Upgrade of nieuwe desktop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekB

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2009
Dag Helpmij,

Ik zit met het volgende: mijn drie jaar oude PC is enigszins op zijn retour en nu vraag ik me af of ik hem zal upgraden of dat ik gewoon voor een nieuw systeem moet gaan.

Dit zijn de huidige specs:

Moederbord : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD MS-7392
Chipset : Intel G31/G33/G35
Processor : Intel Core 2 Duo E8400 @ 3000 MHz
Fysiek Geheugen : 2048 MB (2 x 1024 DDR2-SDRAM )
Videokaart : NVIDIA GeForce 9400 GT
Harde Schijf : Hitachi (250 GB)
CD-Rom Station : SONY CD-RW CRX175A
DVD-Rom Station : ATAPIJ WDM3WX6N4L SCSI CdRom Device
Monitor Type : Acer AL506 - 15 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3

Ik zou met name een nieuw systeem willen omdat ik aan mijn limiet zit qua harddisk (250 GB, wil minstens 500 GB), en een grafische update waarmee ik de laatste RTS goed op kan draaien (denk Shogun Total War etc.). Over mijn processor ben ik erg tevreden, en als ik zo rondkijk zie ik weinig PC's voor mijn budget die een processor van minstens 3Ghz aanbieden. Mijn budget ligt namelijk rond de 500 euro.

Wat kan ik het beste doen? Zelf ben ik geen bouwer dus een nieuwe PC op eigen houtje in elkaar klussen wordt hem niet.

Met groet, Niek

Met 500 euro begin je niet veel als je een nieuw systeem wilt, en je eisen stelt aan RTS games. Beter dan maar upgrade.
nieuwe (of extra) HDD, kost je ongeveer € 100,- voor 1GB
4GB geheugen, kost ongeveer € 40,-
nieuwe videokaart.... kan je zo duur maken als je wilt, maar voor 250 euro kan je echt een goede kopen.
Verder zou je nog kunnen overwegen om XP aan de kant te doen, en Windows 7 te nemen. Op zich is er niks mis met XP, maar het is ondertussen (ondanks de service packs) meer dan 10 jaar oud. Wat betreft aansturing van allerlei programma’s en comptabiliteit valt er dus nogal wat op af te dingen. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid… het is zo lek als een mandje.

Upgraden is het goedkoopste, maar afhankelijk van je eisen is een complete herbouw ook wel mogelijk. Het is erg afhankelijk van je definitie van "goed draaien". Op allerhoogste settings bij hoge resolutie trekt shogun zelfs op mijn systeem minder dan 60 FPS en dan ga ik even geheel onbescheiden stellen dat mijn systeem "bovengemiddeld" is.

Voor je budget kun je ook prima een HD + snelle AMD processor+ MB + 4gig geheugen + 6870 aanschaffen. Nadeel in beide gevallen is wel dat je dat zelf uit moet voeren. Anders moet je rekening houden met 50-80 euro kosten om het iemand te laten doen. Een 6870 is snel genoeg om shogun op redelijk settings bij hoge resoluties te spelen of goede settings bij kleinere schermen.

Mocht je voor een upgrade gaan, neem dan in ieder geval 4 gig geheugen. Staar je ook niet blind op MHz. een I5-2500k en een e8400 hebben nagenoeg de zelfde MHz, maar de i5 is bijna 4 keer sneller. Dat gezegd hebbende de e8400 en e8500 kunnen voor spelletjes nog prima mee.

Dank voor de reacties!

Dat wordt een upgrade dus. Heb even rondgekeken bij Alternate en vond het volgende:

Harddisk 1GB - 89,-

4GB geheugen 1 - 49,-
4GB geheugen 2 - 54,-

Is er een groot verschil tussen deze twee? Ik ga ervan uit dat ik met mijn huidige moederbord alleen DDR2-800 geheugenmodules kan aanschaffen?

Videokaart - 167,-

Totaal = ongeveer 300,-

Het verschil is niet zo heel groot. Volgens mij geeft kingston langer garantie maar misschien doet geil dat tegenwoordig ook wel.

Alleen ddr2-800 inderdaad

Misschien als je toch aan het overwegen bent om een andere harde schijf te nemen, kan je gezien de prijzen door de overstromingen ook eens kijken naar een SSD (je kan prima SSD schijven kopen voor 80-90 euro van 60-64GB grootte)? Die kan je eventueel meenemen naar een nieuw systeem wanneer je daar aan toe bent, en maakt bovendien je systeem merkbaar sneller. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer je genoeg hebt aan de 250GB schijf die je nu al hebt qua opslag.

Ik zit behoorlijk aan mijn limiet wat opslag betreft, dus dat wordt sowieso een nieuwe harddisk..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan