Heel ver in mijn grijze massa terug delvend, je gaat van ieder dier in je database de stamboom terug samenstellen, dat is wat Alphamax zo netjes doet in die "SireDamJSON"-macro, vertrekkend van een database met ieder dier + vader + moeder. Daar komt een "Tree" uit, die gekopieerd wordt in dat linker vak van die site en die wordt dan intern verder gekopieerd tot die stamboom rechts.
Dan ga je met je kleurenstift stuk per stuk een gemeenschappelijke stamouders gaan merken in de vaderlijn en de moederlijn. Die kan dus vaker voorkomen in elk van die 2 takken. Dan moet je grafen gaan maken, dat zijn alle mogelijke manieren dat je van je dier naar boven gaande via de moederlijn tot die gemeenschappelijke voorouder, dan jumpen naar diezelfde voorouder in de vaderlijn en terug naar beneden. Dan tel je het aantal lijnstukjes dat je daarvoor nodig had, als graad van verwantschap = 1/macht(2;aantal lijnstukken-x(?)). Als die voorouder dan ook nog eens het resultaat was van inteelt, dan krijgt die ook nog een keer een hoger gewicht mee, etc, etc. Dus eigenlijk moet je een soort recurrente berekening maken en dan helemaal op het einde moet je die boel samentellen moet je als het ware van iedere dier (=knooppunt) zijn inteeltcoefficient gaan rekenen.
Stel afstammeling van een broer en een zuster : je start bij het dier, gaat via de vader (= broer) naar de grootvader, jump naar de moederlijn diezelfde grootvader en zak je via de moeder (=zuster) terug bij het dier. Dat doe je ook nog een keer voor de gemeenschappelijke grootmoeder, etc, etc.
Het is een heel minitieus werkje waarbij je gemakkelijk een pad overslaat of het gewicht van een voorouder verkeerd meeneemt. EN IK HEB EEN HEKEL AAN DIT SINDS IK DAARVOOR EEN HEREXAMEN MOEST DOEN, 40 jaar geleden. Dus gelukkig bestaan daar vandaag apps voor.
een beetje schemas
https://www.wired.com/2012/01/the-inbreeding-of-superheroes/
https://www.youtube.com/watch?v=DvTsqD0v25s (en ook 3 andere videos)
maar begin hier niet aan als je geen grijze haren wilt krijgen.
even de moeilijkste van die reeks nemen met stamboom en berekening van F, de macro van Alphamax zal nu niet in een loop gaan, maar direkt het meest ingeteelde dier pakken en dan stoppen met internet explorer nog open, zodat je daar die stamboom kan zien, die ik nu ook als GIF in bijlage gestopt heb
De vader 0NZ-503 is ook grootvader aan moeders zijde wat normaal F=25% is, maar aangezien die ook niet helemaal inteeltvrij is, moet daar nog één en ander bijgeteld worden en komt je zo op die +31%.
Dan heb je de grootmoeder aan vader's zijde 7NZ-801 die ook nog zijn zegje doet voor +14% etc
Ik denk dat je best start met bij ieder ieder op de stamboom zijn eigen F-waarde te gaan zetten zoals de site je voorgerekend heeft.
Dan start je bij de oudste generatie en zak je langzaam naar beneden (= naar links) en kijk je of je je berekening sluitend krijgt.
Voor dit dier zou je dus 11 kopieën van je stamboom moeten maken ofwel 11 kleurstiften, want in totaal zou je vermoedelijk 11 verschillende lussen of paden kunnen maken via gemeenschappelijke voorouders.
Vraag me aub niets meer van uitleg, mijn maag draait, 40 jaar na datum, nog van dit soort berekeningen. Ik had het toen niet goed begrepen en er nooit meer naar om gekeken.