Update AMI-BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Ik wil mijn (stok-)oude 486 DX-2 66 gaan gebruiken als router. Volgens de vakliteratuur moet dit uitstekend kunnen. Hiervoor het freeware-programma Freesco opgehaald en trachten te installeren. Het stagneert echter zowel in de normale modus als in de safe modus. De oorzaak moet volgens het meegestuurde leesbestand liggen aan de BIOS.
De AMI-BIOS is nog van 1990 (van de Batavieren!).
Op Internet zijn talloze updates hiervoor te vinden maar kan dit zonder meer en wat zijn de evt. risico's?
Hoe flik ik dat?
Wie, o wie?

Pimpernel.

Eventuele risico is, bij het verkeerd flashen van het Bios, dat het moederbord het niet meer doet.
Dit kan ook als je met de verkeerde bios flasht.

Kijk eens met Bios agent welk Bios ID je precies hebt;
http://www.unicore.com/biosagent/
Daarmee kan je op zoek naar de goede Bios update.

Beste Crash, (hopelijk geen toekomstmuziek voor dit experiment!)

Je tip uitgevoerd en het programma \ba.exe opgehaald.
Dat is toch het nut van een forum zoals Helpmij, dat er altijd wel iemand is die weet hoe je in het bos de vele bomen kunt zien. En het zijn er veel........!

Bedankt alvast en we gaan het proberen!

Pimpernel.

Jammer, Crash! Het programma \ba.exe loopt direct vast met de melding van een ongeldige bewerking. Detail: fout in kernel_32.dll.
Het besturingsprogramma op het oude beestje is nog Windows 95 Gold. Méér kan-ie niet meer aan, de stakker!

Pimpernel.

Die BIOS-upgrade moet worden uitgevoerd vanaf een bootable diskette.

Han

Kijk even op onderstaande pagina voor CTbios, ook daarmee wordt verteld welke bios je hebt, als je dat hier meldt gaan we wel even zoeken of er voor dat moederbord een 'verse' bios te vinden is.

Geplaatst door vlaar
Die BIOS-upgrade moet worden uitgevoerd vanaf een bootable diskette.
ba.exe is geen Bios update, maar een programma om je Bios te identificeren.

@pimpernel,
waarschijnlijk is het programma te modern voor jou pc-tje.:(

Hier de link naar CTbios;
http://www.biosworld.com/ctbios.htm
Ron is die waarschijnlijk vergeten neer te zetten.:)

Beste mensen,

Het programma loopt niet alleen vast op mijn 486-er maar ook op mijn notebook, een Pentium III 450 Mhz onder Windows ME......
Ik ga het ook nog even testen op mijn Pentium IV 2.2 Ghz onder Windows XP-HE.
En dat \ba.exe alleen maar een identificerings-programmaatje is, had ik wel door.
Ik ga dat nu eerst doen voor verder te gaan modderen!
Uitgetest: onder XP werkt het perfect!
Waarschijnlijk is de laatste opmerking van Crash juist, vrees ik. Dan moet er een geheel andere strategie gevolgd gaan worden.
Bedankt alvast voor de moeite,

Pimpernel.

Laatst bewerkt:
Mischien helpt het om Bios agent ff opnieuw te downloaden.
Bij mij heeft ie op verschillende systemen gewerkt.
(Pentium II, III en VI)

Beste Crash en Ron,

Na het dus onder XP met succes uitgevoerd te hebben, nogmaals getest onder ME: melding "Fout veroorzaakt in \biosag.exe".
Het programma lijkt dus wel goed, de fout zit m.i. ergens anders.
Ik ga vrezen dat het router-idee uit het blad Computer!Totaal bij mij niet te realiseren valt.
Maar ik ga ook nog even kijken op BIOSworld.
\Ctbios.exe uitgevoerd op de 486-er:
Het complete verslag luidt:
Regel 1: FC. Subtyp: 01. BIOS-level: 0
Regel 2: AT-3. Konfigurationsbyte $70
Regel 3: nicht PS/2-typ
Regel 4: Microsoft compatibel
Regel 5: 08.30
Regel 6: Serielle Maus auf IRQ4
Regel 7: ISA
Regel 8: 640 kb, davon verfügbar 636 kb
Regel 9: 31744 kb
Regel 10: 07/07/91
Regel 11: AMI-bios versie 05.00 d.d. 07-07-1991.
Regel 12: 486
Regel 13: 64 kb
Regel 14: Reference Number D4
Regel 15: OEM ID 1107 = Dataexpert Corp.
Regel 16: http://www.dataexpert.com.tw/driver
Regel 17: Chipset Solution
Regel 18: Maus via keybCtrl = nein
Regel 19: KeybCtrl, Pin=34
Regel 20: Cache-umschaltung = nein
Regel 21: BIOS modified flag = C
Laatste regel: Int-13h BIOS Extension: ja. Version 1.x. Fknt 41..48 ondersteund.

(Het begint mij ietwat boven de pet te groeien dus als het onvolledig is?)

Pimpernel.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door vlaar
Misschien is jouw advies te modern voor een 486.
Dat zou inderdaad best kunnen, maar heb je dan een ander advies voor de vraagsteller?

Jawel, gewoon een router kopen. Die kosten de wereld niet meer: voor 4 tientjes heb je een goeie. Ik snap overigens best de gein van dat gepiel hoor! Je wilt "de puzzel" op een gegeven moment gewoon oplossen. Maar stel dat het je lukt, dan heb je nog steeds niet de mogelijkheden die een moderne router te bieden heeft i.t.v. firewall, forewarding, etc. Overigens was mijn opmerking meer bedoeld als een grapje.

Han

Als je hiermee Computer ID bedoelt dan stond dit al hierboven in de uitslag van het programma \ctbios.exe. Ik heb het nu helemaal compleet gemaakt, dáár kan het niet meer aan liggen! (Zie dus hierboven)
Vlaar snapt precies de bedoeling, het gaat meer om het spel dan om de knikkers! En dit spelletje gaat, vrees ik, mooi niet door!
Toch iedereen bedankt voor het meedoen.

Pimpernel.

Laatst bewerkt:
Ik kan hier nog niet het exacte type moederbord uithalen, verder, de site van dataexpert staat er om bekend om meer down als up te zijn :( Komt waarschijnlijk ook omdat ze dan weer wel en dan weer niet failliet schijnen te zijn. Het gaat in elk geval een moeilijke zoektocht worden.

Nog een kleine kans, DataExpert maakte veel gebruik van PCchips moederborden dus misschien dat die van jou dat ook is. Neem in elk geval eens een kijkje op onderstaande site en probeer daar te achterhalen of jouw plankje daar ook tussen zit.

http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccout.html

Beste Maestro,

Gekeken op genoemde site maar dit wordt me toch te machtig! Het oude beestje moet maar van zijn welverdiende rust blijven genieten.....!
Als het al een softwarematige router wordt dan zet ik deze op mijn notebook, daarop werkt het router-programma 'Freesco' wél. En anders gaan we maar op zoek naar de hardware-versie.

Bedankt en sluiten!

Pimpernel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan