• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden filteren zonder filter (met formules)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeToekomst2

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Goedemiddag,

Ik ben op het moment bezig met een excel bestand waarin ik een gegevensvalidatie wil maken. Nu wil ik uit een tabel de unieke waarden halen zodat ik deze apart in een lijst kan zetten. Dan gebruik ik vervolgens deze lijst voor mijn gegevensvalidatie. Ik wil hier voor geen macro's gebruiken omdat het bestand gemaakt wordt voor iemand die absoluut niet met excel om kan gaan. Alles moet dus automatisch gebeuren. Daarnaast is het ook zo dat de lijst uitgebreid moet kunnen worden. Hierdoor is het gebruik van 'duplicaten verwijderen' niet handig.

In het bijgevoegde bestand staat een voorbeeld, ik heb er ook wat aantekeningen in gezet om duidelijk te maken wat ik wil.

Succes! ;)

Bijlagen

Nog een probleem

Naast mijn eerdere vraag stuit ik nog op een volgend probleem:

Ik heb een lijst met de vergelijking
=als('cel'="";"";'cel')
Deze kijkt of een cel gevuld is en als dat zo is neemt ie 'm over.
Nu wil ik van de kolom waarin deze vergelijkingen staan een gegevensvalidatie lijst maken. Helaas krijg ik hier in ook alle lege cellen te zien.
Ik heb 'lege cellen negeren' geselecteerd maar doordat er een formule in de cel staat komt deze toch in de keuze lijst te staan.
Hoe kan ik hier omheen? Als dit is opgelost is mijn eerdere vraag eigenlijk ook opgelost.

Voorbeeldje uiteraard bijgevoegd.

Bijlagen

In F3
PHP:
=ALS.FOUT(INDEX($C$3:$C$14;VERGELIJKEN(KLEINSTE($B$3:$B$14;RIJ(A1));$B$3:$B$14;0));"")
en doorcopiëren naar beneden

Misschien goed

Bedankt voor je reactie!

Nu begrijp ik niet precies wat je doet met de formule. Probeer het toe te passen in mijn bestand maar daar wil het nog niet in werken.
Kun je misschien uitleggen wat je formule doet? Dan kan ik misschien zelf wat aanpassingen maken.

Alvast bedankt!

De formule zoekt de getallen op in de kolom artikels en geeft als resultaat de omschrijving weer

Oké, vandaar

In het werkelijke bestand is het zo dat er een hele lijst staat waarin bepaalde waarden worden herhaald. Er is dus geen lijst met getallen die opgezocht kan worden...

Er moet echt uit een lijst met waarden een nieuwe lijst worden opgesteld waar geen duplicaten in staan. Dit is omschreven in de originele vraag (bestand 'Voorbeeld HelpMij'). Hierin heb ik niet genoemd dat ik geen lege cellen in mijn lijst wil hebben, dit is het probleem van vraag 2. Misschien kun je nog naar het bestand van vraag 1 kijken, dat is namelijk de hoofdvraag.

Als dit is opgelost is mijn eerdere vraag eigenlijk ook opgelost.
Ik ging ervan uit dat dat als je een oplossing had voor vraag 2 dat vraag 1 ook was opgelost.

Ik ook.
Ik kan uit mijn lijst de duplicaten verwijderen door een als vergelijking op te stellen. Dan kijk ik of de cel gelijk is aan de cel die er boven zit, als dit niet het geval is wordt de cel als uniek beschouwd en wordt ie genoteerd. Zo niet, dan blijft de cel leeg. Dit werkt natuurlijk alleen als de lijst gesorteerd is. Het is dus niet ideaal.
Als ik de als-vergelijking methode gebruik krijg ik een lijst met gaten. Een oplossing voor het verwijderen van die gaten in mijn gegevensvalidatie lijst is vraag 2. Het kan dus een oplossing zijn maar het is niet ideaal.
De eerste vraag wil in één keer uit de lijst de unieke waarden halen en deze op een rijtje zetten. Dan komt de gegevensvalidatie lijst over dit rijtje.

Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel. Ik ben er nog steeds mee aan het stoeien...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan