• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden uit lijst met datums weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

leeuwin

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Ik heb een lijst met data als volgt :
Datum Omschrijving Totaal
14-7-2011 appels plukken € 1,00
15-7-2011 appels plukken € 2,00
16-7-2011 Peren plukken € 3,00
17-7-2011 Peren plukken € 4,00
18-7-2011 bananen plukken € 5,00
14-7-2011 bananen plukken € 6,00
15-7-2011 Peren plukken € 4,00

Nu wil ik een lijst met daarin per dag het totaalbedrag. Waarbij de datums gesorteerd moeten worden van oud naar nieuw.
Dit wil ik oplossen met een formule. Ik weet dat dit snel en handig kan met een draaitabel, maar de lijst met gegevens wisselt. Dit bestand wordt als basisbestand gebruikt om per werk een nieuwe overzicht te maken. Dan zal telkens de brongegevens van de draaitabel vernieuwd moeten worden.
In de bijlage staat aangegeven wat het gewenste resultaat is.

Ik heb ook inmiddels een voorbeeld gevonden, maar het lukt mij niet om deze formule toe te passen in mijn eigen document. Wat doe ik fout ?

Bijlagen

de oplossing staat in een apart tabblad.

eerst gesorteerd op datum (van nieuw naar oud).
(dit is niet noodzakelijk voor een goede werking van de somproductformule).

vervolgens somproductformule per datum.

In kolom I (blauw) en J (oranje-achtig) staat de oplossing.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Het maakt niet uit welke weg er genomen wordt als het einddoel maar bereikt wordt. Ik moet alleen nu nog gaan kijken of ik het in mijn eigen echte document krijg toegepast. Ik kom er nog op terug.

Ik heb nu iets meer tijd gehad om er naar te kijken.
Het antwoord van Oeldere begrijp ik helaas niet.
De vraagstelling richt zich op een samenvattende lijst van de datums. De optelling per datum is dan eenvoudig te maken. Echter om een lijst te krijgen met daarin alle genoemde datums in kolom a lukt mij niet.
Het antwoord van Wher geeft wel het gewenst resultaat, maar als ik in een ander document zet, geeft de formule een foutmelding. Wat doe ik toch verkeerd ?
In een voorbeeld document lukt het wel, in mijn eigen uiteindelijke document niet.
Daarom als bijlage het document waarin ik het wil verwerken.
Kan iemand mij verder helpen ?:confused:Bekijk bijlage Overzicht algemeen1.xls

Dank je Wher voor het helpen en het ziet er goed uit, maar op het moment dat ik ergens in de lijst een datum weghaal in kolom A, verdwijnt de complete lijst met datums in de groene cellen. Ik doe dit omdat ik dit als leeg document (sjabloon) wil gebruiken om telkens van de verschillende werken een overzicht te maken.
Nu moeten er in alle cellen een datum zijn ingevuld.
Als oplossing heb ik al bedacht om in alle cellen een datum in de verre toekomst in te vullen. Deze onzichtbaar maken met voorwaardelijke opmaak. Dan lukt het ook wel, maar ik vraag me af of een andere oplossing nog is.

En trouwens $-tekens blijft voor mij een probleem. :confused:
En ik moet zeggen dat ik de formule niet begrijp, dat gaat mijn kennis te boven. Als je soms wat uitleg kan geven, dan hoop ik daar weer uit te leren.
In ieder geval hartelijk bedankt voor alle hulp.

Groeten Thea

Het bestand in post #6 is aangepast om lege cellen in kolom A op te vangen.
De formule is er helaas niet eenvoudiger op geworden. Om zulke formules te begrijpen is er maar één weg: plaats de "Formula auditing" toolbar (zie bijlage) en gebruik de "formula evaluate button" (= het vergrootglas-achtig icoontje) om te zien hoe de formule zich stap voor stap afwikkelt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Leuk dat er een eenvoudigere oplossing ook nog is gekomen.
Na de aanpassing van Wher was mijn vraag eigenlijk al opgelost, maar ik was vergeten om hem al op opgelost te zetten.
Alleen minpuntje bij de oplossing van robdgr de datums staan niet gesorteerd van oud naar nieuw. Nog een nieuwe uitdaging misschien ????

Dat lukt alleen als de oorspronkelijke data gesorteerd zijn. Of je moet de gevonden data kopiëren en plakken speciaal - waarden en dan heb je een rij data die gesorteerd kan worden.

Nog een alternatief dat misschien gemakkelijker in gebruik is: een UDF of User Defined Function. Hiervoor moet je uiteraard macro's toelaten.
Deze functie heeft 2 argumenten: bereik (absoluut maken) en indexgetal.
Dit indexgetal wordt gegenereerd via "rows($1:1)"

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan