• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke records zonder uitgebreid filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Campesino

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Berichten
18
Hallo!

Ik heb een bestand met daarin een aantal weeknummers (niet aansluitend, sommige weken worden overgeslagen). Nu wil ik tellen hoevaak een weeknummer voorkomt in de tabel. Hiervoor moet ik eerst de unieke weeknummers selecteren maar ik zou dit graag willen doen zonder een filter te gebruiken. Is het mogelijk om de unieke weken met formules weer te geven. Ter verduidelijking heb ik een voorbeeldblad bijgevoegd. In kolom A staan de weeknummers vermeld en in kolom E worden de unieke weeknummers weergegeven (kolom E heb ik verkregen door kolom A naar een ander tabblad te kopieren en daar een uitgebreid filter toe te passen en weer terug te kopieren naar het 1e tabblad). Wie weet of ik hetzelfde kan bereiken door gebruik te maken van bepaalde formules?

Groet, Arnold
 

Bijlagen

  • Map2.xls
    33 KB · Weergaven: 31
Dit is ideaal voor een draaitabel, die heeft niet liever ;)

Maak een draaitabel, zet de weken in de rijen (door gewoon de veldnaam te slepen), en sleep de veldnaam nog eens naar het data gedeelte van de DT.

Klaar !

Wigi
 
Beste Wigi,

Ik heb ergens op dit forum eens gelezen dat wanneer het bronbereik wijzigt de draaitabel niet automatisch aangepast wordt.
Je hebt dan toch sowieso code nodig om deze te verversen. Is het daarom niet eenvoudiger om een uitgebreid filter te verwerken in code en deze via een knop of iets dergelijks te laten draaien telkens het bronbereik gewijzigd wordt?
Leergierig als altijd.

Mvg

Rudi
 
Zonder vba of draaitabel :
Code:
=ALS(RIJ(A2)-RIJ($A$2)+1<=SOM(ALS(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($A$2:$A$496;$A$2:$A$496;0));"";VERGELIJKEN($A$2:$A$496;$A$2:$A$496;0))=RIJ($A$2:$A$496)-(RIJ($A$2)-1);1;0));INDEX($A$2:$A$496;KLEINSTE(ALS(ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN($A$2:$A$496;$A$2:$A$496;0));"";VERGELIJKEN($A$2:$A$496;$A$2:$A$496;0))=RIJ($A$2:$A$496)-(RIJ($A$2)-1);RIJ(INDIRECT("1:"&RIJ($A$496)-RIJ($A$2)+1));9999);RIJ(A1)));"")

Matrix formule !!
 
Klopt Rudi.

Ik zou gaan voor de draaitabel oplossing, samen met 1 regel code die de draaitabel ververst. Meer heb je niet nodig.

Al zal een oplossing met formules zoals bij GiMe ook werken.

Beide hebben voor- en nadelen. Het onderhoud van de matrixformules...

Wigi
 
Bedankt voor alle reacties! Het antwoord van GiMe is precies wat ik wilde! Thanks! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan