Upgrade overleden systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat adviseert Subplayer52 dan voor processor te kopen?
De 3350P? Ik heb nu het geld er niet voor om nog meer aan een computer te besteden, terwijl ik er wel binnenkort een nodig heb, ivm met school/opdrachten.
Ik heb nog nooit aan overclocken gedaan, ik weet niet of dat simpel is om te doen. Zoja dan wil ik er wel iets meer geld aan besteden zodat ik evt kan gaan overclocken. Is het niet simpel/voor een leek te doen, dan lijkt het mij beter om een normaal moederbord met een normale processor te kopen of niet?

Overclocken is nog simpeler dan een slider verzetten :)

In de nieuwe generatie van processors / moederborden is het overclocken zo simpel als de multiplier omhoog gooien en kijken of je CPU stabiel is (door hem te stressen).
Dit proces kan je leren in minder dan 10 minuten.

[edit]Ik heb nog even deze zeer gedetailleerde workshop gevonden van hardware.info : http://nl.hardware.info/reviews/3007/4/workshop-ivy-bridge-overklokken-software

Deze is een aantal pagina's lang, maar covered MEERDERE moederborden en cpu's (waaronder het merk ASrock)
[/edit]

Laatst bewerkt:
Er komen geen nieuwe processoren meer uit voor socket 1155, en met een je verliest veel features met een micro ATX bord.
Je kan geen Crossfire/Sli doen want je hebt geen PCI poorten die daar voor geschikt zijn.
Nu zeg je iets dat pertinent niet waar is. Ik heb een Micro ATX bord waar gewoon Crossfire op kan, dat staat ook duidelijk aangegeven.

Die sloten geven meestal niet de bandbreedte die die 2 kaarten nodig hebben.
Je hebt een x8 en x16 slot.
je hebt minstens pcie 2.0 x8 nodig om een redelijke kaart zondet bottleneck te draaien.
Pcie 2.0 x16=Pcie 3.0 x8 btw :p, dus Pcie 2.0 x8=Pcie 3.0 x4 enz...

Laatst bewerkt:
Dan heb je weer niet goed gelezen....

92115938.png

en dan nogmaals bij "uitbreidingsslots":

1 x processor - LGA1155 Socket ¦ 4 x geheugen - DIMM 240-pins ¦ 1 x PCI Express 3.0 x16 ( x16-modus ) ¦ 1 x PCI Express 2.0 x16 ( x4-modus ) ¦ 1 x PCI Express 2.0 x16 ( x1 modus ) ¦ 1 x PCI Express 2.0 x1

Ps bekijk deze video eens:

[video=youtube;rSfifE2Domo]http://www.youtube.com/watch?v=rSfifE2Domo[/video]

Laatst bewerkt:
Heb jij al ooit iemand crossfire zien draaien op een pcie 2.0 x4 slot? Er staat x4 modus, dus dan is het x4. Je kan daar geen HD 7850 op zetten bijvoorbeeld.
Ik zie maar 1 goed slot staan.
En bij mijn vorige post heb ik mij vergist, het is minstens 2.0 x8.

Ja, zo net nog in die video -_-

AMD runt PRIMA op 16x - 4x of 4x 4x.

Nvidia heeft inderdaad met de laatste generatie support voor 4x gedropped, maar daar kunnen modified drivers altijd nog helpen...

Daarnaast heb je nog kaarten als, zeg de 690 met 2 GPU's op 1 kaart (effectief dus 8x-8x in die 16x slot welke 3.0 is dus ook nog eens 16x16x pci 2.0).

[edit]Bedenk net nog een voordeel van de z77, onboard GPU..., mocht de gpu ooit de geest geven... [/edit]

Laatst bewerkt:
De performance die je erdoor verliest is zo groot dat je veel beter een single kaart kan kopen.
Kortom, het is gewoon nutteloos.
Je zal 5-10 frames verliezen, ik vind dat veel, als je niet overclockt dan kan je evengoed een moederbord met een b75/h77 chipset kopen. Het is het geld gewoon niet waard.

@TS
Als je wel wil overclocken kost het minstens 100 euro meer.

Laatst bewerkt:
Dus iedereen met een z77 bord heeft zijn geld verspild volgens jou, mooi is dat :P

nogmaals, je praat over GAMES! GPU's worden NIET alleen in GAMES gebruikt... tot je je dat realiseerd zal het moeilijk begrijpen worden dat er een voordeel zit aan crossfire/sli.

5-10 frames op 80 frames = nutteloos... aangezien de meeste mensen met een 60hz monitor werken en alles boven de 60fps dus toch niet telt...

Maarja, de TS heeft 2 keuzes.

Ga (70 euro) goedkoper en krijg:
  • 3.1ghz cpu
  • GEEN dual GPU
  • GEEN onboard gpu
  • GEEN overclocking

of
Betaal 70 euro meer en krijg:
  • Dual GPU
  • Onboard GPU
  • 3.4-3.8ghz (normale en turbo)
  • Overclocken van CPU & memory

Laatst bewerkt:
Ik zeg dat iedereen die een z77 bord koopt zijn geld verspilt wanneer die niet gaat overclocken. Er zijn niet veel mensen die hun GPU om te renderen en al gebruiken, zelfs al hebben ze Cuda. Er is zelfs nog niet genoeg software voor.
Het is het gewoon. iet waard om een z77 bord te kopen zonder oc cpu en goede koeler.
Trouwens je kannog altijd een beetje overclocken met h77 chipset, je kan juist geen voltages tweaken.

PS': Ik heb zelf een z77 chipset ;)

Zoals ik al eerder aangaf is een goede koeling maar 30 euro, en iets wat de TS in de teokomst nog kan doen.

Dat er niet veel mensen hun GPU gebruiken om te renderen heb je mis, de adobe software suite (die met photoshop, illustrator , after effects, etc. etc.) maken PRIMA gebruik van hardware acceleration.
Bijna iedereen die die programma's ook maar een beetje serieus gebruikt zal de hardware acceleration aanzetten.

Nu heeft de TS aangegeven dat hij autocad gebruikt, en daar zit ook hardware acceleration in!

Overigens zij de TS:

Ik heb nog nooit aan overclocken gedaan, ik weet niet of dat simpel is om te doen.
Zoja dan wil ik er wel iets meer geld aan besteden zodat ik evt kan gaan overclocken.
Is het niet simpel/voor een leek te doen, dan lijkt het mij beter om een normaal moederbord met een normale processor te kopen of niet?
En aangezien overclocken tegenwoordig supersimpel is moet hem/haar dit wel lukken!

Alleen het feit dat hij een betere CPU krijgt is al 50 euro waard(zonder overclock), het moederbord kost maar 20 euro meer.

Ik weet trouwens dat AutoCAD er gebruik van maakt, heb het onlangs nog in een topic gezegd, maar dat voegt niets toe aan het feit dat een z77 chipset voor hem bijna weggesmeten geld is. Dat geld kan je beter in een i7 3770 steken want dat zou handig zijn voor grotere tekeningen. Of een 2x128GB SSD met een als scratch disk.

Laatst bewerkt:
Oh als jij een 3770 kan vinden rond de 180 euro dan doe mij er een paar :P

Nu ben je gewoon onrealistisch bezig.

Het verschil in h77 - z77 = 20 euro

Die andere 50 euro had ik in een betere CPU zitten(die optioneel is)...

maar pak die 3770 , die is 3.4ghz (net als die i5) met max turbo van 3.9(100mhz meer als i5), maar is geen K processor dus kan je NIET overclocken.
Pak die 3570k (die veel goedkoper is dan de 3770) die overclock je gemakkelijk naar 4ghz +

De stap van 3570k naar 3770 (niet te overclocken) is WEER 60-70 euro. en er zit al een budget aan...

Dat zou 130 euro zijn...

Die 70 euro is die extra horsepower gewoon dik waard, waarom zou je jezelf voor 70 euro limiteren? (op gpu & cpu gebied)

[edit]
Wat ook een oplossing is, is nu een beter moederbord + niet overclockbare cpu. en over een jaar alsnog een i7 3770K[/edit]

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen een i5 3350p en de i7 3770 is gewoon de hyperthreading, die hij wel goed kan gebruiken. Of een betere budget optie is de xeon e3 1230, die heeft hyperthreading maar is 200 euro en hij is ongeveer even sterk als die i7. Hij heeft wel geen igp of overclockmogelijkheden.
Edit: Over een jaar koopt niemand meer nog socket 1155 dus je laatste zin is nutteloos, je performance gain is echt niet zo groot om er 50-60 euro meer aan uit te geven.

Laatst bewerkt:
Haha, jullie blijven bezig :D

Ik kies toch voor de toekomst. Ik heb net een paar video's gekeken over overclocken en die handleiding. Met die software valt het volgens mij reuze mee, en is het goed te doen.

Daarom kies ik voor dit mandje denk ik:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B496883%5D=1&product%5B558955%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B497341%5D=1

Waarom is een duurder moederbord beter eigenlijk? Is het alleen het aantal aansluitingen of is het ook significant sneller?
Zo niet dan kies ik voor bovenstaand mandje.

Die scythe is zeker een goede maar wel meteen 10 euro duurder dan een cooler master hyper 212 evo (en een stuk groter ook).

Terwijl de koeling performance vrijwel hetzelfde is.

@TS
Er zit een koeler in het doosje met de processor, die is alleen niet de allerbeste, vervangen hoeft niet meteen dit kan later altijd nog!

Als je toch voor de scythe gaat, kijk dan of je de normale versie kan krijgen (NIET de REV B) , aangezien het enige nieuwe aan de Revision B de intel 2011 brackets zijn *(en jij koopt 1155, geen 2011)

Dan vind ik de Gelid Tranquillo Rev. 2 toch beter.

Edit:
Als je toch voor de scythe gaat, kijk dan of je de normale versie kan krijgen (NIET de REV B) , aangezien het enige nieuwe aan de Revision B de intel 2011 brackets zijn *(en jij koopt 1155, geen 2011)

Die is wel compatibel met 1155, net zoals met FM1, AM3+ en 2011. Ik heb zelf de Rev. B, maar de PCGH edition is stiller.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik voorlopig de koeler die meegeleverd wordt. Deze voldoet voorlopig denk ik wel, want ik ga niet gelijk op dag 1 overclocken. Als ik over een 1 a 2 maanden wat geld heb een goede koeler. Of de koeler die meegeleverd wordt moet heel erg luidruchtig zijn, dan moet ik wat anders verzinnen.

Ik kom dan uit op het volgende mandje:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B496883%5D=1&product%5B558955%5D=1&product%5B425856%5D=1&product%5B497341%5D=1

Dit wordt het dan denk ik. Ik heb trouwens nog 1 vraagje:
Er zijn 4 moederborden zo rond de 80 a 85 euro. Welke is de beste qua specs en overclocken?

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B496940%5D=1&product%5B497341%5D=1&product%5B496950%5D=1&product%5B501004%5D=1

Ik neem aan dat de pro4 beter is dan de pro3??

bedankt!

Dan vind ik de Gelid Tranquillo Rev. 2 toch beter.

Edit:

Die is wel compatibel met 1155, net zoals met FM1, AM3+ en 2011. Ik heb zelf de Rev. B, maar de PCGH edition is stiller.

Je begreep me verkeerd :P

Jij hebt het over de normale Rev B maar er is een PCGH REV B versie, dat is in principe dezelfde als de normale versie (de pcgh edition), alleen hebben ze er een extra set in gegooid voor 2011.
Naar mijn ervaring zijn er genoeg webshops die simpelweg beide op de website zetten en voor de REV B editie een aantal euro meer vragen.

Omdat de TS geen 2011 socket heeft , hoeft hij die brackets vast ook niet :P

PS: Er zijn genoeg webshops die wel gewoon de REV B versie verkopen voor dezelfde prijs (of niet eens een andere erop zetten)

Overigens is hij stiller omdat beide fans op 800RPM werken i.p.v de 1600 die de oude variant had. (betere fans dus)

=== edit ====

Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik voorlopig de koeler die meegeleverd wordt. Deze voldoet voorlopig denk ik wel, want ik ga niet gelijk op dag 1 overclocken. Als ik over een 1 a 2 maanden wat geld heb een goede koeler. Of de koeler die meegeleverd wordt moet heel erg luidruchtig zijn, dan moet ik wat anders verzinnen.

Ik kom dan uit op het volgende mandje:

Dit wordt het dan denk ik. Ik heb trouwens nog 1 vraagje:
Er zijn 4 moederborden zo rond de 80 a 85 euro. Welke is de beste qua specs en overclocken?

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B496940%5D=1&product%5B497341%5D=1&product%5B496950%5D=1&product%5B501004%5D=1

Ik neem aan dat de pro4 beter is dan de pro3??

bedankt!

In dit geval altijd vooor de pro 4 gaan (zelfde prijs).
De pro 4 heeft alles wat de pro 3 heeft +

• Optical audio out
  • 2 extra usb poorten
  • dvi
  • Extra pci slot
  • 2 sata 3 poorten extra

Laatst bewerkt:
In dit geval altijd vooor de pro 4 gaan (zelfde prijs).
De pro 4 heeft alles wat de pro 3 heeft +

En is dus ook beter dan die andere 2?

Bedankt, dan weet ik wat ik moet kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan