upgrade advies voor oud bakje nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

winde

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Hey allen,

mijn systeempje dat al een jaar of 8 meegaat heb ik af en toe al wat aanpassingen gemaakt. Nu stel ik me de vraag of ik hier nog verder mee ga of beter ineens deftig schoon schip maak.

OS: Ubuntu 9.04 desktop, draait ook als SAMBA server, SSL Server voor proxy verbinding, en daarnaast gebruikt voor surfen, dvd'kes afspelen, fotos bewerken... niets exotisch, helemaal geen games of videobewerking.

huidige config:
Case: vrij nieuwe merkloze midi case, een case stille case fan langs de zijkant
CPU: Pentium 4, 2,4 Ghz
Mobo: erg oud gigbyte bord
http://www.gigabyte.com.tw/Products...therboard&ProductID=1346&ProductName=GA-8IDML
RAM: 512 MB Kingston SDRAM
HD: 2 * IDE Harde schijven, totaal +- 170 Gig
VGA: oud kaartje met 32Mb RAM
PSU: 400Watt voeding, Trust, ter vervanging van de vorige die vorig jaar de geest heeft gegeven

Op zich ben ik wel best tevreden over het huidige systeem met wat ik er maar mee doe, enkel iets te luidruchtig en videokaart issues uiteraard. De huidige CPU fan ga ik dan ook vervangen door een Zalman koeler (CNPS7000-Cu http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?Idx=150) die ik voor 10 € op de kop heb getikt. Daarnaast dacht ik ergens een tweedehands Geforce 6200 ofzo hierin te steken, met VGA aansluiting wegens moederbord natuurlijk.

In een kast heb ik wel een nieuwe HD van 500GB liggen met een SATA interface. In de toekomst wil ik ze mss nog wel als backup server en media server gebruiken.

Wat zouden jullie aanraden met een budget tussen 100 & 200 €?
Langs de ene kant weet ik wel dat ik niet lang meer met dit mobo verder kan en is het mss dom om nu nog iets te investeren in een Video kaart met VGA interface ipv PCI-e. Langs de andere kant heb ik geen zin om zowel Mobo, CPU en RAM te gaan vervangen.

Bestaan er mobo waar ik die processor nog kan hergebruiken en waar zowel PATA als SATA schijven op passen + Waar SDRAM en DDRAM op past? Misschien wel met een deftige onboard videokaart? Op die manier zou ik gefaseerd kunnen blijven upgraden.

Niet echt een specifieke vraag dus, beetje een advies over het nut van het uitgeven van 50€ of toch maar direct voor iets meer opteren?

Alle opinies welkom...

Gr
Koen

Laatst bewerkt:
Allereerst welkom op Helpmij Koen! :thumb:

Als ik het zo bekijk wordt het toch tijd voor vervanging.
Je voeding is slecht (Trust) en je mobo, processor, werkgeheugen en videokaart zijn ook hopeloos verouderd.

Als je deze wilt upgraden heb je sowieso al een nieuwe pc nodig ;)
Die SATA schijf kun je houden inderdaad, die IDE schijfjes kunnen ook nog behouden worden.
De videokaart, werkgeheugen, processor en mobo mogen weg.

Om even antwoord te geven op de vragen:
  • Er worden geen mobo's meer gemaakt voor die socket (processorvoet), dus dat zou een 2e hands worden.
  • Het is dom om nog te investeren in een kaart met AGP aansluiting, zeker gezien de rest van de computer.
  • Er zijn geen mobo's waar SDRAM en DDR tegelijk op passen.
  • On-board videokaart is ook niet echt geweldig..
Al met al is het beter om door te sparen en een nieuwe pc te kopen..

Misschien kun je aangeven wat je doet (wil gaan doen) met je pc?

Tja. Wat is wijsheid?

Allereerst de videokaart: Waarom een andere?
Wil je je computer via dvi/hdmi aansluiten, dan kan ik me voorstellen dat je een nieuwe koopt.
Let op dat deze dan wel geschikt moet zijn voor een AGP 4X-slot.

Dan sata. Dat is geen probleem. Je kan voor een paar euro een pci-kaartje kopen.
http://www.azerty.nl/8-1036-43593/conceptronic-csata2p-control.html

Geheugen is ook een beetje karig. Dat zou ik ook upgraden.

Die trustvoeding moet je eigenlijk ook vervangen. Of de data op de pc moet onbelangrijk zijn.

Slim vind ik het niet. Gezien de leeftijd van de spullen.
Voor 200 euro kan je ook dit kopen:
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...[10180]=1&product[192535]=1&product[101159]=1

Ik denk dat je daar mee aan hebt. Je kan hier 2 ata-schijven op aansluiten. Bijv een harde schijf en een dvd-brander.
Of 2 harde schijven en dan koop je voor 20 euro een nieuwe dvd-brander.

Dank voor de feedback.

Jullie bevestigen dus wat ik wel al vermoedde, verder investeren in apparatuur op dit moederbord is eigenlijk nutteloos. Voorlopig vervang ik dus enkel mijn cpu koeler om van het lawaai af te zijn.

Zal later kijken om nieuw mobo met ram te kopen, liefst één mijn goede onboard video + sound, en zeker een ATX en geen m-ATX anders is mijn kast zo leeg :)
Mijn verwachtingen op deze desktop zijn niet hoog genoeg om een "dure" videokaart te verantwoorden, geen games geen videobewerking. Spaar ook liever wat voor een htpc / mediaserver in de woonkamer waar ik dan wel een goede videokaart in steek en een m-atx.

Het verrast me wel dat jullie beide zo negatief zijn over die Trust voeding, weet wel dat dit geen A-merk is maar zijn er zo'n slechte revieuws over dit merk beschikbaar? Gaat dit echt mijn andere apparatuur om zeep helpen?

Zolang die het blijft doen krijg je hooguit wat blauwe schermen. Hinderlijk, maar niet verschrikkelijk

Gaat ie kapot, dan heb je grote kans dat alles kapot gaat. Dus dan kan je heel je pc in de vuilnisbak gooien.

als update: met jullie feedback heb ik besloten om nieuwe spullen te kopen (CPU, Mobo en RAM), de rest hergebruik ik voorlopig:

Corsair TR3X3G1600C9 3 GB, PC3-12800, 1600 MHz,42,01
MSI 790GX-G65 96,64
AMD Phenom II X4 945 3.00 GHz, 4000 MHz, 138,66
BTW 19% 54,28

nogmaals dank voor jullie input
:thumb:

AUB ook de voeding vervangen...
Koop dan anders bij een goedkopere shop zodat je geld over houdt...

prijzen komen van salland.eu

lijkt me een betrouwbare shop en prijzen lijken me in vergelijking met andere online shops toch marktconform.

Zal eens kijken of ik voor een lage prijs nog ergens een tweedehands voeding kan op de kop tikken om jouw geweten te sussen :) ik ben jammer genoeg ondertss al iets boven budget gegaan.

Het risico van een slechte voeding a la Trust is dat ie jouw nieuwe onderdelen met zich meeneemt als ie kapot gaat. En de rest ook.
En dan zou je toch willen dat je 50 euro meer had uitgegeven aan een goede voeding dan dure onderdelen achter een brak dingetje gehangen..

513489 AMD PHENOM II X4 945 3.0GHZ BLACK SKT AM3 L2/L3 8MB 125W PIB € 128,35

480333 Corsair 4 GB DDR3-1333 Kit € 65,06

480821 Corsair CMPSU-400CX € 41,35

508689 Gigabyte GA-MA790XT-UD4P/ATX AM3 DDR3 € 103,35

totaal 338,11
Net zo duur als Salland, maar dan incl voeding en 4 gig geheugen. 3 gig is niet zo slim, ivm dual channel
ehh cool-prices.nl

edit:
dom, het moet natuurlijk incl onboard gpu zijn:

http://www.cool-prices.nl/nl/produc...oederborden/asus-asus-am3-m4a78t-e-atx-551752

nog ff verder zoeken...

Laatst bewerkt:
tx voor de feedback marsmannetje en ronald.

Wat ik niet had vermeld bij die CPU is dat ik de (nieuwere) 95W versie heb gekozen ipv de 125 die jij kiest (scheelt toch enkele tientjes). Maar aangezien de pc (server) 24/7 draait lijkt het me toch nuttig het energieaspect in rekening te brengen.

http://products.amd.com/en-us/QuickSearch.aspx?q=X4 945

in elk geval zal ik ook naar een nieuwe voeding kijken, een 400W moet volstaan? Of kom ik met nog minder toe?

Laatst bewerkt:
Een voeding van 400 watt met een efficiency van 80% trekt niet constant 500 watt uit de muur, maar alleen wat ie nodig heeft op dat moment. Als dat 300 watt is, trekt ie 300 watt uit de muur.
Natuurlijk is het qua energiezuinigheid altijd goed om te kijken naar een voeding met een zo hoog mogelijke efficiency, rond de 85% is volgens mij het max haalbare.

De 95W is net uit, dus ik heb er nog geen testen van gezien.

De 95W en 125W is t maximale verbruik. Het is de vvraag wat de computer doet als je minder doet op de computer.

Waarom neem je trouwens geen goedkopere zuinige processor? Je hebt echt geen quad core nodig om al een flinke snelheidwinst te maken vanaf je oude systeem.
Zelfs met een Athlon II zet je een stap. En die is nu net erg zuinig.
En anders een 705 of 710 processor. (qua energieverbruik maakt dat niet veel verschil)

En wat ronald zegt klopt. Het kan geloof ik net nog iets efficienter, maar niet veel. Maar welke voedingen ultiem efficient zijn weet ik niet. 80-85% is al heel goed. En een flinke vooruitgang tov de trust voeding...

Laatst bewerkt:
De 95W is net uit, dus ik heb er nog geen testen van gezien.

De 95W en 125W is t maximale verbruik. Het is de vvraag wat de computer doet als je minder doet op de computer.

Waarom neem je trouwens geen goedkopere zuinige processor? Je hebt echt geen quad core nodig om al een flinke snelheidwinst te maken vanaf je oude systeem.
Zelfs met een Athlon II zet je een stap. En die is nu net erg zuinig.
En anders een 705 of 710 processor. (qua energieverbruik maakt dat niet veel verschil)

Ook dat nog. En dat geld dat je daaraan bespaart kun je weer besteden aan een goede voeding ;)

Ook dat nog. En dat geld dat je daaraan bespaart kun je weer besteden aan een goede voeding ;)

het verschil tss maximale wattage tss Phenom II X4 en Athlon II is ongeveer 15W... vind ik wel meevallen.

kortom: tx guys, ik heb er goed over nagedacht en mijn besluit staat min of meer vast

Na deze upgrade moet ik er weer een tijdje tegenkunnen (mss geen acht jaar, maar toch wel 4), mits bevoorbeeld wat extra memory, HD en/of videokaart binnen een tweetal jaar.

In dat geval moet ik nu voor een AM3 socket en DDR3 RAM kiezen, en met deze processor kan ik ook wel een aantal jaar verder.

Ik zal er wel voor zorgen dat er een A-brand voeding in komt, zonde van het geld en de moeite indien mijn Trust PSU alles om zeep helpt, daar hebben jullie gelijk in.

:thumb:

Maar begrijp je nu dat dit 125W, 95W en dergelijke niets uitmaakt?
Volgens mij namelijk niet. Volgens mij denk jij dat deze processors constant 125W of 95W verbruiken. Dat is namelijk niet zo.

http://hothardware.com/Articles/AMD-Athlon-II-and-Phenom-II-X2-Processors-Debut/?page=9

Dit doet dus een totaal systeem, niet alleen de processor.
Let op het kleine verschil tussen de x3 720 en de zogenaamd zuinige x3 705. On load (dus als de processor vol belast wordt) dan scheelt het 29W in totaal. Heel behoorlijk natuurlijk. Maar bij een computer die heel de dag aan staat is het vooral belangrijk wat het verbruikt als de pc niets of weinig doet.
Dat verbruikt de pc nog maar 5W meer bij een x3 720 tov een x3 705.

Voeding bijgekocht

Update:

dankzij jullie advies heb ik nu een nieuwe Voeding besteld, ik had voor deze gekozen OCZ ModXStream Pro 400W . 400W vond ik al een veilige marge met wat ik nu heb draaien in het systeem.

Deze morgen viel het pakketje in de bus, nu blijkt dat de500W versie is verstuurd :mad:

Wat denken jullie, moet ik hierover klagen omdat ik mogelijks meer ga verbruiken? Ik vind geen info die de twee modellen vergelijkt qua efficiëntie bij lager verbruik.

Meer verbruiken? Je verbruikt alleen wat je nodig hebt.
Laten we even alles uit z'n verband rukken en stellen dat je nu opeens een 1000 Watt voeding hebt met een efficientie van constant 85%. Als jouw pc maar 200 verbruikt, zal ie ook maar 200 x 85% uit de muur trekken, niet 1000 watt.

Je hebt wel een punt met de efficientie bij lagere wattages, maar dit zijn zulke minieme verschillen (zeker tussen 2 voedingen uit dezelfde serie), dat het niets is om je druk over te maken. Je kunt een punt er van maken en je 400W voeding eisen, maar als zij er niet achter komen is het ook niet jouw probleem. Geeft je wat extra speelruimte en scheelt je ook nog eens een tiental euro's.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan