• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke voorkomens in bereik van cellen als cel op Y staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

markdark

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Reeds eerder goed geholpen hier, dus maar eens een stapje verder :) Ik heb in de bijlage een Excel sheet toegevoegd. En wat ik nu wil doen is het volgende:

Op tabblad 'Tijd schema' wil ik in cel B18 graag een unieke telling zien die nagaat of op tabblad 'Lijst' zelf A3 t/m A1000 overeenkomt met de datum uit B1 en waarbij de bijbehorde C en/of K cel ook op Y staat.

Dus als voorbeeld. Bedrijf A heeft 10 mei in kolom A staan. En in kolom C staat een Y en in kolom K staat een Y. Dit betekent dat het aantal 1 zou moeten zijn en niet 2.

Als je bedrijf D ziet, dan heeft die ook 10 mei en alleen kolom C op Y, dus deze telt ook mee.

Iemand enig idee hoe dit te doen?

Bijlagen

popipipo, nog niet helemaal. Aantal komt nu op 1 uit, maar zou op 2 moeten komen, omdat bedrijf D ook kolom C op Y heeft staan. Moet dus totaal unieke bedrijven hebben waarbij de datum op 10 mei staat en kolom C en/of kolom K op Y staat.

In het voorbeeld van 10 mei wordt dat dus 2 omdat bedrijf A en bedrijf D op 10 mei staan en beide minstens 1 Y hebben in kolom C en K.

Het aantal uniek had ik even over het hoofd gezien.

Zoiets dan??

Bijlagen

volgens mij is dit het bijna, hopelijk kan je nog even verder helpen, want je kijkt volgens mij nu niet naar de K3:K1000 cellen, terwijl die Y ook na gekeken moeten worden. Als de C3:C1000 en de K3:K1000 cellen van een en dezelfde bedrijf op Y staan, dan moet dit bedrijf maar 1 keer worden geteld.

In de bijlage misschien een beter voorbeeld.

Op 10 mei kom ik nu op totaal van 3 unieke bedrijven. Want:
| datum | bedrijf | kolom C | kolom K | te tellen |
| 10 mei | A | Y | Y | 1 |
| 10 mei | D | Y | N | 1 |
| 10 mei | G | N | N | 0 |
| 10 mei | K | N | Y | 1 |

Zo kom ik dus op totaal van 3 unieke bedrijven uit, omdat die in kolom C en/of in kolom K een Y hebben staan.

Ik hoop dat je hiermee me verder kunt helpen, mijn Excel kennis houdt al op hier :)

Bijlagen

want je kijkt volgens mij nu niet naar de K3:K1000 cellen, terwijl die Y ook na gekeken moeten worden
Gaat het nu alleen om kolom C en kolom K of om totaal 13 kolommen:
C, E, G, I, K, M, O, Q, S, U, W, Y en AA?

Ik doe ook maar een poging.

Bijlagen

Het bestand van Harry met een alternatieve formule toegevoegd. De resultaten lopen gelijk.

Bijlagen

Ik denk dat je dit bedoeld.

Voor het gemak heb ik een extra tabblad aangemaakt genaamd rekenblad. Door linksonder op de tab te gaan staan en rechtermuisknop in te drukken krijg je de optie om deze te verbergen. Indien dat gewenst is.

mvg Mark

Bijlagen

De resultaten lopen gelijk.
Erg mooi gevonden WHER. :thumb:
Ik zal de matrix {1\2} nog moeten vinden/ontleden (misschien een toelichting ?).

Doch is er een verschil in het resultaat van de formules.
Als ik meer dezelfde bedrijfsnamen heb, telt deze maar één keer de waarde.
Dus bv. op 10-5-2010 met als bedrijfsnaam dezelfde naam en beide staan gelijk op Y/N.
Ik weet ook niet of dit van toepassing is (unieke bedrijfsnaam), maar had het maar ingebouwd.

Dat van die unieke bedrijfsnamen had ik inderdaad over het hoofd gezien.
{1;2} noemt men in het engels (dacht ik) een inline-array.

Harry :thumb: , in een Engelse excel versie staat de formule {1;2} in een Nederlandse staat er idd {1\2}

Bijlagen

• Snap_2010.04.13 22.28.35_001.jpg
    Snap_2010.04.13 22.28.35_001.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 41
Bedankt WHER en Trucker10,

En staat de {1\2} dan in dit geval voor lijst! kolom A en C in de somproduct-formule?
Ik had het nog nooit gezien, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

{1;2} staat voor: ofwel het getal "1", ofwel het getal "2"
Dat je in de nederlandstalige versie dit ziet als {1\2} intrigeert mij, ik dacht dat dergelijke verschillen eerder samenhingen met de keuze van het decimaalteken (komma zoals wij, punt zoals in angelsaksische landen).

{1;2} staat voor: ofwel het getal "1", ofwel het getal "2"
Dat je in de nederlandstalige versie dit ziet als {1\2} intrigeert mij, ik dacht dat dergelijke verschillen eerder samenhingen met de keuze van het decimaalteken (komma zoals wij, punt zoals in angelsaksische landen).

Ok, maar hoe moet ik {1;2] als matrix zien in de =VERGELIJKEN-functie WHER.

Het formuledeel (Lijst!$C$3:$C$23="Y")+(Lijst!$K$3:$K$23="Y") resulteert in een reeks van getallen, bijvoorbeeld {1;2;1;1;0;1;etc..}, de vergelijken-functie kijkt of er een match is tussen deze reeks en ofwel 1, ofwel 2, dit resulteert op zijn beurt in een reeks {1;2;1;1;N/B;1;etc..}. De N/B's komen op de plaatsen waar er een 0 stond in de eerste reeks, en er dus geen match is met ofwel 1, ofwel 2.

Duidelijk,

Bedankt voor je uitleg. :thumb:

Ben even uit de lucht geweest omdat me laptop uit me auto was gejat, maar weer terug. De code van WHER doet wat het moet doen, dus dat is:
Code:
=SOMPRODUCT((Lijst!$A$3:$A$23=B$1)*ISGETAL(VERGELIJKEN((Lijst!$C$3:$C$23="Y")+(Lijst!$K$3:$K$23="Y");{1\2};0)))
Echter hoe breid ik deze code uit zodat hij in de lijst over 6 kolommen kijkt? Dus bijvoorbeeld kolommen C, K, E, G, I en M?

Ik denk dat ik het weet. Ik heb nu volgende gedaan:
Code:
=SOMPRODUCT(('Lijst'!$A$3:$A$1000=B$1)*ISGETAL(VERGELIJKEN(('Lijst'!$F$3:$F$1000="Y")+('Lijst'!$H$3:$H$1000="Y")+('Lijst'!$J$3:$J$1000="Y")+('Lijst'!$P$3:$P$1000="Y")+('Lijst'!$R$3:$R$1000="Y")+('Lijst'!$T$3:$T$1000="Y");{1\2\3\4\5\6};0)))
Ik was in eerste instantie vergeten dat die lijst kan resulteren in de waarde 1 t/m 6. Ik had alleen 1/2 laten staan en dat klopt natuurlijk niet. De formule kan resulteren in een match van totaal 6 natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan