• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoornvan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 feb 2002
Hallo helpers,

Ik vond in een van de vragen "Ontdubben getallen" als het goed is de matrixformule;

{=ALS(RIJ(A4)-RIJ($A$4)+1<=SOM(ALS(VERGELIJKEN($G$4:$G$14;$G$4:$G$14;0)=RIJ($G$4:$G$14)-3;1;0));INDEX($G$4:$G$14;KLEINSTE(ALS(VERGELIJKEN($G$4:$G$14;$G$4:$G$14;0)=RIJ($G$4:$G$14)-3;RIJ($G$4:$G$14)-3;9999);RIJ()-(RIJ(G$4)-RIJ(A$4))-3));"")}

Nu probeer ik dit zelf toe te passen en helaas lukt het niet, snap niet hoe dit werkt.
de Hr Gime heeft deze formule geplaatst en ik zou graag willen weten hoe het werkt.
Ik heb wel gezien dat als er een regel tussen het bereik uit is, werkt het niet maar kan dit ook?
Wat doet dat eerste stukje van de formule ALS(RIJ(A4)-RIJ($A$4)+1<= in de cel A4 staat niets?
Waar staat het getal - 3 en 9999 voor?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de uitleg.

Mvg, Wim

Ik heb er niet veel verstand van dus misschien een dom antwoord:

Vul jij de formule wel in als een matrix formule?

Hallo Timmiesch,
Ik heb er niet veel verstand van dus misschien een dom antwoord:

Vul jij de formule wel in als een matrix formule?

Ik heb er ook niet veel verstand van, vandaar mijn vraag.
Omdat ik bepaalde dingen in de formule niet snap.

Ja ik sla hem op als Matrix (Shift+Ctrl+Enter)

Mvg, Wim

Zou je een voorbeeldbestandje erbij kunnen zetten met de formule(eventueel ook die waar je het vandaan hebt)?
Dan kom ik er misschien wel uit!

Hallo Timmiesch,

Het voorbeeld waar ik het van heb staat ongeveer 25 vragen onder mijn vraag.
Omdat ik nogal graag wil weten hoe een Matrixfomule werkt ben ik er mee aan het spelen en sommige dingen aan het veranderen. Vaak lukt dit en zie je wat de formule doet.
Nu heb ik die 9999 veranderd in 0 nu doet hij het maar geeft steeds het zelfde getal.

Van de cel A4 snap ik niet omdat er niets in staat.

Dit is de vraag waar ik het van heb: ontdubbellen getallenreeks

Mvg, Wim

Ik kan je een klein beetje helpen,
RIJ(A4)-RIJ($A$4)+1, kijkt niet in cel A4, maar alleen naar het rij nummer van A4 (4).

Oftewel hier staat: 4-4+1. Bij het doortrekken naar beneden/boven zal de 1e veranderen, afhankelijk waar de formule staat.

Voor de rest is de formule mij net even te moeilijk om 1-2-3 te begrijpen.

Hallo bandito bob,

Bedankt voor de uitleg van de cel A4.
Voor de rest snap ik het ook nog niet.

Mvg, Wim

Array formules (matrix formules) zijn inderdaad lastig onder de knie te krijgen. Het kost tijd om een (ingewikkelde) matrix formule van iemand anders te ontleden, maar een goed beginpunt hiervoor is de formule evaluator van Excel te gebruiken. Zie extra > Formules Controleren > Formules evalueren.

Zelf heb ik momenteel niet de tijd om deze formule te ontleden en verduidelijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan