Upgrade systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wzzhand

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Ik hoop dat dit de goede plek is om deze topic te openen, zoniet mijn excuses.

Het wordt weer tijd voor mij om up te graden.
Mijn specs:
AMD ATHLON XP 2000+ CPU (1,67 ghz)
A-OPEN AK-77 PRO A, DDR Mainboard
DDR-RAM 512MB PC266/PC2100_
Club 3D RADEON 9700 PRO

De Radeon 9700 pro kan nog een jaartje mee. M'n Processor is duidelijk te langzaam, ik wil graag een rond de 3 ghz.
Mijn moederbord kan deze snelheid niet aan, dus deze moet ook vervangen worden.
Daarnaast heb ik heb mischien ook meer geheugen nodig. Is mijn geheugen groot en snel genoeg?
Kan iemand mij een indicatie geven wat ik moet aanschaffen? Mijn budget is ongeveer 300 euro.

Is er ook iemand die verstand heeft van vans? Ik wil nl. een extreem stille van aanschaffen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Over dat geheugen... Ik neem aan dat jouw 512 MB geheugen 2 sticks van 256 zijn (zodat er gebruik wordt gemaakt van dual channel)? Als dat zo is dan zul je waarschijnlijk niet heel veel verbetering in performance zien van het systeem met DDR-3200. Ik zou dus in ieder geval wachten met nieuw geheugen kopen.

Verder geen specifiek tips voor mobo's, want ik heb zelf geen 3 Gig processor onder handen :(

Succes

300 euro voor een moederbord + cpu is wel weinig hoor zeker als je rond de 3 ghz wilt gaan zitten.

Het geheugen wat je kan gaan gebruiken is DDR 3200 (maar je hebt er pas echt profijt van als je dan ook de AMD met een FSB van 400 Mhz neemt.

Anders loopt het geheugen op 333Mhz en niet op 400.

Over dat geheugen... Ik neem aan dat jouw 512 MB geheugen 2 sticks van 256 zijn (zodat er gebruik wordt gemaakt van dual channel)? Als dat zo is dan zul je waarschijnlijk niet heel veel verbetering in performance zien van het systeem met DDR-3200. Ik zou dus in ieder geval wachten met nieuw geheugen kopen.
Het is 1 stick van 512. En wat bedoel je verder met DDR-3200?

300 euro voor een moederbord + cpu is wel weinig hoor zeker als je rond de 3 ghz wilt gaan zitten.
Ja, daar kwam ik ook net achter. Ik kwam er ook net achter dat m'n mobo maximaal een Athlon XP 2600+ 2,13 ghz aan kan, maar is dat wel een grote vooruitgang in vergelijking met mijn 2000+ 1,67 ghz die ik nu heb?

zalman is een goed merk voor " stille " voeding/ vans
OK, ik zal even een kijkje nemen op hun site. :)

Bedankt voor de racties, maar ik weet nog steeds wat ik het best kan doen. :)

Het is 1 stick van 512. En wat bedoel je verder met DDR-3200?

DDR-3200 is zoals het in de winkel ligt. Fabrikanten hebben voor het 'gemak' de data transfer rate (Mb/s) genomen als snelheidsaanduiding voor gegeugen, waar dat vroeger de klokfrequentie (Mhz) was. DDR is namelijk gewoon SDRAM met 2 bussen (DDR -> Double Data Transfer). Daardoor loopt jouw geheugen bijvoorbeeld gewoon op een kloksnelheid van 133 Mhz echter wel met 2 bussen wat maakt: 2*133=266 Mhz. Omdat je dus eigenlijk geheugen hebt dat een kloksnelheid gebruikt van 133 Mhz is het wel vreemd om het 266 Mhz te noemen, maar het is wel gewoon 2 keer zo snel als het oude 133 geheugen...

Dat was de uitleg :8-0: , maar uiteindelijk betekent het:

pc1600 = ddr200
pc2100 = ddr266
pc2700 = ddr333
pc3200 = ddr400

De meeste moederborden ondersteunen tegenwoordig dual channel wat LOST STAAT van de bovengenoemde Double Data Transfer technologie. Voor Dual channel heb je 2 sticks geheugen nodig, het moederbord switcht dan van de ene geheugenbank naar de andere en wordt de geheugensnelheid (in potentie) weer verdubbeld. Mijn aanrader is dan ook om of nog een stick DDR266 te kopen en die op dual channel draaien of 2 nieuwe sticks DDR400. De eerste is de goedkoopste en zal niet heel veel performance schelen.

Verder nog een tip: Verkopers willen graag doen geloven dat de nieuwe moederborden met FSB 800 Mhz vraagt om DDR400 geheugen op dual channel (2*400 = 800). Echter is het verschil in performance zoals ik al zei bijna nooit te merken, omdat bij bijna alle bewerkingen er andere bottlenecks zijn dan het geheugen (vooral als je een socket A moederbord gaat kopen waarbij CPU banndbreedte de beperkende facor is) ...

Toch wordt het sowieso wel schrapen met een budget van 300 pleuro.

Zo weer lekker uit ge***d of ben ik wat vergeten???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan