• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unique & filter functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

isis0608

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2013
Berichten
95
Goedemiddag allemaal,

Ik zou graag wederom een beroep willen doen op jullie kennis :)

Het gaat om de unique i.c.m. filter functie.
Bijgaand excel sheet heeft twee tabbladen. Op het eerste staan in kolom E de GN-code en in kolom F het land van oorsprong.
In het tweede staat in cel E4 de formule.
De bedoeling is dat 1 x keer de goederencode & land van oorsprong verschijnt. Dus


Alvast bedankt voor jullie hulp
Mvg,
isis0608
 

Bijlagen

  • UNIQUE & FILTER.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 14
Volgens mij denk je wat te moeilijk... Je hebt de FILTER functie niet nodig. Dit is genoeg om alle unieke combinaties te krijgen, eventueel nog te combineren met een SORTEREN functie om de nummers op volgende te krijgen.
Code:
=UNIEK(Sheet1!E6:F10)
=SORTEREN(UNIEK(Sheet1!E6:F10))

Wat moet er eigenlijk gebeuren met één productcode i.c.m. met twee landcodes? Wat is dan de uitkomst?
Zoals voor 8452290000 waar landcodes JP en TW te vinden zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Bedankt voor je reactie

Alleen met een Unique functie kom je er niet en sorteren ook niet want dat sorteert alleen maar (als ik die functie goed begrijpt).

Ik krijg een lijst. De lijst bestaat uit informatie met o.a. productcode en land van oorsprong. Voor de lijst moet ik een aangifte maken met artikelen. Een artikel bevat een productcode en een land van oorsprong. De lijst kan meerdere dezelfde productcodes bevatten maar met verschillende landen van oorsprong, zoals in het voorbeeld.

Alvast bedankt.

Mvg,
Resul
 
Heb je het wel geprobeerd? UNIEK doet wat het zegt, je krijgt de UNIEKE waarden uit een lijst. Die lijst kun je eventueel nog SORTEREN.
 

Bijlagen

  • UNIQUE & FILTER (AC).xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 13
Bedankt voor je snelle antwoordt

Ja, je hebt gelijk.

Ik heb nog wel een aanvullende vraag want in het excel bestand dat ik heb meegestuurd staan de kolomen naast elkaar maar in de lijst dat ik krijg staan de kolommen waar deze gegevens staan niet naast elkaar. Is deze functie dan nog bruikbaar?

Mvg,
isis0608
 
Als in dit voorbeeld kolom F niet meedoet.
Dus GN in kolom E en in G de landen (kolom 1 en 3 van het bereik in de formule).

Code:
=UNIEK(CHOOSECOLS(E6:G10;1;3))

Geen idee of je deze functie tot je beschikking hebt.
 
Mocht je die nieuwe functie niet hebben dan hierbij nog een optie.
 

Bijlagen

  • UNIQUE & FILTER (AC2).xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 9
Bedankt voor je antwoordt

Volgens mij niet. Ik heb het geprobeerd maar krijg een #name error melding, zie ook bijgevoegd bestand, sheet 1.

Om het verhaal compleet te maken. In het bijgevoegde bestand heb ik twee tabbladen, sheet 3 & 4, toegevoegd om jullie de "indeling/layout" te laten zien.
Sheet 3 is de bronbestand dat ik aangeleverd krijg.
Sheet 4 is het bestand voor de aangifte.

Zoals jullie zien, zijn ze niet identiek aan elkaar.

Sorry dat ik dit eerder hebt laten zien.

Mvg,
isis0608
 

Bijlagen

  • UNIQUE & FILTER.xlsx
    16 KB · Weergaven: 12
De #name krijg je omdat je de functie CHOOSECOLS (nog) niet hebt in jouw versie van Excel gok ik.

Je moet aangereikte oplossingen natuurlijk wel omzetten naar je eigen situatie. Zo ingewikkeld is het toch niet om een paar kolomverwijzingen aan te passen. Nog 1x dan.
 

Bijlagen

  • UNIQUE & FILTER (AC3).xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Of UNIEK veranderen in UNIQUE.
Ik kan nu geen bestanden openen dus ik heb de nieuwe opzet niet gezien.
 
Goedemorgen allemaal,
Het WERKT!!! Dit typ ik met een heel groot glimlach :)
Hartstikke bedankt voor jullie hulp.

En ik denk tot ziens.
Mvg,
isis0608
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan