Upgrade processor geeft onstabiliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

goodspeed

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2003
Beste,

Ik heb geprobeerd om mijn oud (maar zeer betrouwbaar) beeste nieuw leven in te blazen, helaas zonder succes. De PC vertoont onstabiliteit.

Al 7 jaar draait de pc op een AMD Athlon 2000+ XP. Omdat wat nieuwe spellen stotteren tijdens cruciale momenten, heb ik besloten om de pc up te graden met een AMD Athlon 3000+ processor.
Deze had ik op marktplaats 2e hands gevonden bij een computerzaak in Leiden.
Chip opgehaald, was netjes verpakt in een prof. doosje. koelpasta gekocht en naar huis vol opwinding over de mogelijkheden na de plaatsing - niet dus !

oude AMD eruit, koeling goed schoongemaakt, nieuwe erin, pasta erop, koeling gesloten, pc opgestart. pc herkent nieuwe AMD en vraagt om de kloksnelheid aan te geven, deze gezet op 2167 mhz zoals de fabrikant het opgeeft.
pc startte netjes op en simpele dingen leken inderdaad iets sneller te verlopen.
tijd voor de test met 2 spellen; STALKER en Ghost Recon advanced war fighter - vrij veeleisende spellen die op de 2000+ het goed deden, maar tijdens hele 'drukke 'momenten toch flink wilden stotteren.
Spellen opgestart, geladen tijdens missie, en 5 tot 20 seconden kunnen spelen waarna de pc elke keer (6 x) uitviel en opnieuw ging opstarten. Leek op oververhitting.

Gefrusteerd heb ik mijn oude AMD terug erin gezet, op dezelfde momenten de spellen geladen, en jawel ik kon weer eindeloos spelen.

met andere woorden ; bij flinke belasting lijkt de pc het te begeven. Hoe is dit mogelijk ?!

Techs:
Win XP SP2
ASUS A7V333 socket A 462
1,75 GB DDR1 memory
ATI Radeon X1650 512 MB AGP videokaart
Sound blaster audigy 5.1 geluidskaart
GlacialTech Igloo 2310 Heatsink processor koeling
300W voeding

Oude processor: AMD Athlon XP 2000+
Nieuwe processor: AMD Athlon XP AXDA3000DKV4D dus 3000+

hebben jullie enig idee hoe dit mogelijk is ?
ik kijk uit naar de reacties,

groet, Wouter

Jouw nieuwe AMD processor is ook later gemaakt door AMD,

Kans is groot dat je eerst de bios van je moederbord moet flashen, zodat de CPU goed ondersteund wordt.

Welke bios versie heb je nu?
De Athlon 3000+ wordt door je moederbord ondersteund vanaf bios versie 1016

ik ga meteen de bios versie opzoeken.
na wat gezoek over mijn koeling ben ik dit tegengekomen:

Product Specifications:
Socket Cooler
Specifications:
Cooler dimensions (mm): 70 x 60 x 57
Cooler weight (grams): 212
Fan: 12 volts / Ball bearing
Fan dimension (mm): 60 x 60 x 20
Fan speed (RPM): 4,000
Fan airflow (CFM): 20.3
Fan noise (dBA): 29
Thermal performance (C/W): 0.59
Interface material: Grease
Applications:
AMD: Athlon XP 2000+ (1.67 GHz) and up to 1.97 GHz
Athlon MP 2000+ (1.67 GHz)
Athlon 1.67 GHz
All Duron
Intel: All PIII and Celeron
Website: GlacialTech Igloo 2310

kan ik er dus vanuit gaan dat mijn koeling simpelweg de nieuwe AMD niet aan kan ?

hierbij info over bios:

BIOS Information:
Vendor : Award Software, Inc.
Version: ASUS A7V333 ACPI BIOS Revision 1015

Laatst bewerkt:
Naast je koeling (die zeker een kandidaat is om vervangen te worden door een betere) is het niet helemaal uit te sluiten dat ook je voeding een probleem is. 300 watt is wellicht te weinig, je zou via (bijv.) deze site eens kunnen kijken of daar een hint uitkomt of je voeding sterk genoeg is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan