update moederbord?

• Onderwerp starter Onderwerp starter tom1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2007
LS.
Mijn pas gekochte externe harde schijf kan niet tezamen met de pc (voorzien van een moederbord: K8V SE de luxe) worden opgestart. Het scherm bevirest direct na het opstarten. Zonder ext harde schijf werkt alles normaal; bij het later aankoppelen van de ext harde schijf zijn er geen problemen. Vogens het Asus handleiding boekje werken alle usb aansluitingen op 2.0, hetgeen vereist is voor de ext harde schijf. Dit terzijde.
In eerste aanleg dacht ik dat het lag aan de bios-instelling. Een Helpmij-deskundige zorgde dat de bios op orde kwam. Het probleem bleef. De winkel stelde: het gebruik van de ext harde schijf heeft niets te maken met de bios; probeer een andere usb -poort. Dat bleef echter zonder resultaat. Volgens de schijffabrikant Western Digital zou ik het moederbord moeten updaten. Ik vind met behulp van ' everest' niets over aanwijzingen voor het updaten van het moederbord. Wel is te de biosdatum te zien : 08/03/04. Op de asus-site is nergens iets te vinden over een update van het moederbord. Hoe dan ook: Voordat ik dat zou willen proberen zoek ik het antwoord op het volgende: Is een bios update hetzelfde als een moederbord update en zou mijn probleem dan verholpen kunnen zijn of wijst western digital gemakshalve naar de fabrikant van moederborden? is er uberhaupt een nieuwere update?

Is een bios update hetzelfde als een moederbord update
In zoverre dat het updaten van de BIOS mogelijk is en het updaten van het moederbord niet. Het laatste is een verkeerde benaming.

Na even bij Asus gezocht te hebben is de laatste stabiele BIOS versie:
Versie 1007 - 2005/07/14

K8V SE Deluxe BIOS 1007
Solve keyboard may have no response when CMOS checksum is bad.
Support new CPUs.

Waar het waarschijnlijk zit is het feit dat de pc wilt opstarten via de externe schijf waar dus geen windows op staat, dat wil dus niet lukken en er gebeurt dus niets.
In de BIOS kun je kijken of je de opstart volgorde nog kunt wijzigen, maar zelf ben ik het nog niet tegengekomen dat de externe schijf vermeld wordt.
Deze schijven zijn ook gewoon bedoeld om aan te sluiten tijdens het gebruik, en daarna weer verwijderd te worden.

Dan ga ik nu uitzoeken hoe ik een bios kan updaten en laat nog weten of het werkt. Overigens is het flauw van producenten van ext schijven dat ze er niet de nadruk opleggen dat zo'n schijf na het opstarten moet worden aangesloten. Nu claimen ze dat er geen vuiltje aan de lucht is met aansluiten en opstarten.
U hoort nog!

geen aan en uit knop. Bij de aankoop wilde ik dat eigenlijk erop hebben om af te zijn van standby toestanden. Ik zwichtte voor het argument dat bij het uizetten van de pc de ext schijf ook uit ging en ik toch alles met de centrale schakelaar van de stekkerblokken zonder stroom zou zetten. vandaar.

Heb bovengenoemde bios versie, getipt door Maniac, geimporteerd en conform een andere discussie, uitgepakt en op een cd rom gebrand. In mijn bios is niets te vinden over opdates of flashen en volgens mijn gebr handleiding van asus moet ik de cd rom gebruiken die erbij was geleverd waarin in een van de schermen van de bijgevoegde supprt-cd door te klikken een update kan worden opgehaald van de asus site. Die supprt cd kan ik nergens vinden. Zijn er nog andere manieren om die update geïnstallerd te krijgen. Ik heb de pc al opgestart met de biosupdate op cd rom in de dvd speler. Echter zonder merkbare rersultaten.
wie weet raad?

Heb bovengenoemde bios versie, getipt door Maniac, geimporteerd en conform een andere discussie, uitgepakt en op een cd rom gebrand. In mijn bios is niets te vinden over opdates of flashen en volgens mijn gebr handleiding van asus moet ik de cd rom gebruiken die erbij was geleverd waarin in een van de schermen van de bijgevoegde supprt-cd door te klikken een update kan worden opgehaald van de asus site. Die supprt cd kan ik nergens vinden. Zijn er nog andere manieren om die update geïnstallerd te krijgen. Ik heb de pc al opgestart met de biosupdate op cd rom in de dvd speler. Echter zonder merkbare rersultaten.
wie weet raad?

Ik denk dat dit zon zelfde probleem is zoals met floppy's van vroeger. Als je je computer opstartte met een floppy in de driver dan bleef de pc hangen op een zwart scherm nog voordat windows werd gestart. Waarschijnlijk is dat bij deze externe ahrde schijf ook aan hand. De enige oplossing die ik zou kunnen bedenken staat hierboven al vermeld: probeer (vraag me niet hoe) de opstart volgorde van je pc te veranderen. Zodat je pc eerst windows start en andere apparaten start en ten slotte pas je externe harde schijf, dit zou geen problemen moeten leveren.

Helaas. heb zojuist de volgorde bij het opstarten in de bios in alle varianten geprobeerd, maar het euvel bleef jammer genoeg bestaan. Steeds een bevroren scherm. Ik hoop nu nog op een oplossing via een update van de bios als iemand weet hoe die erin te krijgen als de support cd van asus zoek is. Elke kanteling van het probleem is overigens ook welkom. vr grt

Weliswaar is mijn vraag tot op heden niet opgelost, maar gezien het feit dat het probleem steeds meer de kant is opgeschoven van het bios-forum - waar het oorspronkelijk begon voordat het zich leek te ontwikkelen tot een moederbord-kwestie - en vooral omdat bij het bios forum een interessante discussie woedt onder het kopje 'asus bios upgrade' van lid egkok wacht ik even af.
Temeer daar bij egkok hetzelfde probleem aan de orde komt met hetzelfde moederbord met als een van de constateringen dat een update van de bios geen zin heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan