• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeToekomst2

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Ik heb gisteren al een vraag op het forum gezet, hier heb ik helaas niet de oplossing uit gehaald. Nu wil ik het dus anders aanpakken.

Ik heb een grote waslijst aan code's. Uit deze lijst wil ik een opsomming hebben van de unieke waarden in deze lijst. Elke herhaling wordt dus weggelaten.
Voorbeeld bestandje uiteraard bijgevoegd.

Bekijk bijlage Voorbeeld HM Unieke waarden.xlsx

Werkelijk geen flauw idee wat je wilt of bedoelt ....

Wat is de functie van Code 3 in het gewenste resultaat? Ik kan die waardes niet herleiden.

Excuus, ik dacht dat het wel duidelijk was. Nog een betere uitleg:

De lijst met code's is een opsplitsing van artikelnummers. Deze worden door TEKST.SAMENVOEGEN gecombineerd tot een code. Nu ben ik een bestand aan het opzetten waarmee de code's kunnen worden ingevoerd (in opgesplitste vorm). De gebruiker kiest dan uit een gegevensvalidatie-lijst de juiste code en maakt zo de artikelcode die hij zoekt. Dit doe ik met de gegevensvalidatielijst om fouten te voorkomen. Er wordt gebruik gemaakt van VERT.ZOEKEN dus de waarden moeten precies overeenkomen. Daarnaast is het gebruiksvriendelijker.

De gebruiker zal dan de prijs van dat artikel te zien krijgen en kan deze toevoegen in een offerte. Er zit dus geen functie in de lijst met code's.
Als er een nieuw artikel is kan ik deze met een macro toevoegen. Als ik dat doe wil ik niet dat ik de formules nog moet aanpassen zodat ook de nieuwe code in de 'unieke waarden:' tabel wordt opgenomen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. In het bijgevoegde bestand is te zien wat mijn gewenste uitkomst is. Die lijst wil ik gebruiken voor mijn gegevensvalidatielijst. Daar heb ik nog wel een vraag over maar dat bewaar ik nog even voor later ;)

Klein probleempje

Ik ben de formule aan het toepassen en stuit toch op een klein probleem. Als mijn lijst met een lege cel begint wordt heel de lijst met unieke waarden leeg... Hoe los ik dit op?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan