• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden tellen indien anders kolom a

Status
Niet open voor verdere reacties.

allright48

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2010
Berichten
49
Ik kom er even niet uit. Waarschijnlijk heel simpel, maar denk ik verkeerd.

Ik heb een blad met kolommen.

Kolom a bevat tijdstippen. Kolom b bevat waarden. Nu wil ik het aantal unieke tijdstippen weten (dubbele er dus uit), behalve als kolom b een andere waarde heeft met hetzelfde tijdstip in kolom a, dan mogen de dubbele tijdstippen blijven staan. Graag wil ik hier vba voor gebruiken. Wie weet raad?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik kan me wel iets voorstellen bij je vraag, maar......

Het wordt vaak toch wat makkelijker met een (klein) voorbeeld bestandje, waar geen gevoelige informatie in zit..
 
Bedankt voor de reactie!

Had deze vraag op mijn tablet getypt, waar ik helaas geen bestanden toe kon voegen.

Bij deze:d
 

Bijlagen

  • voorbeeld - excel.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 30
  • voorbeeld - excel n - kopie.xlsx
    9 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Waarom VBA en waar wil je de verwachte uitkomst?

In C2 en verder naar beneden
Code:
=N(COUNTIFS($A$2:A2;A2;$B$2:B2;B2)=1)
 
Dank je wel! formule werkt nog niet helemaal, wellicht niet helemaal goed verwoord.

Als er 2 of meer keer dezelfde waarde op hetzelfde tijdstip zijn, worden deze waarden helemaal niet meer meegeteld, ipv de oorspronkelijke waarde 1 x mee te tellen.

bijv bij 13:00 staat 1, 13:01 staat 2. In totaal 2 x
als er 13:00 en 1 bijkomt, vervalt de waarde als 13:00, som wordt dan 1..

De reden dat ik alles in VBA wil hebben, is dat deze deel uitmaakt van een groter bestand met hiervoor een webquery. Even kijken of dit blijft staan als ik het met een formule doe.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel! formule werkt nog niet helemaal, wellicht niet helemaal goed verwoord.

De formule werkt perfect, maar geeft kennelijk niet het resultaat dat je zoekt. Wat je wel zoekt wordt mij uit je uitleg vervolgens niet duidelijk. In jou voorbeeld zijn er een aantal gelijke waarden in kolom A, maar komt het maar een keer voor dat vervolgens in kolom B ook gelijke waarden staan, namelijk 13:10 en 1. Bedoel je nu dat er daar maar 1 van over blijft?
 
Laatst bewerkt:
Zo iets, met VBA
 

Bijlagen

  • gelijke waarden.xlsm
    17,2 KB · Weergaven: 32
@Jan

Ja, dit is wat ik bedoel. Hartelijk dank!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan