• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke tekst tellen op voorwaarde excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter HUTD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HUTD

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2012
Beste,

Ik zit met een lastig probleem in excel 2010, en ik kreeg de juiste antwoorden niet in andere onderwerpen gevonden maar het gaat om het volgende:

Er is een kolom met bedrijfsnamen en een kolom met maanden (aug, sep, okt, nov, enzovoorts)
Nu zou ik graag het aantal unieke bedrijfsnamen in de maand augustus willen hebben maar dit lukt me niet. Ik kan door middel van onderstaande formule wel het aantal unieke bedrijfsnamen tellen en dat klopt ook maar de voorwaarde op maand erbij lukt me niet

=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(Tabel5[Bedrijf];Tabel5[Bedrijf];0);VERGELIJKEN(Tabel5[Bedrijf];Tabel5[Bedrijf];0))>0;1))

Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij de unieke bedrijven telt die alleen in bijvoorbeeld augustus voorkomen

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr. Rick

Misschien in combinatie met somproduct, maar zonder voorbeeldje is dit moeilijk precies aan te geven.

Mogelijk dat een draaitabel ook voor de oplossing kan zorgen.

Hierbij heb ik een voorbeeld bestandje gemaakt, de excel file hierin zetten lukt me niet

A B C D
Bedrijf maand Aantal unieke bedrijven per maand
Henk aug hier moet 1 komen staan
Henk aug hier moet 1 komen staan
Henk sep hier moet 3 komen staan
Piet sep hier moet 3 komen staan
Piet sep hier moet 3 komen staan
Klaas sep hier moet 3 komen staan
Klaas okt hier moet 2 komen staan
Theo okt hier moet 2 komen staan

aantal unieken bedrijven in de hele bedrijf kolom lukt wel
4

Hopelijk kun je hier iets mee?
somproduct ben ik veel tegengekomen op de forums maar ik weet niet goed hoe ik dit in combinatie moet gebruiken..

Gr. Rick

Beste WHER,

Ik heb de code overgenomen en het werkt perfect zo is mijn eerste indruk.
In eerste instantie leek het niet te werken maar afsluiten met ctrl shift enter was noodzakelijk!

Nogmaals bedankt!

Iets korter.
Ook een matrixformule.
Code:
=SOM(N(VERGELIJKEN(ALS($C$3:$C$10=C3;$B$3:$B$10);ALS($C$3:$C$10=C3;$B$3:$B$10);0)=RIJ($A$3:$A$10)-2))-1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan