• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke code

Status
Niet open voor verdere reacties.

mel73

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2002
Hoe kan ik in Excell een unieke code aanmaken? De bedoeling is dat de code enigszins herkenbaar is door het voorkomen van bijv. de eerste letters uit de achternaam of de geboortedatum.

De

=ASELECT()

functie geeft een random getal tussen 0 en 1.

Als je daar wat dingen op toepast kun je wel iets krijgen dat uniek wordt.

Bijvoorbeeld: In AA22 de naam: =LINKS(AA22;2)&INTEGER(ASELECT()*100)

Het is me niet helemaal duidelijk hoe ik dit toepas. De 1e naam staat in A4. Moet ik AA22 dan vervangen door A4. Als ik dat doe geeft excel een foutmelding.

In de A rij staan de namen aan wie de unieke code gekoppeld moet worden, te beginnen bij A4.

Jep, het is een NL versie.

Als je nog altijd de foutmelding krijgt, hang dan je bestandje maar eens bij hier. Wel enkel het noodzakelijke. Eerst zippen ook.

Kan niet, is privacy gevoelig.
In de 1e rij staan namen, bv. D.G.H. Jansen, en in de tweede rij staan geb. data (ddmmjj). Da's alles :)

een beetje puzzelen en een bestandje bijhangen is niet moeilijk. de bijlage is ook fictief en het werkt wel.

steven

Bijlagen

Steven

Ik begrijp gewoonlijk wel wat er staat.
Maar nu had ik graag wat uitleg.
Als het tabelletje t/m rij 13 gevuld is en ik vul een naam en datum in in rij 14,
wat veroorzaakt dan, dat de formule vanzelf in kolom C komt.
Ik zie geen werkbladcode o.i.d. die daarvoor verantwoordelijk is.

Mvg

Piet

piet,

ik heb geen idee waar ik een antwoord op je vraag moet vinden. het is een nieuwigheid in office 2003. ik ben het ook al een paar keer tegen gekomen en meestal is het wel handig omdat je de formule niet naar beneden moet kopiëren. als je echter de formules in waarden zet, dan gebeurt er niets.

steven

Steven,

Ik heb dat even getest met =ALS(A1<>0;"klopt";""), maar als ik in A2 iets zet, gebeurt er niets. Dus ik snap deze truc ook niet.

Groet,

Steven,

Ik heb dat even getest met =ALS(A1<>0;"klopt";""), maar als ik in A2 iets zet, gebeurt er niets. Dus ik snap deze truc ook niet.

Groet,
rob,

ik heb het even getest: ik heb jouw formule in B2 gezet en 4 keer naar beneden gekopieerd. en dan neemt hij vanaf A5 de formule wel over. snappen doe ik het ook niet.

steven:rolleyes:

Steven,

We stoppen met verbazen en genieten er slechts van. :)

Groet,

Ik heb toch nogmaar even in de help van Excel gezocht en gevonden.

Het doorvoeren van opmaak en formules inschakelen of uitschakelen
Als u het doorvoeren van opmaak en formules inschakelt, krijgen nieuwe gegevens die u onder aan een lijst typt automatisch de opmaak van de voorgaande rijen en worden formules die in elke rij worden herhaald automatisch gekopieerd. De opmaak en formules worden alleen doorgevoerd als deze in ten minste drie van de vijf rijen vóór de nieuwe rij in de lijst voorkomen.

Kies Opties in het menu Extra en klik op het tabblad Bewerken.
Ga op een van de volgende manieren te werk:
Als u de opmaak van nieuwe gegevens automatisch wilt aanpassen aan de rest van de lijst, schakelt u het selectievakje Opmaak en formules van lijsten doorvoeren in.

Als u nieuwe gegevens niet automatisch wilt opmaken, schakelt u dit selectievakje uit.

Nooit geweten.

Mvg

Piet

Piet,

Die staat inderdaad aangevinkt, maar ik heb me de strekking daarvan nooit afgevraagd. Dank voor het uitzoeken.

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan