    18 KB · Weergaven: 42
Hierbij een mogelijke oplossing met formules
 

Bijlagen

  • Map1a.xls
    22,5 KB · Weergaven: 48
zou de oplossing voor resultaat 1
Code:
=SOMPRODUCT(($C$27:$C$37=C27)*($D$27:$D$37=D27)*($E$27:$E$37=E27))
kunnen zijn?

Succes,
Martin
En Willem was me voor
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Cold het toch anders bedoelde, voor Resultaat 2 heb ik de volgende oplossing.
Resultaat 1 is een ander verhaal.
 

Bijlagen

  • unieke aantallen zoeken en tellen_Cold.xls
    22 KB · Weergaven: 30
Beste Cold ;)

Zie hier de oplossing voor resultaat 1 en 2.
Met de medewerking van popipipo, Ad Becude en Thankyou

Voor resultaat 1 heb ik gewerkt met kleurcodes.
Ik veronderstel dat je niet alle 100 tal cellen gaat kleuren, want je hebt het nu gemakkelijk gemaakt voor ons voor aan een oplossing te komen.

Je zal waarschijnlijk moeten uitkijken naar een andere oplossing dan de mijne.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Unieke aantallen (danny147).xls
    48,5 KB · Weergaven: 33
Unieke aantallen zoeken + tellen >

En nog een alternatief dat verderborduurt op de vorige posts.
De foutmeldingen worden opgevangen met Voorwaardelike Opmaak, om de formules kort te houden.
 

Bijlagen

  • uniekeaantallenzoekenentellen_Cold(2).xls
    35,5 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Ik wil al iedereen bedanken voor de hulp ! Maar het is nog niet 100% wat ik graag zou hebben. Ga er dadelijk zelf nog eens mee spelen, mss kom ik er nu wel uit ...

Ik wil idd. geen cellen kleuren of kleurcodes gebruiken. De oplossingen die jullie gemaakt hebben gaan gewoon aantallen tellen op voorwaarde dat er al data (3 voorwaarden) in het resultaat veld staan ... wat nog steeds veel manueel werk geeft ...

Maar kan dit echt niet met een draaitabel en / of draaigrafiek ? Dit lijkt me het handigste in gebruik dat je dan bij nieuwe brondata enkel maar "gegevens vernieuwen" moet gebruiken ...


Thanks !
Cold
 
Laatst bewerkt:
Hier een mogelijke oplossing via draaitabel
 

Bijlagen

  • Copy of Map1b.xls
    26 KB · Weergaven: 36
Cold,

Daar heb je je draaitabel van Willem, mij lukt dat niet.
Misschien nu overbodig, maar ik heb je bestandje zonder de kleuren.
 

Bijlagen

  • unieke aantallen zoeken en tellen_Ad.xls
    26,5 KB · Weergaven: 31
Bedankt allemaal !

Ik ga het eens bekijken en als het werkt sluit ik de vraag af. Indien ik nog vragen heb dan post ik ze hier nog wel ...

Bedankt !
Cold
 
Formule voor vraag 1:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(((C7:C20)&(D7:D20)&(E7:E20));((C7:C20)&(D7:D20)&(E7:E20));0);VERGELIJKEN(((C7:C20)&(D7:D20)&(E7:E20));((C7:C20)&(D7:D20)&(E7:E20));0))>0;1))

Desnoods zet je in F7 een hulp formuletje:
Code:
=C7&D7&E7
Doortrekken naar F20. Vervolgens klan het dan ook met:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(F7:F20;F7:F20;0);VERGELIJKEN(F7:F20;F7:F20;0))>0;1))

Het bereik kan je natuurlijk ook dynamisch maken door er een naam aan te hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan