Over het verschil tussen Amd en Pentium heb ik wel een een aardig stukje over geschreven, ik zal ff kijken of ik het nog op mijn pc heb staan.
Het is wel een beetje verouderd maar je hebt er misschien toch wat aan:
Voorwoord en info
Intel en AMD maken processors voor (personal) computers. Ze zijn beide al heel lang daar mee bezig, en zijn concurrenten. Processors in computers zijn nodig voor bepaald rekenwerk dat er binnen in gebeurd. Ik interesseer me zelf ook erg voor deze techniek en de ontwikkelingen, dus het leek me een goed idee om het hier over te doen.
Geschiedenis
Intel: Intel begon in 1968 als informaticabedrijf. Er werden nog geen hightech chips gemaakt. Vrij kort daarna kregen ze een aanbod van het bedrijf Busicom om microprocessors te maken. Dit heeft Intel gedaan en met die chip werd een rekenmachine gemaakt. Na dit succes is Intel echt begonnen met het produceren van hightech chips voor computers.
AMD: Toen Intel processor maakte waar veel vraag naar was, duurde het niet lang voordat er een tweede bedrijf kwam dat dit ook ging doen. Dit was AMD. Ze zijn begonnen in 1969. Net een jaartje later als Intel. AMD's eerste processor was de mathematische co-processor voor de Zilog Z80 CPU.
Theorie op dit moment
De belangrijkste doelen van beide bedrijven zijn om een snelle, stabiele, en betaalbare processor te maken van goede kwaliteit. Ik ga al deze punten voor beide bedrijven behandelen. Ik neem de snelste processors die er op dit moment zijn. Dat is voor Intel de Pentium 4 3.06 ghz en voor AMD de AMD Athlon XP 2800 +. Het is vandaag 01-14-03.
Snelheid
De snelheid is en blijft een van de belangrijkste overwegingen voor de consument. Maar veel mensen staren zich blind op de hoeveelheid MHz. Ze denken dat alles van dat getalletje afhangt. Dit is niet zo. De snelheid heeft met meerdere dingen te maken, ik behandel het aantal MHz, en de cache van de processors. Pentium 4 heeft 3060 MHz en de Athlon 2250 mhz. Verder heeft Pentium 4 512 kb cache, en Athlon 256 kb cache. Het lijkt dus zo dat Intel veel sneller is.
Stabiliteit
Beide processors zijn, als ze op de juiste snelheden lopen en een redelijke koeler hebben, stabiel. Helaas heeft AMD er wel eens last van, dat als je een erg slechte koeler hebt, en je laat de processor een tijd 100% belasten dat hij instabiel word. Een vastloper dus. Daarentegen heeft de Pentium 4 een technologie waardoor een processor zelf zonder koeler niet vastslaat. Hij is dan niet snel meer, maar vastslaan doet hij in ieder geval niet. Daarom is bij stabiliteit Pentium 4 ook de winnaar. Verder is er ook nog het fenomeen 'overklokken'. Het betekent dat je je processor laat lopen op een snelheid hoger dan waarvoor ze gemaakt zijn. Hier wint de Pentium 4 het ook. Met goede koeling kun je je Pentium processor stabiel krijgen op bijvoorbeeld 4300 MHz. Waarschijnlijk zul je de Athlon niet veel hoger krijgen dan 2600 MHz.
Betaalbaarheid
De Athlon kost op dit moment ongeveer 580 euro. De Pentium kost 790. Dit laat duidelijk zien dat de Athlon goedkoper is. Dit is ook bijna altijd zo geweest. AMD leverde altijd processors die goedkoper waren dan die van Intel.
Kwaliteit
Met kwaliteit bedoel ik hoe lang ze mee gaan en welke eerder stuk gaat. Wat betreft koeling wint de Pentium 4, je kunt een Pentium 4 zonder koeler laten draaien, hij gaat dan niet snel, maar gaat ook niet kapot. Als je een Athlon laat lopen zonder koeler ben je er zo goed als zeker van dat hij stuk gaat. Athlon heeft namelijk niet een technologie als Pentium 4, namelijk als het te heet word de processor afremmen in snelheid omdat hij anders stuk gaat. Dus op dit punt wint de Pentium 4.
Praktijk in snelheid op dit moment
Natuurlijk zeggen cijfertjes niet alles over de daadwerkelijke snelheid van de processors, daarvoor zijn keiharde feiten nodig. Zo kun je 'benchmarken'. Dit betekent dat je tests doet om te kijken hoe snel je processor is. En door die benchmarks te vergelijken kun je mooi zien welke processor nu daadwerkelijk sneller is. Er zijn op internet sites die de processors gratis van de fabrikant krijgen om ze te testen. Een daarvan is bijvoorbeeld
www.tomshardware.com, daar haal ik de resultaten ook vandaan.
Quake 3 Team Arena (Een spel waarbij ze kijken waar het het snelst op loopt, hoger is beter.)
Pentium 4 : 280
Athlon : 271
Direct 3D (Test waarmee je kunt zien welke in 3D het snelst is, hoger is beter.)
Pentium 4 : 15600
Athlon : 15279
Encoding (Test waarmee je kunt zien welke het snelst bestanden kan omrekenen naar andere types bestanden, lager is beter.)
Pentium 4 : 85
Athlon : 90
Application (Test waarmee je kunt zien waar programma's het snelst op draaien, lager is beter.)
Pentium 4 : 155
Athlon : 163
Conclusie
Mijn conclusie is dat Intel bij de stabiliteit, betrouwbaarheid en snelheid het best uit de tests komt. AMD is daar tegen over niet veel langzamer en toch een aardig stukje goedkoper. En ik ga niet zeggen dat er een beste van de 2 is omdat die er simpel weg niet is. Zelf heb ik een Intel, maar anderen zweren bij AMD.
Nog ff een paar verbeteringen van deze tijd. De AMD heeft nu wel processors met 512 kb cache. Dat zijn de versies met de Barton core. De AMD Athlon XP 2500 + is altijd de Barton core. Erg goede processor en zeker een aanrader voor jou.
En tevens is die vergelijking tussen 3.06 ghz en 2800 + niet helemaal eerlijk, beter zou zijn 2.8 ghz van pentium tegen 2800 + van AMD. Dan zouden ze ongeveer gelijk presteren en AMD in game tests misschien wel beter.
Die prijzen kloppen trouwens ook niet meer, beide processors zijn nu veel goedkoper.
Ik zou nu voor een AMD gaan omdat behalve de processors de moederborden ook goedkoper zijn.