Upgrade overleden systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schermloos

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2013
Hallo,

Een paar dagen geleden is mijn oude systeem overleden. Een oud beestje:

Intel pentium E6500
P5KPL-SE
HD 6770
Caviar Blue 500gb

Ondanks dat het een oud beestje was, kon ik er best nog een spelletje spelen op medium settings. Ik had er niet op gerekend dat mijn pc dood zou gaan, dus heb ik op het moment daar ook weinig geld voor. Ik ben een student en moet het een en ander doen voor school op mijn pc, vooral AutoCad tekeningen maken.
Ik wil dus graag alleen de basis upgraden, omdat ik voor de rest nu geen geld heb maar wel een pc nodig heb, naar gelijk iets goeds wat over een 1 a 2 jaar ook nog gemiddeld is. Dus ik zat er aan te denken om alleen mijn moederbord, processor en ram op dit moment te kopen. Ik heb op dit moment zo'n 350 a 400 euro max wat ik kan besteden aan deze onderdelen.

Deze onderdelen van het oude systeem doen het nog:

450W Corsair voeding
500 gb Caviar Blue hdd
Scherm + speakers + toetsenbord + muis
Windows 7
Oude videokaart.

De videokaart wil ik later upgraden. Ik heb zelf wat rond zitten kijken in andere topics en heb toen zelf dit samengesteld:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B496883%5D=1&product%5B520284%5D=2&product%5B501011%5D=1

Kunnen hier nog zaken goedkoper/beter??

bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
Die 6770 is een rebrand van een 5770 als ik mij niet vergis, maar die doet het nog redelijk :).
Die i5 3570k is om te overclocken, als je dit wil doen zal je het direct al 50-100 euro meer kosten.
Dit zou ik nemen.
Die cpu is bijna even sterk als die i5 3570k, maar je kan er niet veel mee overclocken en er is geen intergrated gpu.
Dat bespaart je ook alweer want je hebt nog een ouwe kaart.

Edit: Misschien valt een SSD ook te overwegen?

Laatst bewerkt:
Je zou Windows 8 kunnen kopen is tot 31 januari maar 29.99 euro en Windows 7 rond de 200 euro.

SSD is zo'n hele snelle schijf toch? Ga je daar veel van merken dat het sneller wordt of scheelt het maar een heel klein beetje?

Die processor is dus eigenlijk het zelfde als de 3570k maar dan zonder grafische kaart er in??? Is deze dan net zo snel of niet??

Welke ssd zou in aanmerking komen evt?

Een ssd ga je zeker merken, let er wel op dat je hem op de GOEDE sata poort aansluit (sata 3, 6gbit poort)

Verder ga ik met wakmen mee, windows 8 upgrade is nu zeer voordelig, en windows 8 is veel sneller dan windows 7 (en die startknop.... ik mis hem niet)

Voor een ssd zou je kunnen kijken naar de volgende merken: Samsung | Corsair | Kingston. Een van 128gb zou voldoende moeten zijn

Ik zou niet voor de pro gaan in dit geval (prijsverschil is veel te groot), en je ziet alleen ECHT winst als je veel sequential writes hebt

Dus gewoon voor de gewone 840 gaan. Wat zijn sequetial writes dan? Ik heb daar als student/gamer geen last van??
mvg

Dat is het schrijven van heel van kleine bestandjes, denk aan een "scratch" disk bij het video editen.

Oke, dan neem ik de 840 gewoon.

Ik heb nog 1 vraagje; wat is het verschil tussen een b75 moederbord en een z77 moederbord? Ik heb nu een b75 moederbord, is een z77 niet beter??

mvg

Waarom? Veel voordelen heb je niet bij een z77 chipset.
Een H77 is een goede keuze, je hebt ongeveer dezelfde voordelen maar je kan geen voltages unlocken.

Op een h77 kan je geen dual graphics, + je kan niet overclocken (is met de CPU die er nu inzit niet mogelijk).

Dual graphics is voor niets nodig, ik ben zeker dat hij er geen 2x 6770 in zal steken.
En voor 2 high end kaarten heeft hij de voeding niet.
+dual graphics produceert extra warmte en verbruikt veel meer in idle mode.
Ik denk niet dat dat 30-40 euro waard is, maar dat is mijn mening.

Dual graphics werkt in sommigen gevallen veel beter dan een single card (denk aan het DUBBELE aantal CUDA cores bij nvidia kaarten)
De voeding kan je upgraden.
Extra warmte is geen enkel probleem in een goed geventileerde kast, stroomgebruik in idle is te verwaarlozen.

Kortom, als hij in de toekomst wil UPGRADEN (of overclocken) is hij beter af met een z77 bord. (zoals ik al aangaf in post #11)

Ik zeg niet dat hij een bord MOET kopen, ik zei het is upgradegewijs beter als een h77...

Waarom upgraden?
Er komen geen nieuwe processoren meer uit voor socket 1155, en met een je verliest veel features met een micro ATX bord.
Je kan geen Crossfire/Sli doen want je hebt geen PCI poorten die daar voor geschikt zijn.
Als je dan toch een Z77 bord neemt dan zal je geen mATX mogen nemen, je moet dan een ATX bord nemen.
Luister ook eens:
-Z77 is nutteloos als je niet gaat overclocken, je moet al een bord van 100-120 euro nemen om ook nog eens Crossfire/SLI te doen. Als je dat niet meteen doet, dan zal je het nooit doen.
Het is trouwens toch meestal beter om een enkele kaart te kopen vanwege vele nadelen. zoals: microstutter, extra warmte, hoog idle verbruik.

En als je dan nog een overclock i5 erbij wil dan moet je ook nog een goede koeler kopen, dat is in totaal al +100 euro?
Heeft de TS er dat voor over?

Waarom upgraden?
Er komen geen nieuwe processoren meer uit voor socket 1155, en met een je verliest veel features met een micro ATX bord.
Je kan geen Crossfire/Sli doen want je hebt geen PCI poorten die daar voor geschikt zijn.
Als je dan toch een Z77 bord neemt dan zal je geen mATX mogen nemen, je moet dan een ATX bord nemen.
Luister ook eens:
-Z77 is nutteloos als je niet gaat overclocken, je moet al een bord van 100-120 euro nemen om ook nog eens Crossfire/SLI te doen. Als je dat niet meteen doet, dan zal je het nooit doen.
Het is trouwens toch meestal beter om een enkele kaart te kopen vanwege vele nadelen. zoals: microstutter, extra warmte, hoog idle verbruik.

En als je dan nog een overclock i5 erbij wil dan moet je ook nog een goede koeler kopen, dat is in totaal al +100 euro?
Heeft de TS er dat voor over?

Wat adviseert Subplayer52 dan voor processor te kopen?
De 3350P? Ik heb nu het geld er niet voor om nog meer aan een computer te besteden, terwijl ik er wel binnenkort een nodig heb, ivm met school/opdrachten.
Ik heb nog nooit aan overclocken gedaan, ik weet niet of dat simpel is om te doen. Zoja dan wil ik er wel iets meer geld aan besteden zodat ik evt kan gaan overclocken. Is het niet simpel/voor een leek te doen, dan lijkt het mij beter om een normaal moederbord met een normale processor te kopen of niet?

Ik kan totaal blind zijn maar er zitten wel degelijk PCIe sloten op....
En verder zit er BIJNA alles op wat op een atx bord zit

Waarom?, ik tel 3 volledige grote pcie connecties + een pci 1x.... Kan je 3 videokaarten + een geluidskaart makkelijk draaien!

Lees a.u.b de productbeschrijving, daar wordt specifiek gemeld dat crossfire WERKT.

Crossfire/SLI brengen ook vele voordelen met zich mee.... zoals bij nvidia meer cuda cores (waardoor GPU accelerated apps VEEL sneller lopen, denk aan video rendering etc..)

Voor gaming is 1 kaart beter... voor videobewerking, 3d moddeling, photoshop etc. etc. is 2 medium kaarten (met veel CUDA cores) beter dan 1 high end (met MINDER cuda cores)

Een i5 3570k draait standaard al 300mhz sneller, met turbo is dat 700mhz...
+ een goede koeler is 30 euro (cooler master evo 212), waterkoeling kit is maar 60 euro (Corsair hydro h60), dit kan LATER altijd nog.

@TS, ik persoonlijk zou voor de z77 + i5 3570k gaan
Dit is naar mijn mening beter dan over 2 jaar tekortkomen aan gpu-kracht omdat je niet dual GPU kunt(aangezien autocad openGL gedropped heeft en steeds meer applicaties gebruik maken van de CUDA cores)
of tekortkomen aan CPU power en dan zitten met een moederbord + processor die overclocken tegengaan.

Als je die i5 na een jaar (voor zo'n 30-40 euro) overclocked naar 4.1 - 4.3 ghz dan heb je weer een stuk snellere processor...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan