Upgraden slim?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Domiolierook

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2007
Berichten
112
Goedennacht, ik zit al een tijdje te rommelen met mijn pc want ik vind hem soms wat aan de trage kant en wil het liefst dat hij sneller wordt. en hoe zijn mijn huidige componenten ? al verouderd of ?

Dit is mijn pc.

Moederbord:
CPU Type DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz 3800+
Moederbordnaam Asus M3N78 SE (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA GeForce 8200, AMD Hammer
Systeemgeheugen 3328 MB
BIOS Type AMI (09/24/08)

Scherm:
Video kaart ASUS EAH4650 series (1024 MB)
Video kaart ASUS EAH4650 series (1024 MB)
3D Acceleratie ATI Radeon HD 4650 (RV730)
Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (0)
Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (0)

Opslag:
IDE controller Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
IDE controller Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
Harde schijf Generic USB CF Reader USB Device
Harde schijf Generic USB MS Reader USB Device
Harde schijf Generic USB SD Reader USB Device
Harde schijf Generic USB SM Reader USB Device
Harde schijf SAMSUNG HD502IJ (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Optische Station TSSTcorp CD/DVDW SH-S182D (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:18x/8x, DVD-RW:18x/6x, DVD-RAM:12x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)
SMART Status harde schijf OK

BIOS Eigenschappen:
Capaciteit 64 KB
Opstartapparaten Floppy Disk, Hard Disk, ATAPI ZIP, LS-120
Specificaties BBS
Ondersteunde Standaarden DMI, ACPI
Uitbreidingsmogelijkheden USB

Fysiek geheugen:
Totaal 3327 MB
Gebruikt 1051 MB
Vrij 2275 MB
Percentage 32 %

Wisselbestandgrootte:
Totaal 5212 MB
Gebruikt 2108 MB
Vrij 3104 MB
Percentage 40 %

Virtueel Geheugen:
Totaal 8540 MB
Gebruikt 3160 MB
Vrij 5380 MB
Percentage 37 %
 
Laatst bewerkt:
Niets mis mee.
Ik denk eerder dat het aan Windows ligt (toch net Vista, hoop ik, want dat is een hardware consumerend besturingsysteem) en/of allerlei andere software die er in de loop van de jaren ingeslopen is. Sommige beveiligingspakketeen willen ook nog wel eens de performance om zeep helpen. De vorige uitgave van Norton is bijv. een notoire performance killer.

Kunt u iets meer vertellen over de software die op de PC staat en heeft u al het nodige gedaan aan het "schoonmaken"en tweaken van Windows.?
 
Er staat een nieuwe installatie op van windows xp 32bits, weekje terug erop gezet.
Qua software staat erop :

F-Secure (virusscanner)
Adobe Photoshop cs4
Office 2007 enterprise
en dan gewoon wat kleine programma's

Als ik gewoon draai dus zonder photoshop en office.
Is mijn cpu gebruik 11%
Geheugengebruik 862/6492MB
Processen 50
 
Als ik dat bij mijn PC bekijk (windows XP prof 32 bit) dan zie ik heel andere getallen:
cpu-gebruik tussen 0 en 2%
Aant processen: 48
geheugen: 489/2892


Ik vermoed dat er wat software draait dat er niet thuis hoort.
Al een volledige virusscan gedaan?

Kijk eens wat er zoal opgestart wordt met Windows (met msconfig)
 
Op dat moment had ik trouwens wel andere dingen nog aanstaan besef ik me nu.
Windows live messenger
Internet explorer (paar sites)

Miss dat dat veel geheugen trekt ?
Maar hoe kan ik mijn pc sneller maken als ik dat zou willen ? door van 4 gb werkgeheugen naar 8 te gaan ? en dan een 64 bits xp te nemen ?
Wat is het zwakste onderdeel nu in mijn pc ?

Ik ga nu ff een volledige virusscan doen.

Hier trouwens een screen van msconfig-opstarten
Qk29GqED2vwby.png
 
Laatst bewerkt:
Goed, als ik e.e.a. zo bekijk krijg ik wel een vermoeden waar het performance probleem in zit.
Als ik het goed begrijp zitten er drie videokaarten in de PC en zijn er meerdere monitors aangesloten. Dat alles wordt softwarematig geregeld met Ultramon-software.
Ik vermoed dat dat aardig wat van de resources consumeert.
Zelf heb ik vier monitoren aangesloten op één PC waarbij geheel geen performance verlies optreedt. Daar gebruik ik de Matrix Triplehead2go box voor (zie: http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/) . Deze Matrox-oplossing kan ik iedereen, die meerdere monitoren wil aansluiten zonder performance verlies, aanraden. Er is dan ook maar één (zware) videokaart nodig, daar de Matrox box al het werk doet.
De Ultramon-software zou dan ook niet meer nodig zijn.

Dan de Groovemonitor-software in de opstart (msconfig).
Groovemonitor is een Officeproduct waarmee je gezamenlijk op afstand met en tegelijk kan werken aan een document. Mijn advies: GrooveMonitor.exe sluiten om geheugen of processer kracht vrij te maken voor andere doeleinden.

Dan zijn er een aantal Adobe-software-pakketjes die opgestart worden, waarvan ik me afvraag of die niet gewoon kunnen wachten met starten tot ze een keer nodig zijn, zoals bijv. Reader_sl, CS4Servicemanager en Adobearm.

Last but not least valt me op dat Windows op de E: staat. Meestal betekent dat dat er een tweede windows install gedaan is naast een andere Windows versie. wat staat er op de C:?
 
Ik heb maar 1 videokaart in mijn pc

Asus EAH4650 1Gb Hdmi die zit erin.
ik heb idd 2 monitoren erop maar dat gaat via de software van mn videokaart.
Ultramon heb ik eraf gegooid.
Tevens had ik hiervoor windows 7 op mijn pc maar aangezien deze me niet beviel
ben ik even terug gestapt op xp.
C: is nu Door Systeem Gereseveerd . 100mb
 
Ik dacht dat er drie videokaarten werden gebruikt omdat ik dit zag staan in het overzicht:
Video kaart ASUS EAH4650 series (1024 MB)
Video kaart ASUS EAH4650 series (1024 MB)
3D Acceleratie ATI Radeon HD 4650 (RV730)
 
Het overzicht geeft niet veel meer nieuwe feiten.
Blijft de vraag waarom er zoveel cpu gebruikt wordt in idle state. Er staat iets hevig te werken wat de slechte performance zou kunnen verklaren. Kijk eens in het processenoverzicht welk proces zoveel vraagt.

Ook de prestaties van de diverse hardware onderdelen kan wat uitmaken. Met Sisoft kan je de onderdelen benchmarken: http://download.cnet.com/SiSoftware-Sandra/3000-2086_4-10556571.html
 
Mijn proccessen ( van groot naar klein )
QDBGkC7me4NqkM.png


En hoe benchmark ik mijn onderdelen met dat programma ?
 
Het zijn de mediaplayer Classic en de IE die ieder 5% pakken. Staat ie soms on line muziek af te spelen?

Anyway, geen rare dingen dus.

Sisandra heeft een knop voor benchmarking. Zowel de PC als geheel kan gebenchmarkt worden, als elk onderdeel apart. Het resultaat wordt dan in relatie met vergelijkende hardware getoond.

Ik begrijp dat de PC vooral voor grafisch werk wordt gebruikt (Adobe).
hier is een voorbeeld van een PC-configuratie die daar perfect geschikt voor zou zijnhttp://tweakers.net/reviews/1308/5
 
Wat is het zwakste onderdeel op dit moment ?
En hoe kan ik mijn pc eventueel versnellen ?
Ik mag namelijk een kado uitzoeken voor kerst enzo :)
 
Tja, moeilijke vraag.
Meer geheugen heeft geen nut, want eigenlijk is 2GB voor XP 32bit al ruim voldoende.
Mogelijk sneller geheugen, als het moederbord dat aan kan tenminste.
De allernieuwste 1TB-harde schijven van Samsung zouden ook wel eens een versnelling kunnen geven.

Dan is er ook nog software die XP sneller kunnen maken. Zelf ben ik nog al tevreden over PC Booster http://www.inklineglobal.com/products/pcb/index.html
Maar er zijn ook veel handmatige tweaks op internet te vinden waarmee XP versnelt kan worden.

Ook zijn er een standaard handelingen die ik iedereen altijd aanraad om mee te beginnen als de PC traag aan het worden is:

-Beeldscherm optimaliseren: rechtermuisklik op het Bureaublad - Eigenschappen
Thema’s -> Windows-klassiek
Bureaublad -> Geen
Vormgeving -> Windows-Klassiek

-Visuele effecten uitzetten: Start - Instellinge – Configuartiescherm – Systeem (eigenschappen) – Geavanceerd – Prestaties/Instellingen – Visuele effecten -> “Beste Prestaties”

-Herstelpunten verwijderen behalve de laatste: Deze Computer – rechtermuisklik op C: - Eigenschappen - Schijfopruiming – Meer opties -> Systeemherstel -> opruimen

-Schijfopruiming: Deze Computer – rechtermuisklik op C: - Eigenschappen -> Schijfopruiming

-Indexing uitzetten: Deze Computer – rechtermuisklik op C: - Eigenschappen -> “Deze schijf indexeren om zoekacties te versnellen” uitzetten. Deze actie vervolgens voor elke partitie herhalen

-Temp Internet files verwijderen: Start IE – Extra – Internet opties – Algemeen -> Bestanden verwijderen. Eventueel ook Geschiedenis wissen.

-Pullebak leegmaken.

-Mailbox prullenbak legen

-HD Defragmenterern: Deze Computer – rechtermuisklik op C: - Eigenschappen – Extra -> Bestanden op het volume defragmenteren – Nu defragmenteren. Dit herhalen voor elke partitie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan