Unieke link aan ip adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

freekG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Hey,

Al een tijdje ben ik bezig met website's bouwen! Echter gebeurt dit dan vaak door bestaande scripts iets te wijzigen. Dus echt bouwen is het niet. Ik zou nu graag zelf een script willen bouwen die naar mijn idee niet echt moeilijk moet zijn om uit te voeren. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen.
Het idee is:

Iedere bezoeker krijgt op de hoofdpagina een per ip unieke link te zien. Vervolgens heeft hij de optie om deze link door te sturen naar andere. Zolang dit andere ip's zijn krijgt hij 'punten' 1 per ip. En zo wordt er als het ware een soort sneeuwbal effect opgezet.

Zou iemand mij tips kunnen geven hoe te beginnen?
Alvast bedankt!

Gr

Ziet er uit als een piramide-spel.
Zo legaal zijn die niet.

Het is geen piramide spel,
het gaat er niet om geld oid,
gewoon kliks. Ook geen aanmeldingen.

Ik ben zelf net begonnen met php
Als iemand mij een klein beetje op weg kan helpen zou ik heel blij zijn:)

Je zult dan gaan werken met een referal-link

Dus dat je een link krijgt van: http://www.jesite.domein?ref={getal}

Het is alleen niet haalbaar om elke bezoeker een unieke link voor te schotelen.
Dan zul je dus alle IP's van je bezoekers moeten gaan opslaan met daarbij de behorende link. Daarvan zal meer dan de helft toch de link niet doorsturen.

Beter is dan een registratie-formulier weer te laten geven zodat je gericht IP's/gebruikers op kunt slaan.

Je zou dat toch wel op kunnen slaan in een database?

wat mijn idee ongeveer is is zoiets als

*knip*

maar dan anders natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus je wilt unieke domeinen maken :shocked:

nee dat was niet de bedoeling:)

Mijn idee was iets te maken zoals die site die ik net gaf. Alleen dan niet met foto;s van 1 of andere ex.
Alleen het idee is wel hetzelfde.

gr

Toch ga ik voor een registratie-systeem.
Heb je een account dan krijg je link met referal, anders niet.

Vervolgens kun je controleren of die link voorkomt.
PHP:
if(isset($_GET['ref'])) {
  // Query om te controleren dat de referal link bestaat
  if($refExists) {
    //Query om te controleren of IP van gebruiker al bestaat
    if(!$ipExists) {
     // Query uitvoeren om IP te loggen + referal link
    } else {
      //foutmelding dat IP al bestaat
    }
  } else {
    // foutmelding dat referal link niet bestaat
  }
}
// gewoon pagina weergeven
Echt heel globaal is dit maar het geeft je een idee hoe je het zou kunnen doen.

Dit is best te doen; je moet alleen een fixed, 1 op 1 verbinding kunnen leggen tussen een IP en de Referral link.

(Je zou desnoods zelfs het IP-adres aan het uiteinde van de link kunnen zetten ;) )

Een simpel voorbeeld als:
<?php echo str_replace ( '.', '_', $_SERVER['REMOTE_ADDR'] ); ?>
verbindt al een link aan elk IP adres.

Echter als je niet het directe IP adres wilt gebruiken, kun je ook kijken naar bijv. base64 encoding (http://nl3.php.net/manual/en/function.base64-encode.php), zodat iig de link niet herkenbaar is van buitenaf.

Je hebt alleen database verbinding nodig op het moment dat iemand op de betreffende link klikt.

Ow; en het is natuurlijk heel eenvoudig te breken door gewoon je eigen link te volgen, of een vriend een paar minuten lang de F5 toets in te laten houden na het volgen van je link, dus ik zou wel even nadenken over bescherming daartegen ;)

Ow; en het is natuurlijk heel eenvoudig te breken door gewoon je eigen link te volgen, of een vriend een paar minuten lang de F5 toets in te laten houden na het volgen van je link, dus ik zou wel even nadenken over bescherming daartegen
PHP:
if(!$ipExists) { 
     // Query uitvoeren om IP te loggen + referal link 
    } else { 
      //foutmelding dat IP al bestaat 
    }
Lijkt mij voldoende bescherming tegen de problemen welke je omschrijft.

Tuurlijk, dat werkt uitstekend ;)

Punt was meer dat als je dit soort dingetjes maakt, je ook rekening moet houden met gebruikers die proberen je game/applicatie te slopen. Ik weet niet precies wat de maker allemaal wil gaan doen, maar als het een wedstrijd is, dan zal hij even moeten denken aan de algemene veiligheid, ik noemde nu gewoon even een voorbeeld :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan