Upgrade naar Core2Quad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedlimit

Verenigingslid
Lid geworden
1 mrt 2004
Hallo,
Ik wil mijn moederbord en processor vervangen van mijn huidige PC ivm met de hoge eisen die de nieuwe games vereisen.
Heb nu een 3.0 Ghz hyperthreading processor (Intel) en een Foxxon moederbord met 1536 mb geheugen en een 9800GTX PciE grafische kaart van MSI.
Dit is niet toereikend om de nieuwste Tomb Raider goed te laten draaien:confused:
Wil nu gaan upgraden naar bv: Intel Core2Quad Q6600 4x2,40 GHz 8M Box en een bijpassend moederbord (MSI).
Heb al div. topics doorgelezen en nu vraag ik mij af of ik dit zelf zou kunnen doen.
Ik bedoel dus het inbouwen van de upgrade(set)......

Ik wil mijn huidige XP installatie het liefst behouden, is dit mogelijk?

Ik heb redelijke kennis van hard- en software.

Vraag is dus: Met welke mogelijke problemen moet ik rekening gaan houden?

Alvast jullie dank voor tips/links en het meedenken........

Het moederbord vervangen komt neer op een nieuwe pc bouwen, maar met een beetje voorzichtigheid (statische elektriciteit), zorgvuldigheid en handigheid lukt het wel.
handleiding.

Het wil nog wel eens lukken om de windows installatie te behouden wanneer je van een Pentium naar een Core2 gaat. Zeker is dat allerminst.
Van intel naat AMD lukt dat zeker niet.
Een goede back up is absoluut noodzakelijk.
Zoveel mogelijk chipset geluid en lanadapter drivers (in de veilige modus) verwijderen van te voren helpt mogelijk wat.
Daarna, als het al lukt, natuurlijk alle benodigde drivers installeren.

Alternate heeft leuke upgrade setjes van de c2q6600,
maar deze e8500 upgradeset zal meer gameplezier geven.

Mvg leo

Dank voor je snelle reactie!!

De handleiding is (zonder afbeeldingen) erg duidelijk.

Je advies over de upgrade kit van Alternate linkt naar een Core2duo processor, volgens jou is die beter dan een Core2Quad, of begrijp ik dat niet helemaal goed.
Graag advies aangaande voornoemde........:confused:

Ik ga van Intell naar Intell dus hoop me OC te behouden.

Een echt simpel eenduidig verhaal is de vergelijking van een c2q en een c2d bepaald niet.
Per core is de E8500 duidelijk sneller: Hogere kloksnelheid, betere (zuinigere) architectuur en hogere FSB.
Bij de programma's die slechts één of twee cores gebruiken (en dat zijn er nog heel veel) is de E8500 dan veel sneller.
Bij programma's die 4 cores goed gebruiken is de q6600 weer sneller.
Hierbij charts van Quake IV waarbij dat fenomeen duidelijk zichtbaar is.
Wanneer je met de charts gaat spelen zie je ook dat er gevallen zijn dat de q6600 de duidelijke winnaar is.
Eerlijk gezegd hield die zich beter dan ik gedacht had.
In de dagelijkse praktijk zal de E8500 de snelste zijn, maar in de toekomst gaat de quadcore meer en meer terrein winnen. Echt snel gaat dat echter niet .
Tegen die tijd zijn beide processors even "verouderd":)

Aanvulling: Ik heb het steeds over de E8500 omdat die in de set zit. Een E8400 is niet merkbaar minder snel, maar vaak wel goedkoper.

Laatst bewerkt:
Ok, begin het te snappen.......

Maar ik denk nu dat de nieuwste spellen niet 4 maar 2 kernen gebruiken.
Als dat zo is zie ik de meerwaarde van een quadcore (voorlopig) niet.

Mij gaat het erom dat ik de nieuwste spellen vlekkeloos kan draaien, als dat met een Core 2 ook kan heb ik dat liever, of snap ik 't nog niet helemaal goed?

Ok, begin het te snappen.......

Maar ik denk nu dat de nieuwste spellen niet 4 maar 2 kernen gebruiken.
Als dat zo is zie ik de meerwaarde van een quadcore (voorlopig) niet.

Mij gaat het erom dat ik de nieuwste spellen vlekkeloos kan draaien, als dat met een Core 2 ook kan heb ik dat liever, of snap ik 't nog niet helemaal goed?
Zo is het.
Ik ga altijd uit van adviezen van mensen die er echt verstand van hebben / van mensen die zelf de testjes doen. (ik ben zelf niet in de positie om te testen met verschillende processors)
En de meeste adviezen van die mensen is dat de C2D nog altijd de beste oplossing is.

Overigens niet helemaal waar, want de Quad extreme en de nieuwe I7's zijn nog beter. Maar ook een beetje onbetaalbaar.
Van de betaalbare quads zou je naar de Q9450/Q9550 moeten kijken. Maar die zijn ook al boven de 250 euro.......

Laatst bewerkt:
Duidelijk en verwarrend tegelijk allemaal:confused:

Ik wil nu kiezen tussen de E8500 of Q6600 (beiden €189,- bij Alternate).

Wat is wijsheid??

Laatst bewerkt:
Heb voor een mooie prijs (€150,- goedkoper als bij de pc-boer om de hoek!!) een upgradekit besteld bij Alternate.......via de banner op HelpMij.nl uiteraard:p

Processor Intel Q9550 en MSi NEO3 mobo plus 4Gb DDR2 800 Pc2-6400 van (# # # #):o
en een 600W Tagan Pipe Rock Voeding.

Is voor mij de eerste keer dat ik zo'n ingrijpende upgrade ga doen, waar moet ik speciaal op letten en/of juist niet of wel doen bij installatie.

Heb begrepen dat je meestal je OC opnieuw moet installen bij vervanging mobo, hoop 't niet.

Wacht met spanning op de postbode en jullie reacties!!

Gewoon dus de snelste (&duurste) combinatie van de twee werelden...
waar moet ik speciaal op letten en/of juist niet of wel doen bij installatie
0 back up maken.
1 oude drivers van mobo zoveel mogelijk eerst verwijderen.
2 statische elektriciteit, daar zijn speciale polsbandjes voor.
3 afstandsbusjes van mobo goed plaatsen.
4 processor goed uitlijnen (staat goed beschreven)
5 koeler goed bevestigen volgens voorschrift (diagonaal en met een voorzichtige, maar ferme duimdruk). Voor de standaard koeler hoeft ip geen koelpasta gebruikt, maar zelf vind ik dat een beetje (echt heel dun) pasta geen kwaad kan.
Dit laatste liefst voor het plaatsen in de kast, op de soms bijgeleverde antistatische mat.
Verder de handleidingen volgen.(zie ook eerdere link)

Als je alles goed geïnstalleerd hebt start je op.
Als je geluk hebt gaat windows nieuwe hardware installeren.
Loopt deze vast, probeer het dan in de veilige modus.
Geen geluk, format c, dvd erin opnieuw opstarten en installeren, back up terug zetten.
oem verie van vista valideren niet zo makkelijk met nieuwe hardware.
Xp zal geen probleem geven.
Nieuwe installatie geeft wel werk (niet het os installeren, maar wel om vervolgens alles er weer op tezetten en naar je eigen hand te zetten)
Het grote voordeel is wel dat je dan een compleet verse installatie hebt en geen overbodige drivers en software erop hebt.

Gewoon dus de snelste (&duurste) combinatie van de twee werelden....

Ja, ik weet 't, maar ik heb er toch een heel goed gevoel bij.......:rolleyes:

Dank voor het stappenplan, Toppie.!
Inclusief je eerdere advies zou 't toch allemaal moeten gaan lukken.

Laat 't hier weten als de boel volgende week weer draait

Apparaat beheer. eén voor één helaas. Probeer in de veilige modus
Een aantal zal windows gelijk weer installeren. een aantal na het opstarten.
Dat is dan met de nieuwe hardware
Niet bepaald waterdicht maar beter gaat niet

Dank voor je uitleg, morgen gaat het gebeuren, ik hou je op de hoogte.

Heb de comp redelijk draaiende met de nieuwe hardware..........

Bij eerste opstart kwam gelijk het windows logo tevoorschijn!! Top Leofact!!:thumb:

XP gaf aan dat ik opnieuw moet valideren, dus ik Ms gebeld maar die zegt: Nieuw moederbord is nieuwe comp dus nieuwe licentie kopen!!!:evil:

Probleem is nu dat ik bij iedere muisklik een "runtime error" krijg en als ik die dan met ok wegklik start de betreffende applicatie op.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn??

In apparaatbeheer heb ik 2 gele !
Eén bij systeemapparaten/PCI Device en één bij SM-buscontroller, drivers laten zoeken op de MSi cd geeft geen resultaat.

Alvast weer bedankt voor de reactie(s)

Lukt het online valideren dan niet?

Wat betreft de uitroeptekens probeer eens om deze apparaten te verwijderen en dan vervolgens de driver cd van het mobo te installeren..

Mogelijk helpt dat ook voor de runtime error

Laatst bewerkt:
Bij het bellen moet je gewoon zeggen van na het opnieuw installeren gaf hij deze melding :P

Heb inmiddels geprobeerd om online te valideren en dat lukte binnen 2sec!!:confused:

Runtime errors zijn inmiddels ook verleden tijd nadat ik regcleaner z'n werk had laten doen!

@leofact: Zal 't nog eens op jouw manier proberen, kan zijn dat door die runtime errors sommige installaties niet helemaal voltooid konden worden.

Weer bedankt voor het meedenken.

Draai nu een paar dagen met de nieuwe hardware en moet zeggen dat het een reuzenstap voorwaarts is.
Heb alleen het idee dat de GPU te warm, wordt als ie bezig is gaat de temp naar verloop van tijd richting de 70 graden!!
Framerates zakken dan ook langzaam van 60 naar 20 (Tomb Raider Underworld)
CPU blijft netjes tussen de 38 en 43 graden, de aparte cores zelfs nog iets daaronder.
Ik hou de temp in de gaten met PcWizard.

Heb me in het verleden nooit zo met die temperaturen bezig gehouden dus ik weet niet of dit wel normaal is, maar door de dalende framerate vermoed ik dat het niet helemaal goed is.

Fan op GPU draait op een zo te horen vast toerental.

Als ik GEEN spel oid draai is de GPU ook al 55 tot 57 graden Celsius.

Misschien ook nog extra (betere) fans bij Alternate bestellen.

Gaarne advies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan