Upgrade videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Berichten
357
Hoi,

ik heb nu een tijdje deze PC en daar zit de volgende videokaart in >>

Grafische Processor Eigenschappen
Video kaart ATI Rage128 Pro AGP4X
GPU Codename Rage128Pro (AGP 4x 1002 / 5446, Rev 00)
GPU Kloksnelheid 129 Mhz (origineel: 130 MHz)
Geheugenklok 129 Mhz (origineel: 130 MHz)

Ik geloof dat het een 16mb kaart is, dus niet echt geschikt voor het mutimedia/games gebruik. Nu wil ik er een andere videokaart inzetten. Ik heb het programma Everest geinstalleerd om er achter te komen wat voor kaart geschikt is voor deze comp. Maar ik kan nog niet echt overweg met het programma.

Waar moet ik naar kijken om erachter te komen welke kaart voor mijn PC geschikt is??
 
Everest vertelt je niet welke kaarten geschikt zijn, Everest vertelt je WAT er allemaal in je pc zit en in een enkel geval (bijv. BIOS) welke (software) aan een update toe is.
Ik vermoed overigens dat je kaart 32 MB heeft, maar goed, da's niet zo belangrijk.

Ga naar (bijv.) de martkplaats.nl en kijk daar eens rond. Voor een Euro of 30 tot 70 koop je een snellere kaart.

Enne, alles wat AGP in zijn naam herbergt past in je computer.

Everest is meer een "kijk" programma / niet interactief :
klik links en rechts maar wat aan en het progje "vertelt" je van alles en nog wat over de aangeklikte hardware / software.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat Everest niet aangeeft welke kaart geschikt is. Maar door Everest te gebruiken kom ik te weten wat er o.a. allemaal in mijn kast zit aan hardware.

En nu is mijn vraag, wat is belangrijk om te weten als je een nieuwe kaart wil aanschaffen?? Ik neem aan dat niet elke kaart geschikt is voor elke PC.

Wat houdt bijvoorbeeld die 4xAGP in?? Ik heb videokaarten gezien waar 8xAGP bij stond. Werkt deze dus niet met mijn systeem?


En het is trouwens zeker een 16mb kaart heb het even voor je opgezocht.
 
Als je mijn vorige bericht nog eens doorleest dan zie je dat daar staat:

alles wat AGP in zijn naam herbergt past in je computer

Het heeft weinig zin om in een Neanderthaler pc een supersnelle videokaart te zetten want het gezegde:

"een pc is net zo snel als zijjn langzaamste component is",

is meestal van toepassing. (Kleine nuanceringen daargelaten).

Wat voor een pc heb je ?
Moederbord,
processor,
soort en hoeveelheid geheugen ?

Btw : AGP cijfertje betekent de snelheid waarmee de data verwekr wordt.
AGP staat voor: Advanced Graphics Port. Insteekslot voor een grafisch systeem maar krachtiger en meer flexibel dan de PCI versie. Snelheid wordt aangegeven in 'X'. Kan 1x 2x 4x 8x zijn
 
Laatst bewerkt:
PCI zijn de "witte / beige" insteeksleufjes op je moederbord,

AGP is het bruine insteeksleufje op je bord.

Zolang als de nieuwe kaart maar een AGP kaart is gaat 'ie dus altijd in het AGP sleufje van het moederbord in jouw pc passen. Of het ook zin heeft om de kaart te vervangen.............., dat hangt weer af van de specificaties van je systeem.
 
Op zich heb ik niet echt een langzaam systeem, alleen de videokaart is een beetje cheap>>

Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam DELL-DIMENSION
Naam gebruiker ******

Moederbord
CPU Type Intel Pentium 4, 2400 MHz (18 x 133)
Moederbordnaam Dell Dimension 4600
Moederbord Chipset Intel Springdale i865PE
Systeemgeheugen 512 MB (PC2700 DDR SDRAM)
BIOS Type Phoenix (07/21/03)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart 16MB ATI Rage 128 Ultra (16 MB)
3D-Versneller ATI Rage128 Pro AGP 4x
Monitor Dell E773c [17" CRT] (6418036S33KH)

Dit heb ik uit Everest gekregen... :eek:
 
Scroll in dit linkje naar beneden tot je de groep videokaarten ziet en begin te lezen.

Beschouw het als een project ;) :D
(Ik las dat je student bent, dus een kant en klaar videokaart advies zou niet "leuk" zijn, enige research is veeeeeeeeeeel leuker)
 
Geplaatst door gast0225
"een pc is net zo snel als zijjn langzaamste component is"
Off topic: geldt dit ook voor geheugenmodules?
Twee van mijn geheugenstrips hebben een refresh rate van 15.625 microsec., terwijl de derde een refresh rate van 7.8 microsec. heeft - twee keer zo snel dus.
Uit jouw opmerking begrijp ik dat die laatste dezelfde, lagere refresh rate krijgt als de andere twee.

Guus.
 
:eek: oei, da's nu net een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Voor memory geldt dat meerdere geheugenstrippen op het mobo niet sneller werken dan het langzaamst aanwezige geheugenstripje, maar of dat ook voor de "refreshrate" geldt......... (ik heb er niet genoeg verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen)
 
Het is overigens niet mijn bedoeling om echt games te gaan spelen op mijn PC. Maar wel veel werken met grafische programma's en af en toe een game spelen. Ik zat zelf te denken aan een 128MB kaart. Maar niet een topper. Heb op dit moment namelijk niet echt veel geld (student he :eek: ). Ik zat zelf aan een bedrag van rond de 50 euro te denken. En mij is afgeraden om een tweedehansje te kopen omdat je niet weet hoe intensief die gebruikt is (overclocken enzo).
 
Een tweedehandsje kan idd. een beetje verne*kt zijn, maar altijd beter geprijsd dan een nieuwe. Voor het bedrag dat je noemt kun je op de Marktplaats best een heel leuke Geforce4 TI 4400 of zo vinden.............

Maar, -advies- lees eerst eens wat technische informatie die je kunt vinden op het linkje dat ik plaatste, dat kan heel verhelderend werken....... ;)
 
Ik wilde het eigenlijk een beetje bij hetzelfde "merk" houden. Ik geloof dat ik er nu eentje van ATI heb. Of maakt het helemaal niet uit als je van "merk" veranderd??
 
even uit nieuwsgierigheid:

is het systeem met deze kaart geleverd of.... ?
 
Nee, merk maakt niet uit. Je hebt ATI -chip liefhebbers en je hebt Geforce-chip liefhebbers, vergelijk het maar met de voorkeur voor AMD of Intel liefhebbers. (processors)
 
Laatst bewerkt:
"Vroeger" >2 jaar geleden, stond Ati (een beetje) bekend om zijn wat tragere update v.w.b. drivers.
Anders gezegd : als er nieuwe games uitkwamen dan wilde ATI nog wel eens achterlopen met zijn drivers terwijl Nvidia met zijn "Detonators" (oudere naam voor Nvidia chip based VideoCards drivers) er meestal wel op tijd bij was. Ik geloof dat dat vandaag de dag opgelost is. (Lees / hoor eigenlijk nooit meer wat over dat Ati probleempje)
 
Laatst bewerkt:
Ja mijn systeem is met deze videokaart geleverd. Het zit zo. Ik heb dit systeem bij Dell besteld via Internet met in mijn achterhoofd dat ik toch geen games wilde gaan spelen op deze PC. En ergens moest er wat bespaard worden, dus heb ik toen maar voor de videokaart gekozen. Omdat deze later toch nog bijgekocht kon worden (nu dus) als ik hem nodig zou hebben. En aangezien dat de programma's steeds meer een grafische interface krijgen en ik ook meer met grafische programma's ben gaan werken. Loopt het allemaal niet meer zo lekker.

Vandaar dat ik er een andere videokaart in wil zetten.
 
Geplaatst door Guus abc
Off topic: geldt dit ook voor geheugenmodules?
Twee van mijn geheugenstrips hebben een refresh rate van 15.625 microsec., terwijl de derde een refresh rate van 7.8 microsec. heeft - twee keer zo snel dus.
Uit jouw opmerking begrijp ik dat die laatste dezelfde, lagere refresh rate krijgt als de andere twee.

Guus.
Dat is correct @Guus
 
Ik ben na wat zoeken op een site beland van Zercom Computers Eindhoven aldus www.zercom.nl En daar staan een aantal merken netjes op een rijtje deze daar verkopen:

AOpen | Asus | Club 3D | Gigabyte | Jetway | MSI | Point Of View | XFX |

Maakt het enigsinds nog uit voor welk merk ik kies. Ik heb inmiddels voor een chipset gekozen van Nvidia. En tussen al die kaarten kom ik met mijn prijs (+/- 50 euro) steeds uit op de:

***merk***GeForce FX5200 128mb

Ik weet nu dat ik moet kiezen voor een AGP kaart, maar dan zie ik er achter staan:

128mb 128-bit DDR
128mb 64-bit DDR
128mb 32-bit DDR
enz.

Ik neem aan dat de 128-bit DDR sneller is en dus beter of heb ik het hier mis??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan