• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waardes in matrix opsommen en daarna waardes optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Suug

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Berichten
10
Hallo allemaal.

Zie bijgevoegd document.
Per wedstijd(5x) heb ik de spelers opgesomd en daarvoor staat het aantal doelpunten dat ze hebben gemaakt.
Nu wil ik alle spelers opsommen in kolom A (dus iedere unieke naam een keer), nu heb ik ze zelf moeten opschrijven.
Daarnaast wil ik het aantal wedstrijden dat ze hebben gespeeld optellen (dat is gelukt!)
Als laatste wil ik het aantal doelpunten dat ze hebben gescoord optellen. Dit is waarschijnlijk het moeilijkste probleem.

Ik heb gezien dat jullie alwetend zijn qua excel dus hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Mijn dank is groot.

Geluk,
Suug
 

Bijlagen

  • voorbeeld spelers.xls
    16 KB · Weergaven: 33
Hoi,

Als je dan de tabel aanklikt waar het antwoord moet staan, druk je op =, dan zet je de tabelletter+cijfer erbij. Ik heb een voorbeeld gemaakt voor Piet:
Code:
=B3+D4+D5
En dan druk je op Enter, en dan telt hij alles bij mekaar op.

Zie het voorbeeld maar dat het gelukt is, als je dan bijvoorbeeld het aantal doelpunten nog weer aanpast per persoon per wedstrijd, wordt dat vanzelf ook weer veranderd ;)
Zie bijlage maar. Ik heb het wel opgeslagen als Excel 2007 document, duurt iets langer qua laden ;) Als je 2003 hebt.
 

Bijlagen

  • voorbeeld spelers.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Om de scores te verkrijgen is het probleem niet, maar wel om de namen er uit te halen..
Misschien kan iemand dit in VBA maken.
(ploeter ik even verder)
 

Bijlagen

  • spelers(1).xls
    17,5 KB · Weergaven: 27
Suug,

Zoals Harry reeds aangaf is het zeer moeilijk de lijst met namen uit je gegevens te halen.
Op blad 1 vind je een oplossing waarbij je gegevens iets anders geordend zijn.
 

Bijlagen

  • Spelers(2).xls
    20 KB · Weergaven: 37
Ik heb nog een manier gevonden met twee hulpkolommen en een voorwaarde.
Ook als er niet is gescoord moet er een nul (0) ingevoerd worden.

Het is geen schoonheidsprijs, maar een oplossing.
 

Bijlagen

  • spelers(1).xls
    28,5 KB · Weergaven: 39
Voortbordurend op Harry's oplossing, zonder hulpkolom maar zelfde voorwaarde (0 invullen)
 

Bijlagen

  • spelers(3).xls
    27 KB · Weergaven: 46
Ik was ook bezig geweest met ALS(ISGETAL, maar kreeg het alsnog niet werkend.

Helaas wil ik doen geloven dat jij een oplossing hebt WHER, maar in het bestandje zie ik nergens een naam staan.
Ik heb de C (van "ROC") al verander in een K (vertaling Eng./Ned.)
maar helaas werkt dit ook niet.

Jij stuurt geen bestandje zonder een oplossing, dus bij mij gaat er nog iets fout, alleen waar.
En ik wil natuurlijk weten waar. ;)
 
Ach, ik zie het al, in jouw bestandje staat een haakje dubbel WHER.

Maar dit is wel even een samenwerking van allebei natuurlijk, met een prachtige oplossing
(al zeg ik hetzelf) als eindresultaat. :thumb::thumb:

Ps. dit zijn nog eens leuke puzzels.
Ps 2: Als je de Engelse versie hebt, moet je misschien de "K" veranderen bij "R0K" in een C, dus "R0C".
Ik weet het niet zeker.
 

Bijlagen

  • spelers HSV.xls
    22,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Dan hierbij nog als extra, zonder een nul in te vullen (conform jouw bestandje).
 

Bijlagen

  • spelers HSV (extra).xls
    23,5 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Inderdaad, die "ROK???" moet je in een engelstalige versie vervangen door "ROC???".
Het aantal doelpunten kan ook met een "gewone" niet-matrix sumif:
=IF(A11="";"";SUMIF($C$2:$J$6;A11;$B$2:$I$6))
Je kan dit eventueel zelfs nog afkorten tot: =IF(A11="";"";SUMIF($C$2:$J$6;A11;$B$2))
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, die "ROK???" moet je in een engelstalige versie vervangen door "ROC???".
Het aantal doelpunten kan ook met een "gewone" niet-matrix sumif:
=IF(A11="";"";SUMIF($C$2:$J$6;A11;$B$2:$I$6))
Je kan dit eventueel zelfs nog afkorten tot: =IF(A11="";"";SUMIF($C$2:$J$6;A11;$B$2))


Kijk, de eenvoud siert de mens, en bedankt voor de info (R0C). :thumb:
 
Heren,

Ik wil jullie hartelijk bedanken!
Als het dan toch een leuk puzzeltje is, nog een aanvulling. Als ik dan direct een ranglijst wil maken met eerst het aantal wedstrijden aflopend en bij gelijk wedstrijden, dat het aantal doelpunten telt.

Kijk maar of dit nog lukt.
In ieder geval alvast hartelijk dank
 
Ik denk dat dit dicht bij de waarheid komt.
Even testen.
 

Bijlagen

  • spelers HSV (extra).xls
    30 KB · Weergaven: 54
Iedereen hartelijk dank voor zijn reactie.

Heb het gebruikt in het bestand waar het voor bedoeld was. Helaas wordt hij er wel heeeel zwaar van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan