Update Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Ik krijg iedere dag de melding: uw apparaat moet opnieuw opgestart worden. Nu zie ik dat de update van windows niet kan worden uitgevoerd. Wat is daar van de reden? En wat kan ik daar aan doen? Ik heb alle opties van de "update probleemoplosser" bij instellingen gevolgd, maar geen succes.
Ik gebruik W10

Met vriendelijke groet, Ed Gunneweg
 
Zie hier nog wat mogelijke oplossingen:
Onderaan wordt een tool genoemd SFCFix, klinkt interessant, maar zelf nooit gebruikt.
Specifieke KB los downloaden en installeren, evt. als nieuwe ‘schone’ admin user?
In safe modus proberen installeren?
 
@krullenbol,
Ik heb de 6 tips opgevolgd. Geen resultaat, toen toch maar de SFCFix gedownload en uitgevoerd. Dacht toen dat het probleem opgelost was, na de herstart, maar vandaag weer de melding: uw apparaat moet opnieuw opgestart om updates te installeren.

Moeilijk probleem schijnt.
 
Soms helpt het om deze map leeg te maken waar mogelijk beschadigde update bestanden staan of de update van het systeem loopt vast op log bestand die beschadigd is o.i.d.:

Code:
C:\Windows\SoftwareDistribution

Dit werkte op een PC bij de kringloop die door stroomonderbreking uitgevallen was en ook bleef hangen in de update.

Zorg wel dat je de pc even loskoppelt van het internet (om te voorkomen dat er wat gelocked wordt) , als je vers opgestart als admin ingelogd bent. Dit laatste om het systeem zo min mogelijk tijd te geven dat er bestanden gelockt raken. Daar zijn wel weer oplossingen voor, maar op deze manier heb ik dat nog nooit nodig gehad.
Daarna kon ik de update(s) weer installeren.

Via Google vond ik het hier ook terug, maar meer om "old files" weeg te gooien: https://www.makeuseof.com/tag/delete-old-windows-update-files/
Zie punt 3. Through SoftwareDistribution Folder
Ik zie nu dat ze daar voor de zekerheid ook nog even de Update Service stoppen. Bij mij bleek het los koppelen v/h internet al OK, maar dit stoppen is wellicht beter.
 
@ route 99
Dank voor de meerdere opties.
Kan C:\Windows\SoftwareDistribution wel openen, maar de bestanden niet wissen
Als ik via de link die je stuurde disk cleanup probeer te openen lukt dat niet. Ik krijg een grijs scherm dat gelijk weer
verdwijnt. Kan geen verdere opties openen. Wellicht zijn er toch bestanden gelokt?
Het probleem blijft aanwezig.
 
Heb je alles gedaan wat ik schreef: internet eraf, vers herstart in een admin account (liefst een andere dan je in zat, standaard als admin werken is onveilig), proces gestopt en toen pas gedelete?
Als je in het zelfde account blijft loop je meer risico op locking. Heb je geen 2e admin account maak er een, kost weinig tijd.
Je zou ook nog het verborgen Administrator account zichtbaar kunnen maken en daarmee opstarten, die heeft nog en klein beetje meer rechten. Was bij mij niet nodig, ik had het onlangs nodig om oude software te kunnen starten, had het even nodig, daarna dit account weer op inactief gezet..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles wat je vermelde gedaan en pas daarna via services.msc de "Background intelligent transfer service" en "Windows update" gestopt en daarna de map "C:\Windows\SoftwareDistribution" gewist. Wel met mijn eigen admin account. Tot nu toe lijkt het erop dat het werkt maar ik moet afwachten wat er bij de volgende
start van de PC weer wordt gemeld. (wordt vervolgd)
 
Ok, we wachten af. Tip: Als er iets is vanuit 1 account is het meestal raadzaam om naar een ander account te gaan.
In dit geval om een locking mogelijk te vermijden of iig te vertragen (als dat lukt..) , maar soms ook omdat een andere profiel beschadigd kan zijn en dat dit ook een rol kan spelen. Of iemand iets exact doet wat aan geraden wordt is uiteraard de verantwoording van die persoon zelf, maar zou ik er niet naar vragen dan zorgt de vragensteller wel voor een stuk onzekerheid omdat de aangeraden oplossing toch niet gevolgd is..... minder leuk voor de helper als dat niet even van de persoon zelf gemeld wordt.

Vanuit mijn R&D onderzoeksomgeving ken ik die problematiek en dan is het altijd weer data tegen het licht houden... is hier meer aan de hand dan je mag verwachten o.b.v. dit resultaat. Ook dan is het erg vervelend als iets wat triviaal lijkt voor die andere persoon niet nagevolgd is... beschouw mijn navraag maar als een stuk "beroepsdeformatie"...... voor mij zelf is het puur de zuiverheid van de data, hoe betrouwbaar zijn de data, kan ik er verder op bouwen of moet er eerst nog een pas op de plaats gemaakt worden bij dit resultaat..
 
Start u de computer en Windows helemaal opnieuw op, of zijn de eventueel geopende programma's dan nog steeds geopend? In verband met slaapstand of "snel starten."

Welke Windows 10 versie heeft u? Versie 22H2, van oktober '22 (tweede helft van '22 betekent dit), is de enige met nog ondersteuning. Een eerdere versie kan niet iedere veiligheidsupdate meer installeren. Dat heeft ook te maken met de veranderingen binnen Windows, die steeds doorgevoerd worden. De versie die u gebruikt kan hier gevonden worden: met rechts klikken op Start > kies Systeem en scroll naar beneden tot Windows-specificaties.

Specifieke updates kunnen geselecteerd worden om over te slaan. Daardoor bent u misschien van het probleem om opnieuw op te moeten starten verlost, wanneer u een oudere versie heeft. Het hangt er een beetje vanaf over welke update we het hebben.

Heeft u anders een schijf controle gedaan? Eigenschappen van station C > tabblad Extra. Het bestandsysteem kan fouten bevatten, repareer met schijf controle echter geen slechte sporen en sectoren omdat de schijf dan onleesbaar kan worden.
 
Allemaal bedankt voor de hulp,

Zoals ik al in mijn eerdere mail heb gezet is het probleem nu opgelost. Want ik kan nu weer updaten en de
mededeling: "uw apparaat moet opnieuw opgestart worden" komt nu niet meer te voor schijn.
 
Helaas, na een uur was het probleem weer terug. Weet niets van een 2e, verborgen of ander account. De windows10 versie is nu 22H2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan