Upgraden PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allochteun

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Beste mensen,

ik heb een paar jaar oude computer en wil eigenlijk proberen deze voor niet al te veel geld wat sneller te krijgen. Aangezien ik echt totaal geen verstand heb van hardware hoop ik dat iemand mij van wat advies kan voorzien!

Momenteel zijn dit de specificaties: (als er meer nodig is, roep maar, dan zoek ik het op)
-Moederbord: m825VXX van ECS??
-Processor: mobile AMD athlon XP-m 1800+ ->1500Mghz
-Fysiek geheugen 768,00 waarvan 187,25 beschikbaar
-Virtueel geheugen 2 gb

Moederbord weet ik niet zeker. Dit staat bij Systeeminfo onder Systeemmodel, dus gok dat dat het moederbord is.

Probleem is dat ik weinig verstand heb van hardware zoals gezegd. Ik hoef echt geen bloedsnelle pc, maar als het voor een bescheiden prijs allemaal wat sneller zou kunnen zou dat wel lekker zijn. Iemand enig idee wat er op zou passen, in hoeverre dit de prestaties verbeterd en wat de kosten ongeveer zijn?

Alvast enorm bedankt!
Teun

Dit is heel weinig informatie... kijk als je fysieke geheugen bijv SD RAM is kan het al niet meer want dat is volgens mij niet meer verkrijgbaar:confused:

daarom beginnen we met in je systeem te kijken...
druk op 'Start', dan 'Uitvoeren' en typ 'dxdiag'
Nu komt er een venster met rechtsonder een knop waar staat: 'Alle gegevens opslaan'.
Druk daarop;)
sla het op, open het, kopieer alles wat er in staat en plak het in dit topic;)

Laatst bewerkt:
Of download het programma pc wizard en plaats een hardware overzicht.

Wat is je doel met de upgrade? Want als het bijvoorbeeld om gamen gaat, kan ik je nu vast melden dat je dan de meeste hardware zal moeten vervangen. En dat komt dan dus neer op een nieuw systeem.

Of download het programma pc wizard en plaats een hardware overzicht.

Wat is je doel met de upgrade? Want als het bijvoorbeeld om gamen gaat, kan ik je nu vast melden dat je dan de meeste hardware zal moeten vervangen. En dat komt dan dus neer op een nieuw systeem.

Het doel van mijn upgrade is eigenlijk het wat versnellen van de PC. Zware games speel ik eigenlijk niet. Zwaarste wat ik er op draai is Football Manager 09. De PC hoeft dus echt niet top of the line te worden, maar wat extra snelheid zou leuk zijn dat bijvoorbeeld het laden van FM allemaal wat rapper gaat.

Is dit het overzicht wat jullie bedoelen?
Moederbord : ECS M825VXX
Chipset : VIA P4M266/KM266 (VT8375)
Processor : AMD Athlon XP-M @ 2000 MHz
Fysiek Geheugen : 768 MB
Videokaart : S3 Graphics ProSavageDDR
Harde Schijf : MAXTOR (80 GB)
CD-Rom Station : LITE-ON LTR-0841
CD-Rom Station : CD-ROM F565E
DVD-Rom Station : JELWPCJ 7WPIBO5MF SCSI CdRom Device
DVD-Rom Station : JELWPCJ 7WPIBO5MF SCSI CdRom Device
DVD-Rom Station : MagicISO Virtual DVD-ROM0000
Monitor Type : Maxdata Computer 103026 - 16 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RT8139 (A/B/C/810x/813x/C+) Fast Ethernet Adapter
Netwerkkaart : VT82C570 MV IDE Controller VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 2
DirectX : Versie 9.0c (november 2006)

Moederbord:
Fabrikant : ECS
Moederbord : ECS M825VXX
Bios : American Megatrends Inc.
Chipset : VIA P4M266/KM266 (VT8375)
Fysiek Geheugen : 768 MB DDR-SDRAM

Processor:
Processor : AMD Athlon XP-M
Frequentie : 2000 MHz - (huidig : 1500.06 MHz)
Ondersteuning : Socket A (462)
Cache L1 : 128 KB
Cache L2 : 256 KB
FPU Coprocessor : Aanwezig
Processor activiteit : : 29%

Maximaal 200 euro.

Laat het ook een beetje afhangen van wat het effect ervan is en dergelijke. Als bv. voor 50 euro de pc al flink wat sneller is dan spaar ik liever 150 euro uit ;)

Dan zou ik persoonlijk nog even doorsparen en een nieuw systeem halen, maar goed dat is mijn mening.

Ik heb bij jou huidige pc het voorgevoel dat als je iets verbeterd dat gevolgen heeft voor de rest van het systeem en dat je dan uiteindelijk uitkomt bij het vervangen van een heleboel onderdelen.

Een leuk systeem voor jou doeleinden is voor een euro of 350 prima samen te stellen met behoud van je beeldscherm, toetsenbord en muis.

Maar zoals ik zei, dat is mijn eigen mening en wat ik zou doen. Wacht nog even reacties van andere helpmijers af!

Hmm,

als je inderdaad voor 350 euro een geheel nieuw systeem bouwt, klinkt dat ook wel erg interessant moet ik zeggen. Maar dat kan echt voor dat geld?

In mijn beleving kost een beetje pc namelijk zo +1000 euro, maar das wellicht wat gedateerde informatie ;)

Tja, het ligt een beetje aan je eisen.

Wil je een heel moderne pc, waar je alle spellen mooi op kan spelen en die ook een goede processor heeft. Vista heeft. Een mooie kast etc. Dan zit je zo aan de 1000 euro.
Maar met een beperkte upgrade van 250-260 euro kan je je systeem al stukken sneller maken.
Dat is alleen weggelegd voor mensen die dit zelf kunnen.
Vergelijk het maar met klussen in huis. Laat je een nieuwe badkamer bouwen in je huis, dan ben je een vermogen kwijt. Doe je het zelf, dan kan je veel goedkoper uitkomen. (gelukkig is een computer bouwen een stuk simpeler dan een badkamer bouwen ;))

Thanks Marsmannetje voor de tip.

Ik zie nu ook pas het winkelwagentje wat je had aangemaakt voor me!
Ziet er goed uit moet ik zeggen.

Maarre... Is dat niet gewoon een volledig nieuwe PC ongeveer?
Volgens mij heb ik dan alles op de harde schijf en cd rom drives na wel vervangen :p

Stel ik zou die bestelling laten komen,

is het dan puur oude onderdelen vervangen door de nieuwe, en vervolgens de oude onderdelen die ik nog nodig heb erop schroeven?
Of komt er ook nog een hoop installatiewerk bij kijken met software en dergelijke?

Sorry, kom wellicht gruwelijk dom over zo, maar ben slechts onwetend hoor ;)

edit: Ik heb je topic -> Tips voor zelfbouwers gelezen. Dat moet mij best lukken! Ben op zich niet onhandig, heb het alleen nog nooit gedaan.

Laatst bewerkt:
Ja daar komt het wel op neer inderdaad. Je oude kast kan open en alles eruit. Vervolgens plaats je eerst het nieuwe moederboard inclusief de afstandsbusjes en de rest steek je bij op het moederboard. (processor zit dan al op het board uitgaande van de link van Mars)

Je zal inderdaad ook windows opnieuw moeten installeren en de software die jij op je pc wilt hebben. Daar ben je, als alles goed verloopt, ongeveer een uurtje of 3, 4 mee bezig. Maar dat ligt geheel aan wat er alemaal op moet.

Heb je belangrkijke data, maak daar dan eerst een backup van op dvd of een externe schijf oid!

Laatst bewerkt:
Ok, ik kan dus niet gewoon de oude harde schijf met daarop alle info terugzetten?

Dan is een back up idd wel even handig om te doen eerst ;)

Precies. Dat is inderdaad wel handig.
Ook even nakijken of je een windows cd hebt.
Bij bijv acer doen ze dat bijv niet.
in dat geval is windows installeren iets ingewikkelder.

Over de te kopen hardware:
E.e.a. is natuurlijk net zo ver te finetunen als je zelf wilt. Misschien wil je wel gelijk een betere processor (degene die ik nu had gekozen is natuurlijk al gigantisch sneller dan je oude -> je hebt alleen nog veel snellere), of een betere videokaart.

Waar je verder nog op moet letten:
Je kan maximaal 2 IDE-schijven aansluiten. (dus een harde schijf / dvd-brander met zo'n brede stekker) Vroeger kon je er 4 op aansluiten.
Heb jij bijv 2 harde schijven en een dvd-brander, dan heb je een klein probleempje. Oplossing is gelukkig simpel: een nieuwe dvd-brander van 20 euro.

Verder is het belangrijk dat je een normale kast hebt. En geen ultra smal kastje of iets dergelijks. (de kast hoeft niet gigantisch te zijn hoor)

Bij het in elkaar zetten gewoon mijn 'tips voor zelfbouwers' volgen. En dan kan er weinig mis gaan. Behalve dat je misschien een keer een vraag aan ons moet stellen als het net niet gelijk lukt.

Heb nog de originele cd van Windows XP, dus dat is iig geen probleem.

De kast die ik nu heb valt wel onder de noemer "gigantisch", dus dat is ook geen probleem

De huidige opzet lijkt me snel zat, anders lopen de kosten natuurlijk ook in rap tempo op naarmate je steeds dichter bij de modernste apparatuur komt lijkt me. Bovendien, het irriteert me nu mateloos dat bijvoorbeeld een spelletje Fm07 laden een paar minuten duurt, dat probleem moet met zo'n kloksnelheid wel verholpen zijn lijkt me toch?

Bovendien, ik ben geen intensieve gamer zoals bijvoorbeeld WOW, dus het beste is ook absoluut niet noodzakelijk.

Gewoon op een leuk tempo een spelletje spelen en een keer een filmpje kijken, wat met 512mb video gewoon moet lukken. Die kaart trouwens, dat HDTV-uit, dat houdt in dat ik gewoon een kabeltje naar mijn PC kan leggen? Vette **** :p

Waar ik wel mee zit nog, ik heb nu een harde schijf, 80gb Maxtor, een brander én een speler. Daar zou ik dan 3 aansluitingen voor nodig hebben en dan houdt het verhaal op of begrijp ik hier iets verkeerd?

Punt 2: De harde schijf dient geformatteerd te zijn op het moment dat ik de nieuwe PC bouw, of is de backup puur voor de zekerheid?

Nogmaals bedankt, je helpt me echt super!

edit: Formatteren ga ik toch maar wel doen, staat een bizarre hoeveelheid troep op deze pc na jaren gebruik, en heb eigenlijk alleen wat documenten die bewaard moeten worden. Dat past wel op één schijfje ;)
Voor de rest kan ik dan gelijk de software ook eens updaten, Office 2000 en zo zijn ook een beetje uit de tijd tegenwoordig...

Laatst bewerkt:
Heb nog de originele cd van Windows XP, dus dat is iig geen probleem.

De kast die ik nu heb valt wel onder de noemer "gigantisch", dus dat is ook geen probleem

De huidige opzet lijkt me snel zat, anders lopen de kosten natuurlijk ook in rap tempo op naarmate je steeds dichter bij de modernste apparatuur komt lijkt me. Bovendien, het irriteert me nu mateloos dat bijvoorbeeld een spelletje Fm07 laden een paar minuten duurt, dat probleem moet met zo'n kloksnelheid wel verholpen zijn lijkt me toch?
Bovendien, ik ben geen intensieve gamer zoals bijvoorbeeld WOW, dus het beste is ook absoluut niet noodzakelijk.
Ja. Dat weet ik wel zeker.
Al heeft de harde schijf ook wel wat invloed op de laadtijd van spellen.

Gewoon op een leuk tempo een spelletje spelen en een keer een filmpje kijken, wat met 512mb video gewoon moet lukken. Die kaart trouwens, dat HDTV-uit, dat houdt in dat ik gewoon een kabeltje naar mijn PC kan leggen? Vette **** :p
Jep dat kan!!

Waar ik wel mee zit nog, ik heb nu een harde schijf, 80gb Maxtor, een brander én een speler. Daar zou ik dan 3 aansluitingen voor nodig hebben en dan houdt het verhaal op of begrijp ik hier iets verkeerd?
Het houdt niet op.
Het betekent dat je moet kiezen:

optie 1: je dumpt de speler en gebruikt voortaan alleen de brander. Een brander kan ook spelen, dus dat is geen probleem (ook kopieren kan gewoon)

Optie 2: je koopt een nieuwe dvd-brander van 20 euro.
http://www2.azerty.nl/8-862-190417/lg-gh22ns30-super-multi-schi.html

Optie 3: je koopt een nieuwe harde schijf. Die zijn iets duurder dan 20 euro. Minimaal toch wel 35 euro. Ik zou dan alleen deze kopen:
http://www2.azerty.nl/8-857-5204/wd-caviar-blue-wd3200aaks-va.html

De dvdbrander , of harde schijf sluit je aan via een sata-aansluiting. Deze zijn veel kleiner en sneller dan de oude aansluiting.

Punt 2: De harde schijf dient geformatteerd te zijn op het moment dat ik de nieuwe PC bouw, of is de backup puur voor de zekerheid?

Nogmaals bedankt, je helpt me echt super!

edit: Formatteren ga ik toch maar wel doen, staat een bizarre hoeveelheid troep op deze pc na jaren gebruik, en heb eigenlijk alleen wat documenten die bewaard moeten worden. Dat past wel op één schijfje ;)
Voor de rest kan ik dan gelijk de software ook eens updaten, Office 2000 en zo zijn ook een beetje uit de tijd tegenwoordig...
Tja. Formateren hoeft niet perse. Maar je moet wel opnieuw installeren. Zonder formateren wordt het dan wel een zooitje. Dus dat is echt af te raden.
Gewoon bij het installeren dus opnieuw formateren.

Dit hoef je dus niet te doen voordat je de nieuwe pc bouwt.

Ok,

dan ga ik voorlopig voor het dumpen van mijn speler. Kan ik in een later stadium altijd nog kiezen voor een andere harde schijf of dvd brander/speler.

Heb het winkelmandje tot order gemaakt!

Zal het volgende week wel ergens binnen krijgen, en dan gaan we puzzelen. Heb nog een oude pc als backup, dus als het niet lukt kom ik hier om info slijmen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan