• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke waarden in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jajajajanneke

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2008
Hoi!

Ik vraag me af of ik in een draaitabel unieke waarden op kan tellen.
Als ik de data in het rijgebied zet geeft ie alleen de unieke data weer maar dan maakt ie geen optelling.
Als ik die data in het gegevensgebied zet telt ie wel het aantal op maar houdt ie er geen rekening mee dat er ook dubbele tussen zitten.

Hoe kan ik nu het aantal unieke waarden zien? Iemand een idee?

Alvast heel hartelijk dank!

(ohja, als deze vraag al eens eerder is gesteld in het forum dan spijt me dat maar ik heb echt gezocht maar heb niks gevonden :()

Je kunt een formule zetten onder je draaitabel.
bv. =AANTALARG(A1:A20)

Je kan de betreffende kolom zowel in het rijgebied als in het datagebied zetten, zie je per waarde hoe vaak deze voorkomt (voor een bepaalde groep).

Bedankt voor je reactie HSV maar dan telt ie alles van de hele tabel/kolom op. in de draaitabel zelf kan ik deze formule niet gebruiken.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd (waarden zijn geplakt omdat ik geen bedrijfs-info op i'net wil gooien) waarin je kan zien wat ik bedoel. Ik wil het dan graag per vertegenwoordiger het aantal debiteuren weten.
(uiteraard is dit ook maar een deel van de data want dit is nog wel handmatig te doen)

Heb je nog meer ideeën?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Oh plagvreugd, ik zie nu dat jij ook al gereageerd hebt maar helaas werkt dat niet, dan geeft ie in het gegevensgebied toch weer het aantal debiteuren en telt dubbele gewoon dubbel.... helaas

Hoi,
Je hebt gelijk, ik begreep denk je vraag niet helemaal correct.

Ik heb wel een oplossing, maar het is wel wat omslachtig. Het betreft het toevoegen van een hulpkolom en het maken van een pivottabel over de eerste pivottabel heen.

Zie bijlage. Zie maar of je er wat aan hebt

@HSV: dit is gewoon een draaitabel zonder iets speciaals, toch? Ik denk niet dat dit het juiste antwoord geeft voor Janneke, want als er dubbele debiteuren voorkomen worden deze dubbel geteld. Helaas is het voorbeeldbestand van Janneke nogal verneukeratief omdat hierin debiteurnummer juist wel uniek is (per vertegenwoordiger) en het genoemde probleem zich dus niet voordoet.

Bijlagen

Hoi,

@HSV: Helaas is het voorbeeldbestand van Janneke nogal verneukeratief omdat hierin debiteurnummer juist wel uniek is (per vertegenwoordiger) en het genoemde probleem zich dus niet voordoet.

Precies

Ha Harry, snelle Harry mag ik wel zeggen!

Nee dat is niet echt wat ik bedoel.
In dit bestandje zie je (een deel van) de data en in het andere tabblad de draaitabel.
De geel gearceerde data wil ik steeds apart optellen ipv één optelling van alle debiteuren onderaan (rood weergegeven).
Ik hoop dat ik het nu duidelijker heb gemaakt wat ik bedoel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
PIVOTTABEL???
mensen, maak het me nu niet te moeilijk hahaha ik heb dat woord voor het eerst hier op het forum gezien en heb daarbij gedacht "misschien dat ik daar over een jaar of 5 aan toe ben" hahaha
Maar het is ook niet zozeer een probleem dat debiteurnummers bij meerdere vertegenwoordigers voorkomt, want dat is inderdaad niet zo, maar ik wil gewoon optellingen... da's alles... maar ja soms vraagt een simpel probleempje om een ingewikkelde oplossing....

PIVOTTABEL???
mensen, maak het me nu niet te moeilijk hahaha ik heb dat woord voor het eerst hier op het forum gezien en heb daarbij gedacht "misschien dat ik daar over een jaar of 5 aan toe ben" hahaha
Maar het is ook niet zozeer een probleem dat debiteurnummers bij meerdere vertegenwoordigers voorkomt, want dat is inderdaad niet zo, maar ik wil gewoon optellingen... da's alles... maar ja soms vraagt een simpel probleempje om een ingewikkelde oplossing....

Janneke,

Ten eerste, ik heb het er helemaal niet over dat debiteurnummers bij meerdere vertegenwoordigers voorkomen, dus weet niet waar je dat vandaan haalt.

Ten tweede, een pivottabel is gewoon een draaitabel (is de engelse term ervoor) en wat dat is weet je wel enigszins lijkt me.

Ten derde wil ik nogmaals aangeven dat het niet erg handig van je was om een voorbeeldbestand aan te leveren waarin het door jou genoemde probleem (namelijk dat een debiteurnummer meer dan 1 x bij een vertegenwoordiger voorkomt) zich helemaal niet voordeed.

Ten vierde, zo heel complex is mijn oplossing niet. Open mijn voorbeeldbestand, bekijk de draaitabellen en je begrijpt het vast.

Ten vijfde, als ik zo je data bekijk wil ik toch nog even een andere optie geven. Je kan een extra hulpkolom toevoegen op je datasheet, waarbij je alleen de unieke debiteurnummers toont voor vertegenwoordiger X. Vervolgens kun je deze in een draaitabel zetten. Zie hiervoor bijgevoegd bestand.

Groet,
plagvreugd

Bijlagen

jammer, ik heb te lang zitten rommelen tot ik een bestand had dat klein genoeg was om te plaatsen... nu is iedereen naar bed :P
ohnee sorry plagvreugd, ik heb niks gezegd!

In ieder geval bedankt voor je antwoord... ik ga er morgen uitgebreid naar kijken want voor mij is het nu toch wel bedtijd.

1. sorry, ik heb te snel gelezen denk ik...
2. dankjewel voor die uitleg! nu snap ik in één klap wat pivottabel is en hoef ik er niet nog 5 jaar over te denken hahaha
3. ik gaf bij het voorbeeld aan dat het de draaitabel was met geplakte waarden waarmee ik aangaf dat het niet de 'basisdata' was maar de draaitabel waar ik de data heb geplakt al waarden.
4.&5. daar ga ik morgen mee aan de slag.

hoe dan ook, bedankt voor je tijd en inzet!

Laatst bewerkt:
bedankt allemaal voor jullie hulp.
ik heb het momenteel zo druk op het werk dat ik 's avonds ook nog bezig ben en er dus effe niet aan toe gekomen ben om e.e.a. te bekijken en uit te proberen maar ga dat zeker snel doen.
ik vind het echt op dat jullie meedenken!
bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan