• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke waarden filteren uit matrix (met voorwaarde)

Status
Niet open voor verdere reacties.

niels1979

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2011
Hallo,
ik ben opzoek naar een formule die unieke waarden uit een matrix filtert, waarbij wel aan een opgegeven voorwaarde dient te zijn voldaan.

Bijgaande sheet illustreert het probleem.

In kolom 'C' wil ik een lijst met unieke 'red' waarden (uniek, dus niet twee keer 'appel').

Groet/dank,
Niels

Bijlagen

Alstublieft:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B:$B;KLEINSTE(ALS($C$3:$C$12=E$2;RIJ(C$3:C$12);9^9);RIJ(A1)));"")
Let op: dit is een matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren en doorvoeren naar onder/rechts.

Beste Alexcel, maar wanneer ik de formule naar beneden trek, krijg ik toch twee keer 'apple'...

Je hebt gelijk, niet goed gelezen. Probeer deze eens:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$3:$B$12;VERGELIJKEN(0;ALS(E$2=$C$3:$C$12;AANTAL.ALS(E$2:E2;$B$3:$B$12);"");0));"")
Let op: is weer een matrixfunctie!

Dag Alexcel,
ja deze formule doet het kunstje..

Echter wil ik het toepassen in een bestand met 4 kolommen en 200 regels.. De computer wordt tergend langzaam. Is er een alternatief?

Groet/dank,
Niels

een geavanceerde filter, desnoods aangestuurd door een macro of een zuivere VBA-oplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan