• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Urenstaat automatisch vullen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Goedemorgen,

Aan het eind van de maand moeten wij een urenstaat invullen voor die betreffende maand. De uren worden dan per week op dagniveau ingevuld. In cel J3 kun je de betreffende maand selecteren. Mij idee was dan dat de weeknummers van die betreffende maand automatisch werden weergegeven. Ik loop echter tegen twee punten aan:

1. De dag 1 augustus valt al in week 31 en wordt in mijn opzet nu dus niet weergegeven. Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij ook het weeknummer van de eerste dag van de maand weergeeft?

2. Zoals ik het bestandje nu heb opgesteld, lukt het mij alleen om dit per jaar in te vullen. Voor 2025 moet ik dus de jaren en weken wijzigen in het werkblad 'Gegevens'. Is er een manier te bedenken waardoor ik het bestand gelijk toekomstbestendig kan maken?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Bijlagen

Super Jan Karel,

Exact wat ik bedoelde. Bedankt voor het meedenken!

Hallo Jan Karel,

Ik zie nog twee dingen die niet helemaal goed werken. Bij de maand augustus heb je bijvoorbeeld 5 weken. Als ik de formule REEKS aanpas, krijg ik standaard 5 weken, maar dat is uiteraard afhankelijk van de betreffende maand. Verder zie ik dat er nu data staan, maar die zijn alleen van toepassing op de eerste week.

Is dit nog eenvoudig aan te passen?

Nogmaals dank hoor Jan Karel. Hoop dat je de vervolgvragen niet vervelend vindt.
Augustus kent toch ook een vijfde werkweek? Die van 26 tot en met 30 augustus (week 35)? Die heb ik er nu niet tussen

Ik heb een iets andere afslag genomen..

- In O3 nog een test toegevoegd of weekdag > 5 is anders begint bijv in juni het overzicht al op 27 mei ipv 3 juni
- aan de formule van JKP voor de weeknummers ook de datums voor de week toegevoegd
- voor de 5e week een nieuwe formule gemaakt die alleen getoond wordt in 5 weken maanden

- In J3 vul je altijd de 1e van de maand om de formules goed te laten werken.

Bijlagen

Geweldig Roel Jongman en Jan Karel,

Super blij met jullie oplossingen. Ik kan ermee aan de slag. Kom er wel achter dat ik mij nog wat moet verdiepen in de REEKS-formule, want die gebruik ik nooit.

Nogmaals dank.

Als je dat nog niet hebt gedaan is het nu ook tijd om je te verdiepen in het Dynamische Matrix formules (Dat is wat de REEKS functie ook is). 1 formule die een hele reeks cellen van waarden voorziet.

ik heb ook nog even een tweede versie gemaakt waarbij je met maar 1 formule werkt en de 5e week via de reeksformule wordt gegenereerd

ik moet soms ook nog even wennen wat allemaal binnen de dynamische formules kan, ik grijp nog makkelijk terug naar oude vertrouwde mechanismen..

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan