• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenregistratie met overuren > 8 en toeslaguren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdswart

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2008
Ik kom er niet uit, heb al de nodige draadjes doorgespit maar vind telkens niet wat ik zoek. Zelf kan ik dit echt niet.. Kan alleen trachten te ontwerpen :p. Mooie uitdaging voor de excelgoeroes hier? Ik heb in het ontwerp telkens variabelen genoemd zodat het herbruikbaar is voor andere gebruikers hier die onder een andere CAO vallen.

Het volgende is het globale idee:
Berekening overuren:
1a) Alle achter elkaar gewerkte uren groter dan een variabele (bijvoorbeeld 8 uur) worden als overuren aangemerkt en krijgen een toeslagpercentage van dat als variabele in te geven is. (bijvoorbeeld 30%)

Berekening toeslaguren:
2a) Alle gewerkte uren en minuten die tussen bepaalde tijden liggen (ook als variabele in te geven, apart veld dat voor de hele sheet geldt, bijvoorbeeld tussen 19:00 's avonds en 04.00 's nachts) worden ook als toeslag berekend.
2b) Alle uren die tussen zaterdag 04:00 en maandag 04:00 (ook variabelen) liggen worden volledig als 130% gerekend. Voor overuren in het weekend geldt geen extra toeslag naast de 30% van 2a (dacht ik, maar zoals nu beschreven is het het uitgangspunt)

Resultaat: (alle tijden in formaat uu:mm)
Kolom 1: Datum (dd-mm-jjjj) (hoeft verder geen berekening mee te gebeuren)
Kolom 1: Begintijd*
Kolom 2: Eindtijd*
* Als eindtijd en begintijd moet ook waarde 0:00 mogelijk zijn en daarnaast waardes die over de nacht heen gaan. (bijvoorbeeld 19:00 tot 02:00 = 7:00 totaal)
Kolom 3: Gewerkte uren --> Totaal van gewerkte uren, ook formaat uu:mm
Kolom 4: Overuren --> Totaal uren die boven de variabele liggen, ook formaat uu:mm
Kolom 5: Toeslaguren --> Totaal van uren die tussen de bepaalde tijd liggen of op zaterdag of zondag gewerkt zijn. (variabeleOveruren (30%)*overuren)(bijvoorbeeld als gewerkt is tussen 18:00 en 20:00 en de toeslag geldt van 19:00 tot 21:00 is er 1:00 toeslag uur) uu:mm
Kolom 6: Totaal toeslag --> Totaal van de toeslag (variabeleToeslaguren (30%)*toeslaguren) bovenop de overuren en bovenop de toeslaguren. (zou ook in twee aparte kolommen mogen, maar bij elkaar geteld lijkt me mooier) uu:mm
Kolom 7: Totaal uren --> Totaal van toeslag + gewerkte uren uu:mm

Onderin mogen nog wat optellinkjes komen van totaal gewerkt, totaal toeslaguren en totaal uren.

Een schemaatje van één week zou genoeg moeten zijn, deze zou dan over meerdere tabbladen gekopiëerd kunnen worden (één sheet per week ofzo?)

Ik ben mij ervan bewust dat er een dubbele opslag kan zijn indien er meer dan het maximale uren gewerkt wordt en er tevens binnen de toeslaguren wordt gewerkt. Ik ga er nu vanuit dat dit correct is.

Het zou daarnaast mooi zijn als dit uitgebreid kan worden met bijvoorbeeld feestdagen; als op bepaalde dagen nog een extra toeslag geldt. Die zouden dan ook ergens apart ingevuld moeten worden en daar zou dan ook een toeslag als variabele bij bijgehouden kunnen worden.

Het zou fantastisch zijn als een van de goeroe's hier dit uit kan werken. Ik kijk de site regelmatig na dus als er vragen zijn hoor ik het wel! Mooiste van dit is denk ik dat als dit goed is uitgewerkt dat dan heel veel mensen geholpen zijn!

Dit gevalletje is voor een maat van mij die veel onregelmatige diensten gaat draaien en dus met toeslagen te maken krijgt. Zelf kan ik het ook gebruiken voor mijn overurenregistratie..

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me nog een uitbreiding (voor later): Dropdown van in te geven starttijd en eindtijd voor mensen die tussen vaste tijden werken, maar wel onregelmatig?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het zou fantastisch zijn als een van de goeroe's hier dit uit kan werken.

Het zou nog mooier zijn als je er een voorbeeldbestand bij zou voegen.:D:p

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Is dit wat je bedoelt?

Nu hoevt in ieder geval alleen de dag, datum, begintijd ,eindtijd en de variabelen ingevuld te worden. De rest berekent excel. Ik hoor het wel als er iets niet klopt.

Voor kolom A kun je eventueel nog deze formule gebruiken:
Code:
=TEKST(B2; "dddd")
Zo wordt berekend welke dag in kolom A moet staan maar ik neem aan dat deze eigenlijk altijd gelijk is :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is dit wat je bedoelt?

Nu hoevt in ieder geval alleen de dag, datum, begintijd ,eindtijd en de variabelen ingevuld te worden. De rest berekent excel. Ik hoor het wel als er iets niet klopt.

Voor kolom A kun je eventueel nog deze formule gebruiken:
Code:
=TEKST(B2; "dddd")
Zo wordt berekend welke dag in kolom A moet staan maar ik neem aan dat deze eigenlijk altijd gelijk is :)

Dat ziet er heel goed uit! Fantastisch!

Heb een raar dingetje gevonden; als je in begintijd en eindtijd alleen uren vult die binnen de variabele begintijd en eindtijd liggen worden de toeslaguren verkeerd berekend, bijvoorbeeld:
20:00 tot 22:00 Toeslaguren = 03:00, dit zou 02:00 moeten zijn. (wat ie doet is altijd vanaf variabele begintijd rekenen, want als je als eindtijd 23:00 ingeeft is het aantal toeslaguren 04:00, onafhankelijk van de begintijd)

O en hij berekent nog overuren bovenop de toeslaguren in het weekend. In het weekend zijn enkel de toeslaguren van toepassing (2b), max 130%

Heel slim opgelost trouwens met die weekday formule om zo het weekend te scheiden van de normale dagen waar andere toeslagen gelden..

Laatst bewerkt:
Na enkele aanpassingen zou deze dan de goede moeten zijn:

Ik heb overigens ook maar gelijk de formule voor kolom A ingevoerd, nu hoef je dus alleen nog maar de datum, begintijd en eindtijd in te vullen.

Bijlagen

Nu berekent ie de toeslagen negatief als je over de dag heen gaat: bijvoorbeeld 22:00 tot 02:00.

Bij deze, ik hoor wel waar de volgende fout zit :p

Volgens mij ben je er bijna, super...

Alleen de overuren in het weekend zijn weer terug gekomen, daarnaast als je een eindtijd hebt die over de 04:00 heen gaat krijg je ook nog negatieve getallen. Bijvoorbeeld: 23:00 tot 05:00!

:thumb:

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar... wat een mega formule zit nu al op kolom G!

edit: nog een klein dingetje gevonden: hij pakt het weekend percentage niet voor de toeslag op zaterdag en zondag... Misschien is het makkelijker om op zaterdag en zondag een aparte formule aan te maken, die niet naar overuren kijkt, maar gewoon de gewerkte uren vermenigvuldigt met het percentagevariabele? Dat betekent wel dat de variabele waarmee je het weekend kunt bepalen niet meer gebruikt kan worden, maar maakt het wel wat minder complex, wat dit betreft in ieder geval..

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit hem.

Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer dus er is een kans dat het laatste probleem nu opgelost is maar dat er weer een ander probleem is ontstaan. Mocht dit zo zijn dan begin ik er na het weekend even opnieuw aan. Waarschijnlijk is dit makkelijker dan alles blijven aanpassen (want als ik dit zo zie moet er wel een makkelijkere oplossing zijn).

Edit: Nu werkt hij dus niet zodra de begintijd voor 04:00 is :shocked: Misschien nog een kleine aanpassing dan..
Edit 2:Volgens mij is dit hem dan echt..

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zou graag dit probleem willen volgen maar het bijgevoegde bestand is xlsx. Ik denk dat veel mensen hier nog niet mee overweg kunnen. Is het misschien mogelijk om er een gewoon xls bestand van te maken zodat meer mensen dit kunnen volgen ?

Alvast bedankt.

Eric

Ik heb ook ff gekeken naar het bestandje, en heb volgens mij een foutje ontdekt.
Als iemand begint te werken op vrijdag om 22.00 uur tot 7:00 uur dan rekent hij de uren na 24:00 niet als zaterdag. Toch?:confused:

Voor mijn situatie is ie zo goed als perfect, maar het lijkt me goed om deze open te laten staan zodat deze helemaal uitontwikkeld wordt.

Wat ik zelf nog graag zou willen hebben is een lijstje van feestdagen die ook als variable ingezet kunnen worden (niet voor iedereen gelden dezelfde feestdagen en bovendien verschillen ze per jaar) waarbij dan ook een specifiek percentage gehanteerd wordt, die dan de andere toeslagen en overen overruled...

In ieder geval: Brandts bedankt! Echt fantastisch dat je dit voor mekaar hebt gekregen!

Laatst bewerkt:
Ik heb toch nog een nieuw verzoekje, blijkt dat er toch nog een paar dingetjes niet kloppen met de CAO. Hij moet in het weekend zowel overuren als toeslaguren berekenen, dus stel dat je 8 uur werkt en de weekendtoeslag geldt van zaterdag 04:00 tot zondag 00:00 en je werkt op zaterdag van 8:00 tot 18:00; er zijn dan 10 uur, 10 toeslaguren maal het weekendpercentage + 10 urenuren maal het overurenpercentage.

Tweede verzoekje: is het ook mogelijk om een uurloon erin te zetten als variabele en deze in de totaalkolom vermenigvuldigen met het aantal uren? Als ik dat zelf doe zit ik te friemelen met tijd * valuta... dat werkt weer niet.

Alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan