Upgrade Win11: traag + laptop alleen op netstroom

Status
Niet open voor verdere reacties.

hosmos

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2014
Berichten
24
Mijn zusje heeft recent een upgrade naar Windows 11 gedaan op haar Acer Aspire 5. In eerste instantie alles OK. Totdat na een laatste update de laptop erg traag werd en het alleen op netstroom werkt (zonder lader valt hij uit).
- Helaas zat ze al over de termijn heen om terug te gaan naar Win10.
- Ook systeemherstel werkte niet.
- Zij heeft, omdat de laptop redelijk nieuw was, het terug gezet naar fabrieksinstellingen. Ook dan pakte hij weer Win 11 door de volgende fout: "Win10 kan niet worden geïnstalleerd, 0xC1900101 - 0x30018. De installatie is mislukt in de fase FIRST_BOOT met een fout tijdens de SYSPREP_SPECIALIZE-bewerking."
- Ook handmatig Win10 installeren via de windows site geeft uiteindelijk bovenstaande foutcode.

Het liefst zou ze weer terug naar Win10 willen gaan omdat ze daaraan gewend is. Maar waar ze het meest tegenaan loopt is dat de laptop erg traag is en dat het alleen op netstroom werkt. Kan iemand ons hiermee helpen?
 
Laatst bewerkt:
In dit artikel hebben ze geen goed woord voor de handelwijze van Microsoft.

Had je geen systeemkopie gemaakt?

Als het meer dan 10 dagen geleden is dat u Windows 10 hebt geüpgraded naar Windows 11 via het Windows Insider-programma, heeft het systeem de bestanden waarschijnlijk al verwijderd van de vorige installatie. Als dit het geval is, kunt u de computer alleen herstellen door Windows 10 opnieuw te installeren.

To roll back to Windows 10 from Windows 11 with full reinstallation, use these steps:
 
Laatst bewerkt:
Kaal installeren via een usb stick kan echt geen foutcode opleveren, geen key ingeven bij het installeren, hij is al digitaal geactiveerd, doe je het zonder internet dan kun ook nog eens een lokaal account aamaken.
W10 kun je gewoon ophalen bij Microsoft.
 
Bij een schone installatie kan je kiezen tussen Windows 10 of 11.
In beide gevallen zal vermoedelijk het probleem zijn opgelost.
Wel na installatie van Windows even bij Apparaatbeheer kijken of je drivers mist.

Wil je Win10 terugzetten? Hier meer info

Vraagje: welke processor (cpu) zit in de laptop?
 
Laatst bewerkt:
Kijk eerst welke Windows 10 is geïnstalleerd op je Acer home of pro ,32 of 64 bit
Op een andere pc download je DBAN via dban.org download ook gelijk via microsoft Windows 10 zelfde versie die je hebt.
DBAN op cd/usb zetten
Windows ook op cd/usb zetten
Nu ga je je Acer wissen (Windows 10 die erop zit die is gekoppeld aan je laptop bij nieuwe installatie heb je niets nodig geen key)
Start je Acer met cd/usb op ,er gaat een blauwe scherm open type Quick in en druk op enter duurt eventjes ligt eraan hoe groot hardeschijf is.je hardeschijf wordt gewist.
Wanneer het klaar is krijg je een witte scherm te zien druk op enter klaar.
Je kan nu Windows 10 opnieuw installeren en je Acer is zo goed als nieuw
 
Voor Windows 10 kan eenvoudig de Microsoft Media Creation Tool worden gebruikt. Deze tool zoekt alles uit en download de juiste Windows versie en zet deze op op een bootable USB-stick (of dvd). De USB-stick moet minimaal 5 GB zijn.
Download linkje: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Start de laptop vanaf deze USB-stick.
Tijdens de Windows installatie kan je de Windows partitie formatteren zodat je een schone installatie krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn al een heleboel opties die we kunnen uitproberen! Ik zal er dit weekend even mee aan de slag gaan en een terugkoppeling geven. Zal dan ook kijken welke processor in de laptop zit. Alvast dank iedereen!
 
@bron zie hieronder wat de tool aangeeft. Voor dit scherm kwam nog een pop-up dat de laptop niet geschikt was voor Win11 (no sh*t).

Na een hele dag in de weer te zijn geweest en allerlei foutmeldingen te hebben gehad, is het nu eindelijk gelukt om Win10 te installeren op de laptop via de USB. Dus dank daarvoor!

Echter is het nog niet zo snel zoals het zou moeten. Hierbij kan de batterij nog steeds niet worden opgeladen en doet het geluid het ook niet. Ik zal komende week kijken of het een driver probleem is van het geluid. Maar iemand nog ideeën hoe de snelheid en batterijprobleem opgelost kan worden?
 

Bijlagen

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    254,3 KB · Weergaven: 17
In de officiële MS-tool staat die als oranje weergegeven eis niet eens bij, zie plaatje voor het resultaat van mijn PC.
Doe die test eens.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2022-02-14_085348.png
    afbeelding_2022-02-14_085348.png
    55,7 KB · Weergaven: 17
Houdt als richtlijn altijd de test tool van Microsoft aan, die bepaalt of Win11 echt kan worden geïnstalleerd.

Ik zie 2 verschillende plaatjes. Een pc met i3-1005, en een pc met i7-7700.

De pc met i3-1005 lijkt redelijk te voldoen maar is te oud. Win11 vereist minimaal DirectX 12 en een WDDM 2.0 driver, die zitten niet in deze cpu (de graphics zit namelijk in de cpu bij dit type)

De pc met de i7-7700 is een ander verhaal. Van deze cpu zijn er behoorlijk veel verkocht maar om technische redenen kan Win11 niet worden geïnstalleerd bij deze cpu. Zelf heb ik hier ook een niet-gebruikte pc staan met deze cpu. Veel mensen zijn hier boos over omdat deze cpu toen niet de goedkoopste was.
 
Laatst bewerkt:
Echter is het nog niet zo snel zoals het zou moeten.
De i3-1005G1 (met ingebouwde graphics) is niet snel, daar kan je niet veel aan doen. De i7-7700 is wel snel maar de snelheid is dan afhankelijk van de graphics card (en ook of er een HD of SSD wordt gebruikt).

Hierbij kan de batterij nog steeds niet worden opgeladen
De adapter lijkt in orde want de laptop werkt. Mogelijk is een cel (of meerdere cellen) van de accu defect. Dit is normaal bij een oude accu, die hebben een verouderingsproces waarbij de capaciteit van de accu steeds minder wordt, of gewoon defect raakt. Meestal is de accu vervangen dan de enige oplossing. Een andere mogelijkheid is dat de elektronica om de accu te laden defect is, dat wordt dan heel lastig.

het geluid doet het ook niet.
Dit gebeurt wel vaker bij een Windows installatie. Dit ligt niet aan Windows maar aan de fabrikant van de laptop die een bepaalde geluid chip in de laptop doet. Het wordt dan zoeken naar de juiste software driver. Uit ervaring weet ik dat dit soms veel googelen is.
 
Wat het probleem nu is, is dat de laptop na het installeren van Win11 het perfect deed. Alles werkte zoals behoren. Echter na een derde aanvullende update werd de laptop opeens traag, werkte het alleen op netstroom (batterij laadde dus niet meer) en het geluid en camera deden het niet meer.

Het is een laptop die maar 2 jaar oud is en het is geen geleidelijk proces zoals normaal is bij wat oudere laptops. Knik in het verhaal is dus die ene update van Win11.

Wat zij zou willen, is dat de laptop weer terug gaat naar hoe zij het heeft gekocht: met Win10 (nu gelukt, maar wel een andere layout begrijp ik van haar dan bij aankoop), de normale snelheid die het bij aankoop had en wat past bij de i3 en normaal functionerende onderdelen (cam, geluid en accu). Dit is waar ze hulp bij wil.
En nog aanvullend vanuit mij is dat ik niet begrijp hoe een update ervoor kan zorgen dat de accu niet meer oplaad. Hoe kan dit?
 
Misschien kan je de "trage laptop" beter als nieuwe vraag stellen?
Dan kan dit topic als opgelost worden gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan