Voor sommige updates is het noodzakelijk dat bepaalde services en volgens mij ook Taakplanner staan ingeschakeld maar volgens mij moet je daar dan altijd melding over krijgen in geval je update via Software in Configuratiescherm en de knop Nieuwe Programma's toevoegen. Dan lijkt me hier de situatie van toepassing dat er nog geen nieuwe update methode werd geïnstalleerd en het bestand Wups.dll ontbreekt. Microsoft geeft hierover duidelijke uitleg en je kunt het controleren in het register. Met dank aan Microsoft.
http://support.microsoft.com/kb/943144
Oorzaak
Dit probleem treedt op vanwege de manier waarop Windows-systeembestanden worden vervangen tijdens een herstelbewerking van Windows XP. Wanneer u een Windows-installatie herstelt via de cd van Windows XP, worden tijdens de herstelbewerking de volgende twee bewerkingen uitgevoerd:
• Alle systeembestanden van Windows worden vervangen door de bijbehorende bestanden op de cd.
Opmerking Ook de Windows Update-bestanden worden vervangen.
• Het Windows-register wordt hersteld.
De nieuwste versie van Windows Update bevat een bestand dat niet is opgenomen in de oorspronkelijke versie van Windows XP. Dit bestand heeft de naam Wups2.dll. Na afloop van de herstelbewerking ontstaat derhalve de volgende situatie:
• Het bestand Wups2.dll blijft aanwezig op de computer.
• De registervermeldingen voor dit bestand ontbreken.
Omdat de registervermeldingen voor Wups2.dll ontbreken, mislukken update-installaties.