• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden kopieren in nieuwe kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantas

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een lijst met data in 1 kolom. In deze kolom komt één gegeven meerdere malen voor. Nu wil ik graag alle unieke waarden kopiëren naar een nieuwe kolom. Dus dat alle data slechts eenmaal voorkomen in die nieuwe kolom. Dat kan uiteraard in het menu door de kolom te kopieren en duplicaten te verwijderen en dit lukt ook met een macro, maar is er geen formule voor?

Bedankt voor je hulp. Hier ben ik inderdaad naar op zoek. Ik ben nog niet helemaal bekend met matrixformules.

Ik heb de volgende formule gebruikt. Het gekke is dat elke waarde nu 2 keer in de kolom staat. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit maar 1 keer het geval is? In de bron staat elke waarde minstens 3 keer dus de formule filtert in ieder geval iets.

{=ALS.FOUT(INDEX(Bron!B$2:B$500;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(Bron!B$2:B$500;$A$1:A1;0));0));"")}

Laatst bewerkt:
Een voorbeeldje, desnoods een klein deel van je sheet met fictieve gegevens, zou enorm helpen... Anders blijft het gokken.

Misschien zit er wel een spatie achter je waarden of zo, "a" en "a " zijn 2 unieke waarden voor een cel!

Maar nogmaals: dit blijft op dit moment gokken....

Ok hierbij een voorbeeld. Kolom A in blad1 moet de unieke waarden weergeven die komen uit kolom B in werkblad Bron. Bij de eerste waarde "ADR8607" klopt dit inderdaad, maar daarna klopt het niet meer. Wat heb ik fout gedaan?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Er staat een verwijzing verkeerd. Correcte formule is:

Code:
{=ALS.FOUT(INDEX(Bron!B$2:B$200;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(Bron!B$2:B$200;[COLOR="#FF0000"]$A$1:A1[/COLOR];0));0));"")}

Ja, kleinigheidje. Haal in jouw formule het onderstaande rode gedeelte weg en kijk dan 's opnieuw...

Code:
{=ALS.FOUT(INDEX(Bron!B$2:B$200;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(Bron!B$2:B$200;[COLOR="#FF0000"]Bron![/COLOR]$A$1:A1;0));0));"")}

Laatst bewerkt:
Het werkt nu in het voorbeeld. Bedankt daarvoor!

Ik had nog even een worsteling met de formule in het werkelijke bestand, omdat ik de exacte formule uit het voorbeeld cel A2 kopier in cel A3. Ik begrijp nu dat de formule eigenlijk zegt dat de waarde niet mag voorkomen in bovenliggende cellen. Klopt dat?

Zoiets, maar de exacte werking is wat lastig kort uit te leggen. Ik kan er ook niet de credits voor nemen, het is een formule die ik een tijd geleden tegen kwam op internet en erg nuttig bleek. Ik had hetzelfde probleem als jij, een lange lijst waaruit ik de unieke waarden wilde halen.

Je moet erop letten dat (in jouw geval) de verwijzing "Bron!B$2:B$200" naar de lijst verwijst, en dat de verwijzing "$A$1:A1" naar 1 positie hoger verwijst dan de cel waarin de je formule kopieert. Dus als je in A3 kopieert wordt dit gedeelte "$A$2:A2"... Dan zou het goed moeten gaan.

Met een draaitabel kan het ook heel eenvoudig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan