urenregistratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gjgold

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2004
Urenregistratie EXCEL

Hallo,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem?
ik wil in een bepaalde periode (28 dagen) mijn gewerkte uren voor die gehele periode bij elkaar optellen, echter ik kom niet tot de juiste uitslag.
Nu heb ik al diverse antwoorden op de site uitgeprobeerd, echter op geen van deze antwoorden wordt m.i. rekening gehouden met nachtdiensten. (negatieve uren etc), zoals aanvang 23.30 einde 07.00, dit moet een uitkomst geven van 08.00 uur, dit doet ie ook als ik een "+24" meegeef, echter dan kom ik bij het totaal van de periode op ongeveer 23450 uur uit, i.p.v. ongeveer 160.
Wie kan mij helpen?

Laatst bewerkt:
Ha die GJGOLD.

Ik denk en hoop dat ik een oplossing voor je heb.
Bijgevoegd bestandje is een voorbeeld waarin het wel werkt. Volgens dit bestand is het werken vanm 23.30 tot 07.00 maar 7 1/2 uur en géén 8 uur, maar dat klopt toch ook????

Suc6

Bijlagen

bedankt, maar dit is excel

allereerst bedankt voor uw antwoord en de link naar de bijlage, maar dit is een excel bestand, ik had graag de oplossing gezocht in access zelf, voor wat ik dacht een simpele berekening te zijn, nl verschil tussen 2 opgegeven tijden; op deze wijze zou de berekening een deel uitmaken van de database wat verdere uitbreiding en relationele verbanden vereenvoudigd in de toekomst.

Opslag van tijden

Als je de tijden hebt opgeslagen in een datumveld, dan is het van belang te begrijpen hoe access deze gegevens opslaat. Datums en tijden worden namelijk opgeslagen als getallen (double). Het deel voor de komma is de datum en het deel na de komma de tijd. Heb je het bijvoorbeeld over vandaag 12 uur tussen de middag (halverwege de dag), dan wordt dit opgeslagen als 39510,5. Vandaag om 18:00 uur is 39510,75 etc.
Ga je nu bijvoorbeeld 3-3-2008 12:00 van 3-3-2008 18:00 aftrekken, dan houd je volgens access 0,25 over. Dit kun je weergeven als tijd, dan komt er 6 uur te staan.
Ga je over de 24 uur heen, dan wordt het anders, trek bijvoorbeeld 3-3-2008 12:00 af van 4-3-2008 18:00, dan blijft er 1,25 over. Geef je dit weer als tijd, dan komt er ook 6 uur te staan, omdat het een dag plus 6 uur is.
Wil je dus twee tijden van elkaar aftrekken, dan is het van belang bij beide tijden ook de datum te hebben, de twee combinaties van elkaar af te trekken en het resultaat hiervan met 24 te vermenigvuldigen om het aantal uren verschil te krijgen.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je antwoord, momenteel ben ik aan het bestuderen tussen mijn drukke dagelijkse leven door hoe ik de programmafunctie in access in een dataveld kan invoegen; dit is een superinteressant forum en de hulp die ik hier vind is gigantisch welkom, ik ben een echte leek op access gebied, is voor mij compleet nieuw; alleszins hartelijk dank, ik heb een tip gekregen ivm de diffdate functie en die zou inderdaad werken zoals u zegt, spijtig dat excel niet als relationele database is te gebruiken, was veel eenvoudiger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan