Update bios voor plaatsen RAM?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brammetje82

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2001
Hoi Allen,

Ik wilde mijn pc opwaarderen van 256 naar 1024 mb werkgeheugen.

Echter nu ik de twee strookjes van 512 mb geplaatst heb krijg ik allemaal rare foutmeldingen en kom ik niet meer in windows (ik krijg nog wel het windows opstartscherm maar daarna loopt ie vast). Als ik 1 strookje plaats dan is er niets aan de hand.

Zou het kunnen dat ik mijn bios (meer dan 2 jaar oud) moet updaten omdat ie deze hoeveelheid werkgeheugen niet aan kan?

Ik heb voor de twee nieuwe strookjes een memtest uitgevoerd maar die geeft geen meldingen. Of zou het zo kunnen zijn dat de ram slots waar ik het geheugen in plaats kaduuk zijn en kan ik dat ook controleren?

Wie kan mij helpen?
In de bijlagen nadere specifikaties van mijn pc.
Mvg

Bram

Bijlagen

Hm, in de bovenste bijlage lees ik dat er 768 MB geheugen is geplaatst ipv 1 gig.
Dat vat ik niet helemaal? Of heb je dat gedaan om in Windows te komen (de oude reep 256 + 1 nieuwe van 512)?

MSI heeft een prachtige live update tool om te "kijken" of er updates zijn voor je PC. Waarom kijk je daar niet even rond en lees je bij de (ongetwijfeld) uitgebrachte bios updates WELKE bugs / uitbreidingen die betreffende biosupdates precies inhouden.
Als er met geen woord over geheugenherkenning (bugs) wordt geschreven, hoef je niet te updaten.

Zie bijlage.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt door een moderator:
Hm, in de bovenste bijlage lees ik dat er 768 MB geheugen is geplaatst pv 1 gig.
Dat vat ik niet helemaal?

Ja klopt ik had toen nog 768 want met 1024 werkte de pc niet meer ik heb dus een module van 512 even verwijderd en vervangen door een oude van 256.

Je moet eens kijken welk geheugen je bijplaatst, als het dubbelzijdig is (aan elke kant een rij chips), dan moet je ook eens nagaan of je moederbord dit aankan. Je kunt altijd kijken op de website van MSI, en daar de QVL (dat is een lijst met de geheugentypes die in een bepaald moederbord werken) raadrplegen.

Normaal moet je zeker geen bios-update doen voor het geheugen, maar als er een update beschikbaar is kan dit nooit kwaad.

Jan

Laatst bewerkt:
Je moet eens kijken welk geheugen je bijplaatst, als het dubbelzijdig is (aan elke kant een rij chips), dan moet je ook eens nagaan of je moederbord dit aankan. Je kunt altijd kijken op de website van MSI, en daar de QVL (dat is een lijst met de geheugentypes die in een bepaald moederbord werken) raadrplegen.

Normaal moet je zeker geen bios-update doen voor het geheugen, maar als er een update beschikbaar is kan dit nooit kwaad.

Jan

Volgens mij is het geheugen goed te gebruiken, ik heb twee dezelfde kingston modules van 512 gekocht (dubbelzijdig). Als ik 1 module plaats dan is er niets aan de hand, als ik beide modules plaats dan gaat het onheroeppelijk fout.

Als het niet aan het bios ligt waar kan het dan aan liggen? Ik heb inmiddels ook de ramslots gecontroleerd en daar is ook niets mis mee.

Ik heb ff op Google gekeken, en dat moederbord van u schijnt wel een moeilijk beestje te zijn, op MSI vindt je er niets van terug (het is een MSI-bord dat niet door MSI ondersteund wordt), op internet enkel vragen en problemen. Ik vrees werkelijk, :maar kan het niet bewijzen, dat het te maken heeft met dat dubbelzijdig zijn. Je zou moeten kijken in de manual (als er eentje bijgeleverd was), want, zoals ik al zei, op internet vind ik geen antwoord. Het spijt me dat iuk niet verder kan helpen.

Jan

De Sis 648 northbridge kan 6 rijen van 512mb adresseren, oftewel 3 geheugensloten van 1gb. doublesided.

Het is niet de doublesided die problemen kan geven, maar de siglesided, als die b.v. 1gb. is, en je hebt een geheugenslot zoals bovenstaande, die kan dus niet worden geadresseerd, dan wordt er 512mb gezien, en geadresseerd.

Daar heeft het denkelijk niets mee te maken, wel met de eventuele compatibititeit, niet elk geheugen wil met een ander merk samenwerken, de cas latency kan ook van belang zijn, en de SPD settings inde bios.

Een bios update heeft daar niet zo veel mee te maken.

Je zou wel eens contact met Medion op kunnen nemen, het is tenslotte een MSI oem bord.

Toch blijf ik het vreemd vinden.

Even voor de duidelijkheid ik heb de pc gekocht met daarin een 256mb enkelzijdige module (samsung).
Een half jaar geleden kocht ik daar een kingston 512mb dubbelzijdige module bij in totaal draaide mijn pc dus op 768mb. (niets aan de hand verder; alles werkte perfect.)

Vorige week besloot ik exact dezelfde 512mb kingston dubbelzijdige module bij te plaatsen en toen begonnen de problemen; althans hij heeft het 1 dag gewoon goed gedaan de dag erna kwam ik niet meer in windows.

Lange pier jij spreekt hier over "de cas latency kan ook van belang zijn, en de SPD settings inde bios" ik neem aan dat dat instellingen in het Bios zijn?

Dat spd heb ik zien staan (ik kan alleen geen spd aanpassingen maken, allen kiezen voor of SPD, of 200mhz. of 300mhz, enz dat had alleen geen effect) alleen die cas latency komt my niet bekend voor.

Laatst bewerkt:
Tja, als het wel heeft gewerkt, zoek je het misschien wel in de verkeerde hoek.

Start de PC nu helemaal niet meer op?
Ook niet met alleen die 2 512mb reepjes?

Tja, als het wel heeft gewerkt, zoek je het misschien wel in de verkeerde hoek.

Start de PC nu helemaal niet meer op?
Ook niet met alleen die 2 512mb reepjes?

Ik heb er nu 1 reep van 512 inzitten en dat geeft geen problemen zodra ik het tweede reepje van 512 erbij zet dan ontstaan de problemen.
Ik heb die 256 er niet meer terug ingezet voor het gemak. Als ik die er terug inzet zijn er ook geen problemen

En omdraaien wil ook?
Sla eens een bank over, dus 1 in de eerste, en een in de laatste, je weet 't niet, hè.

En omdraaien wil ook?
Sla eens een bank over, dus 1 in de eerste, en een in de laatste, je weet 't niet, hè.

Heb ik idd ook al geprobeerd maar dat had geen effect. Ik heb zojuist ook nog even met memtest deze module geprobeerd te scannen. Het vreemde is dat steeds wanneer ik dat probeer op een bepaald moment de pc compleet vaststlaat.

Dan is die module niet goed.

Met welke memtest doe je het? met memtest86 in linux vanaf een flop, slaat je comp niet vast.

Ik heb een wat oudere mem test ik zal eens een nieuw programma downloaden en alle modules testen.

Bestaat er ook zo'n programma om de ramslots of het moederbord op fouten te testen?

werkgeheugen

het ging fout toen na een dag dat je ze er in had gestopt? misschien is hij te warm geworden en heeft hij het moederbord (de werkgeheugen slots wellicht) beschadigd. maar goed, als hij het met 256 & 512 wel doet...

Ik heb inmiddels alle drie de strookjes getest. Bij de twee nieuwe kingston geheugen van 512 mb liep bij het gebruik van memtest de gehele pc vast.
Het lijkt me toch sterk dat deze geheugen corrupt zijn.

Ik zal ze ook nog eens op een andere computer testen.

In de tussentijd heb ik ook even contact gehad met de verkoper van de modules. Hij raadde me toch echt aan eens een bios update te proberen.
En wat denk je, nadat ik de update geplaatst heb heb ik geen problmen meer.
(tot nu toe althans)

Beide 512 strookjes zitten erin en de pc loopt voorlasnog als een zonnetje.

Een bios update is dus toch niet zo'n slecht idee..

Iig bedankt voor de hulp
Hopelijk blijft hij lopen als een zonnetje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan