• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waardes koppelen aan diverse classificaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

wietse90

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
Goedendag,

Ondanks diverse pogingen lukt het mij niet om een geldige formule te creeren. Ik hoop dat iemand op dit forum mij hiermee kan helpen.

Informatie
Mijn Excel database bevat 185 contractregels van 90 verschillende leveranciers.
Elke leverancier is vervolgens geclassificeerd naar "routine", "leverage", "bottleneck" of "strategic".

Doel
Het doel van de formule is om te berekenen hoeveel leveranciers (en niet contractregels) er onder elke classificatie hangen.

Probleem
Ik probeer tevergeefs twee formules te koppelen.
De formule "=SUMPRODUCT(1/COUNTIF($C$2:$C$185;$C$2:$C$185))" berekent dat (rijen/)contractregels 2 t/m 185 bestaan uit 90 unieke (waardes/)leveranciers.
De formule "=COUNTIF($K$2:$K$185;"Routine")" berekend voor dezelfde rijen hoe vaak de waarde "routine" voorkomt.

Kan iemand mij hierbij helpen? Mijn dank zal zeer groot zijn!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Wietse van Dommelen

Op basis van de tip van Alphamax heb ik een voorbeeldbestand toegevoegd (zie hieronder).
Bekijk bijlage Aantal leveranciers per classificatie.xlsx

Laatst bewerkt:
Met een klein anoniem voorbeeldbestandje wordt je sneller en beter geholpen.

Bedankt voor de tip. Heb bij deze een bestand aan de eerste post toegevoegd.

@alpha
Blijkt dat je gelijk had, nogmaals dank!

@Timshel
Thanks voor zowel de snelle reactie, correctie alsmede de formule! Kwam zelf aardig dicht in de buurt, maar blijf twee formules koppelen lastig vinden. Ik blijf oefenen :).

Ik heb de formule toch nog iets aangepast. De vorige versie geeft een onjuiste uitkomst als dezelfde leverancier onder meerdere classificaties voorkomt:

Bijlagen

Helder. Stel je echter nu voor dat er nog geen classificatie (van een bepaald contract) is, dan volgt er een #DIV/0! error. Maak hiervoor bijvoorbeeld Cel D6 leeg. Heb je hier toevallig nog een antwoord voor?

Het beste lijkt me om dan een classificatie in de trant van "ToDo" op te voeren zodat je geen lege cellen hebt.
Als je de cellen per se leeg wil laten kun je misschien iets met onderstaande formule (in cel G18 van je voorbeeld)
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(SOMPRODUCT(($D$3:$D$17=C18)/(AANTALLEN.ALS($B$3:$B$17;$B$3:$B$17;$D$3:$D$17;$D$3:$D$17)+0,00001));0)

Ik snap de formule nu stukken minder, maar werkt uitstekend. Dank!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan