Upgrade systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

rik_legger

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2002
Mijn systeem zie er nu als volgt uit:

- Microsoft Windows XP Home Edition

- Intel Pentium 4A, 2019 MHz (5 x 404)
- Asus P4B533 (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
- Intel Brookdale i845E
- 1024 MB (DDR SDRAM)
- Award Modular (01/13/03)

- NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)
- Hercules Prophetview 920 (1237140)

- Creative SB Live! Sound Card

- Diskettestation
- IOMEGA ZIP 100 SCSI Disk Device
- MAXTOR 6L040J2 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
- MAXTOR 6L060J3 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
- WDC WD12 00JB-00DUA3 SCSI Disk Device
- WDC WD12 00JB-00EVA0 SCSI Disk Device

- HL-DT-ST DVDRAM GSA-4081B
- PHILIPS PBRW5232L

--------------------------------------------------------------

Ik heb weer wat geld te besteden en zou graag mijn computer een upgrade willen geven. Ik zat dan te denken aan een ander moederbord en proccesor. Is dat gewoon te vervangen en is de informatie op de (extra) harde schijven dan nog gewoon leesbaar?

Welke van de onderstaande moederborden kunnen jullie mij aanraden?

- Asus P4P800-VM i865G DDR400 AGP8x
- Asus P4P800 Intel 865PE/800FSB/DC.DDR400
- Asus P4S800-MX Sis661 DDR400 AGP8x
- Albatron PM845GE i845GE DDR333 AGP4x
- Albatron PM845GV1 i845GV DDR266
- Albatron PX865PE Pro i865PE DDR400 AGP8x

Qua proccesoren heb ik de keuze uit de volgende:

- Intel P4 2,80 GHz HT 800FSB 512KB cache
- Intel P4 3,00 GHz HT 800FSB 512KB cache
- Intel P4 3,20 GHz HT 800FSB 512KB cache

Ik ben er ook over aan het nadenken om Windows XP Pro aan te schaffen.

Kunnen jullie mij een beetje adviseren met hoe ik mijn geld het beste kan uitgeven :love:

Je hebt een kleine lijst voor wat betreft je keuze qua moederbord, Asus en (het relatief onbekende) Albatron. Er zijn meer merken die de moeite waard zijn, MSI, Gigabyte, Abit en Epox bijvoorbeeld.

De Pentium IV is er nu ook met een Cache van 1Mb die niet of nauwelijks duurder is dan de soorten die jij noemt.

Verder vermeld je niet welke snelheid je geheugen heeft. De moderne PIV processor scoren optimaal bij DDR 400 geheugen. Wil je overklokken dan is sneller geheugen wel aan te raden.

Als je veel spellen speelt is een stevigere videokaart ook wel aan te raden, wellicht kun je hier zelfs mee beginnen want je specificaties vind ik niet slecht.

De keuzes die ik opnoem zijn zo 'beperkt' omdat ik dit door 'Paradigit' wil laten inbouwen. Ik ben dus gebonden aan het assortiment.

Mijn geheugensnelheid is trouwens: PC2100 (133Mhz) en ik ben niet van plan om te gaan overklokken.

Mijn systeem word voornamelijk gebruikt voor multimedia en videoproducties. Een stevigere videokaart zit ik ook al over na te denken maar zie door de bomen het bos niet meer :8-0:

En wat zou je mij dan aanraden als je de keuzelijst mocht negeren? Het liefst zou ik het natuurlijk bij de genoemde keuzes houden zodat ik het kan laten inbouwen en garantie op het geheel heb.

Geplaatst door rik_legger
Mijn geheugensnelheid is trouwens: PC2100 (133Mhz)
Volgens mij draait dit geheugen niet meer met de Pentium 4 die jij wilt aanschaffen.
Een van de eerste Pentiums 4 draaiden nog met 133mhz geheugen, tegenwoordig is het allemaal DDR van 266mhz en hoger.

Gezien je met videoproducties aan de gang wil zou ik voor sneller geheugen gaan.
Zoals Tiborv al aangeeft DDR400(pc3200).
Je kan dan ook voor een moederbord met "Dual-channel" voor het geheugen kiezen.
Leverd wat betere prestaties met video bewerking.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik had voor ±€450,- een nieuw moederbord, processor(Intel P4) en geheugen.:)

Laatst bewerkt:
Zijn er voor dat geheugen nog specefieke merken die ik zou moeten kiezen? Ik zag bijv. Infineon voor een redelijke prijs.

Als je toch niet wilt overklokken, zou het niet echt iets uitmaken.
Ik heb zelf ook geen "groot" merk geheugen in m'n pc zitten.

En wat kan ik dan het beste kiezen voor proccesor en moederbord (merk en type)?

Persoonlijk zou ik voor een Pentium gaan, zeker met videobewerking.
Hier blijven de meningen over verdeelt en dat zal altijd zo blijven.;)
AMD is behoorlijk goedkoper dan een Pentium.

De Asus P4P800 Intel 865PE/800FSB/DC.DDR400
is een goed moederbord, ook de Gigabyte GA-8KNXP Intel 875P/800FSB/DC. DDR400, die ik zelf gebruik, komt goed uit diverse tests.

Tja, wat de processor betreft zou ik nu ook, zoals Tiborv al aangeeft, voor een 1mb cache gaan.

Ik ga zowiezo voor Pentium, is voor mij geen twijfel over mogelijk.

Het lijstje voor de uitbreiding is dan als volgt:

Geheugen: 2x SDram Dimm 512 MB PC3200
Moederbord: Asus P4P800 Intel 865PE/800FSB/DC.DDR400
Proccesor: Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, 1MB, Boxed)

Dan moet ik eigenlijk nog een goede videokaart hebben. Het liefts eentje waar ik (in een later stadium) 2 monitoren op kan aansluiten. Het hoeft geen gamer videokaart te zijn maar moet wel geschikt zijn voor multimedia toepassingen en dus gewoon 'perfect' beeld kunnen weergeven. Enige tips daarvoor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan