Updates W7 zoeken onmogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Voordat W7 historie gaat worden wilde ik de updates nog eens controleren. Bij het vergeefs zoeken hiernaar wordt de melding gegeven dat de Windows Update Service niet actief is. Ook kan ik nergens eerder opgehaalde updates terugvinden. Ze moeten toch met 'kb' beginnen?
Gaarne de gouden tip waarvoor alvast bedankt.

Pimpernel.

Systeembeheer/services (Wintoets+r typ:services.msc en enter)
Controleer of WinUpdate ingeschakeld is en Remote Procedure Call.

Laatst bewerkt:
Installeer geen Windows 10. Maar al te vaak willen anderen terug. Als je een upgrade zou kunnen doen, dan heb je in ieder geval een probeer versie met watermerk wanneer je geen licentiecode voor Windows 7 hebt maar een digitale licentie (vroeger de met de computer meegeleverde OEM versie) en na zo een upgrade krijg je sowieso een digitale licentie. Bovendien moeten wij hier steeds schrijven dat Windows 7 er nog niet uit gaat wanneer er geen veiligheidslekken meer worden gedicht voor bijvoorbeeld besturing op afstand of netwerken. Wacht gewoon af tot Internet browsers en software voor bijvoorbeeld bank transacties niet meer werken.

Belangrijke updates staan bij Programma's en onderdelen als je Geïnstalleerde updates selecteert. Als Windows Update staat ingeschakeld en er zouden toch nog problemen zijn dan kan je hiervoor de herstelopdracht dism /online /cleanup-image /restorehealth geven. Voor zowel updates als voor deze opdracht moet je administrator rechten hebben. De opdracht geef je door bij Start te zoeken naar CMD en dan met rechts op het resultaat bovenaan te klikken en in het contextmenu Uitvoeren als administrator te kiezen.

W7-updates zoeken

Zowel Winupdate als Remote Procedure Call staan op automatisch en gestart. Resultaat: zero zero...
Nogmaals de vraag: waar staan die bestanden ergens in Verkenner? Ik krijg het idee dat ze er niet zijn?

Pimpernel.

C:\Windows\SoftwareDistribution

Een tooltje voor schijfopruiming zou ze verwijderd kunnen hebben. Op zich is dat niet zo erg.

Meer informatie: Hier

W7-updates onmogelijk?

De hint, om de opdracht dism/online/cleanup-image/restorehealth te geven, uitgevoerd door een snelkoppeling naar cmd.exe te maken. Hiermee pas konden de benodigde Administratorrechten verleend worden. Edoch..., de opdracht werd niet herkend en dus zijn we weer bij Af.
Controle van eerder geïnstalleerde updates leerde, dat er 546 stuks waren waarvan de laatste, KB4019990, van 27 Mei 2019 was. De voorlaatste was echter veel eerder: KB3170735 d.d. 15 September 2016, een verschil van ruim 2 jaar waarin er geen updates meer zouden zijn geweest? Ik kan het niet geloven.
Betekent de melding 'De Windows Udate Service is niet actief' soms dat deze bij Microsoft zelf niet in functie is of hier ter plekke?
Ik zou toch zekerheid willen hebben dat mijn W7 Ultimate nog bij de tijd is als de ondersteuning per 14/1/2020 stopt.
Gaarne verdere steun hierbij waarvoor weer mijn dank.

Pimpernel.

Duidelijk is dat die Windows 7 Ultimate update niet werkt! Sowieso staan bij mij al een twintig stuks vanaf mei 2019. Bovenaan die pagina >Geschiedenis van updates weergeven staat > Problemen met de installatie van updates oplossen. Heb je die uitgevoerd? Heb je de instellingen onder updates nagekeken? Heb je probleemoplossing geprobeerd? Hier staan ook nog tools.

Laatst bewerkt:
De opdracht dism/online/cleanup-image/restorehealth is steeds met spaties voor de slash trouwens.

Logt u wel in met administrator rechten? Dan moet uw account lid zijn van de groep Administrators. Misschien zit de fout echter in het account en werkt het weer als u een ander account aanmaakt. De huidige kan daarvoor dan worden ingewisseld.

Ga bij Start naar Computer en klik daar rechts op en kies voor Beheren. Klik aan de linkerkant bij Computerbeheer nu op Lokale gebruikers en groepen en dubbelklik dan in het venster op Gebruikers.
Dubbelklik op Administrator en haal het afvinkje weg bij Account is uitgeschakeld.
Bevestig alles met Toepassen.
Bij afmelden en opnieuw aanmelden zal u de keuze hebben tussen uw eigen en een administrator account, via welke u kan proberen te gebruiken voor Update of de opdrachten 1) sfc /scannow 2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

De laatste update KB4019990 werd bijgevoegd in de off-line installatie van .NET Framework 4.7.2 en 4.7.1 Het is dus geen update in een normaal Windows Update proces geweest en de laatste die u heeft gekregen was dan van 2016. Ik zit er niet zo diep in om te kunnen zeggen dat de updates die u toen wel had van een servicepack waren en dat de computer misschien helemaal nooit werd toegestaan om Windows updates op te halen. Daarom: er is toch niet iets aan de hand waarbij u over de lijn loopt met licenties? Bijvoorbeeld de installatiebestanden kwamen van een site van derden en u heeft een eigen registratienummer daarvoor gebruikt? Of de Windows versie is van kantoor meegenomen geweest of werd goedkoper vanuit een bedrijfslicentie aangeschaft?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als dat allemaal het geval is, dan moet je in de openingspost veel betere en volledige informatie geven! En 'De Windows Update Service is niet actief', wat laat dat nou aan duidelijkheid te wensen over!

Wellicht moet je dit artikel eens lezen...
Met de aanwijzingen daar is jouw update-probleem na een herstart opgelost :thumb:

W7-updates gevonden

Het lijkt erop dat het probleem school in de instelling 'Updates automatisch installeren (aanbevolen)'. Deze stond op 'Zoeken en zelf beslissen' (o.i.d.).
Na het wijzigen hiervan bleek zoeken wel mogelijk wat resulteerde in totaal 41 stuks en de melding "Windows is up-to-date". Probleem lijkt dus opgelost maar niet de keuze van evt. overgang naar W10.

26 Jaar geleden begonnen met MS DOS 5.0 zou ik nu op mijn 84e nog over moeten? Allesbehalve aanlokkelijk, dat lukt op je ouwe dag niet zo best meer. En op nieuwigheden zit ik niet direct meer te wachten.

Maar toch nog iets geleerd omtrent het Administrators-account, ik heb het toegevoegd aan Start. Handig!

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken; ik weet weer waarom ik 17 jaar lid ben van het onvolprezen Helpmij.

Pimpernel.

Ja, mooie tijd. MS-DOS 5.0, toen 6.0 en nog 6.2. Ook de tijd van WP5.1. Nieuwigheden daar wen je wel aan, maar het is altijd zo dat bepaalde hardware dan niet meer werkt en Microsoft wijst dan naar de leverancier en omgekeerd. Op fora zijn dan mensen die je helpen maar in de naaste omgeving is er niemand die dat even voor elkaar maakt. Misschien als je wat zwaait met honderd euro biljetten dat ze er dan op afkomen, immers dat is de maatschappij. Maar dan nog zijn er vaak problemen die niet opgelost worden.
Als je dan altijd met W7, e.a. software en hardware perfect hebt gewerkt, gaan er weer dagen en maanden inzitten voordat je alles weer 100% naar je zin hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan